Režie:
Raoul WalshKamera:
Ernest HallerHrají:
James Cagney, Priscilla Lane, Humphrey Bogart, Gladys George, Jeffrey Lynn, Frank McHugh, Paul Kelly, Elisabeth Risdon, Edward Keane, Joe Sawyer (více)Obsahy(1)
Éra prohibice nebyla nikdy bouřlivější než v této kronice podsvětí, která ožívá v dynamické režii Raoula Walshe. Na pozadí téměř zpravodajských záběrů a vyprávění sleduje život nezaměstnaného válečného veterána Eddieho Bartletta (James Cagney), který se stává pašerákem alkoholu a namísto bitev se zabývá lahvemi. Jenomže bitvám se Eddie stejně nevyhne – čekají na něj uvnitř i za hranicemi jeho rostoucího impéria. Na jedné straně musí čelit teritoriálním sporům a krvavému vyřizování účtů, na straně druhé zradě svého společníka (Humphrey Bogart). Dalšího gangstera měl Cagney hrát až o deset let později (Bílý žár), v době, kdy už se gangsterské filmy stávaly vzácností. "Bejvalo to velký zvíře,” říká ve finále Panama Smith (Gladys George), když komentuje Bartlettův odchod... a signalizuje tak zároveň konec hollywoodského zájmu o gangsterský film. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (54)
Dokumentární komentář provádí příběhem, který je výtečně napsaný i zrealizovaný. Aniž si toho divák příliš všimne, doví se všechna základní fakta o americké prohibici dvacátých let se všemi širokými souvislostmi. Promyšlený projekt, skvěle zvládnutý. Příběh sám je veden značně nepředvídatelně, udržuje neustále přiměřenou míru napětí, až dospěje k logickému a přitom ne zcela očekávanému závěru. Tihle filmaři to prostě uměli. ()
Kvalitní před-noirová gangsterka co zabírá nejen velkou část života pár postav, ale také zajímavý úsek amerických dějin - Volstead Act po první světové a zločinecký efekt prohibice až po příchod hospodářské krize a nástup FD. Roosevelta. Řada osudů v té době mohla být přesně tímhle stylem divoká. Klidně bych se obešel i bez milostných melodramat, ale chápu, muselo to být :) ()
James Cagney v další skvělé roli, kdy ukazuje, že by klidně mohl hrát i naprosto normální postavu,ale okolnosti tomu nechtějí a on se musí dostat do role grázla, kterému ale fandíte, a nakonec s ním budete muset strpět i jeho osud. Škoda, že to není scenáristicky trochu zajímavější, stejně tak zde chybí dobré ženské herecké výkony, ale Cagney a nakonec i Bogart vám to vynahradí. ()
Dynamické, osudové (u milostné linie jsem se nemohl zbavit pocitu již známého, než mi došlo, nakolik připomíná tu z Artušovského mýtu), snad jen místy vzhledem ke zbytku děje neadekvátně naivní a tu a tam herecky nekonzistentní (Priscilla Lane je příliš často teatrální, Bogart v závěru jakbysmet). Přesto i přes svůj věk nebývale funkční - za což může především dvojice Cagney - Bogart (ten se znovuobjeví v pravý čas, kdy už filmu hrozí polevení na tempu). ()
Pokúšal som sa zistiť, čím sa tento film odlišuje od iných žánrovo príbuzných filmov. A domnievam sa, že iba rokom nakrútenia. Inak je to ako cez kopirák o vzostupe a páde, akurát tu je pozadím prohibícia a nie drogy. Filmu nie je veľa čo vyčítať. Ale ani chváliť. Prekvapil ma James Cagney, pretože ten sa podľa mňa do svojej úlohy vôbec nehodil. Premeniť ho s Bogartom, to by som už neváhal ani so štyrmi hviezdičkami. ()
Galerie (51)
Zajímavosti (13)
- Keď Eddie privedie Jean na konkurz, povie Hendersonovi a Paname, že Jean znie rovnako ako Nora Bayes. Nora Bayes bola slávnou barovou speváčkou na začiatku 20. storočia. Zomrela v roku 1928. (Bilkiz)
- Počas montáže „1924“ boli do nej recyklované klipy Jamesa Cagneyho z Hříšní andělé (1938). (Bilkiz)
- Týmto sa cyklus gangsterských filmov Jamesa Cagneyho pre Warner Bros. skončil. Cagney si chcel svoje úlohy spestriť: gangstra si opäť zahral až vo Bílý žár (1949) o desať rokov neskôr. (Bilkiz)
Reklama