Reklama

Reklama

Posvátná relikvie, jejíž moc může změnit celý svět. Richard Burton jako římský tribun, jehož osud navždy ovlivní Kristovo roucho... Hlavním hrdinou příběhu je římský tribun Marcellus Gallio v podání hvězdného Richarda Burtona, který byl za svůj heroický výkon nominován na Oscara. Marcellus se po dlouhých letech shledává se svou milovanou dívkou Dianou (Jean Simmonsová), o jejíž přízeň se však uchází i mocný následovník římského trůnu Caligula. Troufalý Marcellus je za trest vyslán k římskému vojsku do Jeruzaléma, na cestě za jistou smrtí ho doprovází jeho věrný otrok Demetrius (Victor Mature). Dcera mocného římského senátora Diana nakonec dosáhne u císaře Tiberia jeho osvobození, před návratem ale musí vykonat svou poslední povinnost – popravit v zapomenuté provincii fanatika Ježíše Krista. Marcellovi ulpí na rukou krev Božího syna, který svým věrným následovníkům na světě zanechá své slovo a vzácnou relikvii v podobě roucha, které oplývá nepředstavitelnou mocí. Posvátné roucho oblékne nic netušící Marcellus, navždy tím změní nejen svůj život, ale osud celého lidstva... Širokoúhlý formát představoval pro hollywoodská studia v 50. letech 20. století nejmocnější zbraň, jak čelit drtivému nástupu televize. Soutěžilo mezi sebou několik nekompatibilních technologií, jedním z nejpopulárnějších systémů se nakonec stal CinemaScope z dílny společnosti Twentieth Century-Fox. CinemaScope byl proti konkurenčním projektům relativně levný, technicky jednoduchý a používal tradiční 35mm filmový pás. První snímek natočený v tomto formátu byl uveden v roce 1953, jednalo se o velkolepý historický epos Roucho podle románu Lloyda C. Douglase. Děj se odehrává za vlády římských císařů Tiberia a Caliguly v době počátků křesťanství a rozvíjí fiktivní příběh kolem posvátného roucha Ježíše Krista. Davové scény, kolosální bitvy a nákladné dekorace daly dokonale vyniknout novým možnostem širokoúhlého obrazu. Za výpravu a kostýmy byl snímek ostatně po zásluze vyznamenán Oscary. Divácký i finanční úspěch spektakulárního historického eposu předznamenal rozkvět tohoto oblíbeného hollywoodského žánru, který vyvrcholil v 60. letech. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (51)

elizabeth_ba 

všechny recenze uživatele

Zřejmě si po úspěchu, který mělo MGM s Quo vadis, v 20th Century Fox řekli, že by film s podobnou tématikou (rozuměj křesťanskou) mohli zkusit taky... Vybrali si pro zfilmování stejnojmenný román Lloyda C. Douglase Roucho. A i dále se pustili stejnou cestou jako Quo vadis - apoštol Petr, charismatický římský voják, bláznivý císař a krásná dívka, která tentokrát není polská rukojmí ale vznešená Římanka... Jenže všechno bylo zkrátka horší. Předlohou počinaje, přes peníze, které byly do filmu investovány; přes Richarda Burtona, který svého Marcella Gallia nejen že podstatně hůře zahrál, ani svým vzhledem se Marcu Vinitiovi Roberta Taylora ani nepřiblížil (a to byl Burton skoro o 15 let mladší než Taylor - sic); představitel Calliguly měl do Nerona Petera Ustinova taky ještě cca parník a tak bych mohla pokračovat, až k celkové patetičnosti a přílišné melodramatičnosti filmu (když zahřmělo zrovna, když se Demetriovi představoval jeden z litujících Ježíšových učedníků, měla jsem fakt dost). Historickou věrohodnost snímku raději vynechám, škoda času, Tiberiova dávno mrtvá manželka Iulia v roce 30 na Capri, hovoří za vše. Konec si vypůjčili pro změnu ze staršího filmu Ve znamení kříže (1932). Ale přesto to nebylo zas až tak špatné, jak by se z mého komentáře mohlo zdát ;-)) necelých 70%. ()

Skuby47 

všechny recenze uživatele

Působivý historický velkofilm se skvostnou nadstandardní výpravou a standardními hereckými výkony je situovaný na začátek našeho letopočtu do období vlády císaře Tiberia. Všeobecně známý biblický příběh, který byl mnohokrát filmově zpracován nepřináší, kromě křesťanského poselství, nic nového. Historickou hodnověrnost nemohu posoudit, protože kdo ví, jak to tehdy bylo. Na základě dostupných starých záznamů si nemohu udělat přesný obraz doby, protože i tehdejší dokumentaristé byli jen lidé a zaznamenali skutečnost na základě svých subjektivních pohledů a pozorování. Filmových příběhů z římských dějin byla natočena řada, těžko posoudit, který je nejblíže k pravdě. Soudím, že o to ani tvůrcům nešlo. Chtěli natočit zajímavý historický film a pobavit diváky. V mém případě se jim to podařilo. ()

Reklama

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

To si takhle jako mocný Říman ukřižujete jednoho fanatika v zapadlé provincii a hned vám kvůli části jeho šatníku začne strašit ve věži. To je znamení, že je čas ke změně. Při pohledu na ztepilého pobočníka Demetria by se nabízelo, že orientace