Režie:
Danny BoyleScénář:
Simon BeaufoyKamera:
Anthony Dod MantleHudba:
A.R. RahmanHrají:
Dev Patel, Saurabh Shukla, Freida Pinto, Anil Kapoor, Rajendranath Zutshi, Irrfan Khan, Azharuddin Mohammed Ismail, Ayush Mahesh Khedekar (více)Obsahy(2)
Džamal Malik pochází ze slumu v Bombaji, ale i tak se náhle ocitá ve finále indické adaptace soutěže „Chcete být milionářem?“ Ve finále bude Džamal hrát o 20 milionů rupií, ale moderátor ho po skončení prvního večera a získání 10 milionů rupií obviní z podvodu, a tak Džamala odváží policie k výslechu. Džamal je mučen a pak vyslýchán. Inspektor s ním prochází záznam pořadu a chce, aby mu Džamal vysvětlil, jak mohl znát všechny odpovědi. Díky tomu se dozvíme životní příběh Džamala. Džamal vyrůstal se svým bratrem Salímem a kamarádkou Latíkou. Vše začíná, když je Džamalovi přibližně 9 let a při nepokojích zahyne jeho matka. On, Salím a Latíka před nepokoji utekli a chvilku žili na ulici, ale pak se jich ujal jeden muž, který se o ně začal starat. Děti pro muže žebraly a ze Salíma se stala mlátička. Jednou v noci ale měli Džamalovi popálit oči, takže mu Salím pomohl utéct. Latíka chtěla utéct také, ale Salím ji schválně opustil. Bratři se jistou dobu živili prodejem a drobnými krádežemi ve vlacích, ale pak se dostávají k Tádž Mahalu, kde rozjedou byznys s kradenými botami a jako falešní průvodci. I když se jim daří dobře, po nějaké době se vrací do Bombaje a vyhledají Latíku, která pracuje stále pro stejného muže jako tanečnice. Džamalův bratr tohoto zločince zastřelí a všichni tři společně prchají. Salím se pak ale přidá k jinému gangsterovi a přivlastní si Latíku. Džamal je vyhnán. Džamal už pak dvojici nikdy neviděl, ale když začal pracovat jako nosič čaje v telefonní společnosti, podařilo se mu zkontaktovat svého bratra, se kterým se pak i sešel. Salím stále pracuje pro stejného muže, ale Latíka je prý navždy pryč. Salím chce, aby se Džamal nastěhoval k němu, čehož Džamal využije, a Salíma sleduje. To ho zavede za Latíkou, která žije se Salímovým šéfem. Džamal se pokusí Latíku osvobodit, ale Salím jí nedovolí utéct. Džamal se rozhodne využít soutěž „Chcete být milionářem?“, aby ho Latíka našla, protože ta na soutěž ráda kouká. Džamal je ve hře úspěšný a policii na svém životním příběhu dokáže, že nepodvádí, on ty odpovědi prostě zná. Jakmile se Latíka dozvídá, že je Džamal v soutěži, za pomoci Salíma uniká ze svého vězení... (TV Prima)
(více)Videa (2)
Recenze (2 027)
Kouzelnej film se strašně pěknou atmosférou, kterej zahřeje u srdce a pohladí po duši. Srovnání s Městem Bohů mi nepřijde zas až tak vhodné, ačkoliv se to logicky nabízí. City of God je totiž chladný a težkopádný konstrukt bez osobnosti, zato Slumdog Millionaire je divácky vděčnou hřejivou a hlavně svižnou pohádkou, která si nenese žádné velké poselství, ale o to je upřímnější. Že je Danny Boyle hračička a vizuální kouzelník dokázal už mnohokrát, a i nyní nabízí divákům dokonalé splynutí obrazu a hudby. V podstatě ve všech scénách, ke kterým hraje některá výraznější skladba, mi nezbylo nic jiného, než jen s obdivem civět na obrazovku a žasnout. Tolik nápadů a vychytávek se často nevidí. Na nejlepší film bych to letos sice nepasoval, ale režie by si ocenění stoprocentně zasloužila. ()
"I já věděl, že to byl Amitabh Bachchan." Já se tedy nechci moc chlubit, ale neznám žádnou otázku, na kterou zní odpověď: Amitabh Bachchan. Takže 1.000 rupií nevyhrávám a pod vousy si mudruju něco o podvodu. Přitom evidentně stačilo znát pár odpovědí a čekat na přesně mířené otázky. Já bych je nedostal, takže to je asi důvod, proč se ten film točil o Jamalovi. Nechci vypadat nějak závistivě, ale mám pocit, že celé to bylo vykalkulováno příliš precizně na to, aby mě to bombajské bláto obalené v cukrové vatě nějak zvlášť zaujalo. Pro mě to zkrátka bylo dobré, ale rozhodně kvůli tomu nebudu vyzývat všechny trpící osmahlé hochy k tomu, aby se vydali do Evropy zajišťovat lékařskou službu, porodnost a pásovou výrobu Mercedesů. ()
Vykořisťovatelský film... vybraně natočená a nazvučená ukázka koloniální fantazie s přidanou hodnotou v podobě očistné katarze. O Indii Milionář z chatrče nic nevypovídá, jen si ji vypůjčuje jako vycpávku do soucitného šrapnelu mířeného na západního diváka. Esence soudobého ideologického eskapismu, jakkoli strhující po technické stránce. Tomu filmu nevěřím ň. Boylova posedlost neviditelnou rukou osudu je z tohoto pohledu typická - jen křiklavé barvy na prázdném betonovém bloku "zaručeného hitu". ()
Po druhém zhlédnutí se u mě ty hodně nejisté čtyři hvězdičky definitivně přehouply do výmluvnějších tří. Film se tváří inovativně a dravě - a je tak i všeobecně vnímán. Naplňuje ale všechny škatulky klasického vyprávění (nic proti němu, ale inovace to fakt není), přičemž zdánlivá rychlost je dána hlavně extrémně rychlým střihem a dynamickou hudbou. Nikoli pak způsobem vyprávění a rytmizací děje, jehož organizace je dost mechanická a od určité chvíle prostě jen opakovaně naplňující stejný model (otázka ve studiu/otázka policisty - zařazení odpovědi do Malikova životního příběhu). A marginální otázka: Opravdu se u tak maximalizované možnosti hlavní výhry soutěž vysílá v přímém přenosu a ne předtočená, jak je tomu všude jinde? ___ A detail k úvodnímu titulku: Pokud je správná/pravdivá možnost D, nutně musí být správná/pravdivá i možnost B. :) ()
Soundtrack A.R. Rahman: 1. O... Saya - M.I.A. [3:34] ,2. Riots [1:59] ,3. Mausam & Escape [3:53] ,4. Paper Planes - M.I.A. [3:23] ,5. Paper Planes - M.I.A. [5:49] ,6. Ringa Ringa [4:15] ,7. Liquid Dance [2:59] ,8. Latika's Theme [3:09] ,9. Aaj Ki Raat - Sonu Nigam [6:07] ,10. Millionaire [2:44] ,11. Gangsta Blues [3:42] ,12. Dreams On Fire [4:08] ,13. Jai Ho [5:19], ()
Galerie (44)
Zajímavosti (49)
- Kriketový zápas, na který se dívá Javed (Mahesh Manjrekar), je vůbec prvním zápasem Future Cupu mezi Indií a Jižní Afrikou, který se hrál 26. června 2007 v Civil Service Cricket Clubu v Belfastu. Zvítězila Jižní Afrika. (HellFire)
- Film měl původně vyjít rovnou na DVD nosičích. (Specs)
- V době vzniku filmu se většina filmů točila na filmový materiál. Danny Boyle se rozhodl, že značnou část filmu natočí na digitální kameru. Hlavním důvodem bylo, že chtěl natáčet v srdci nechvalně proslulých, hustě zalidněných městských slumů a autenticky zachytit jejich energii přímo za pochodu. Rychlé akční scény a televizní soutěž byly točeny na digitální kameru SI-2K od Silicon Imaging. (Specs)
Reklama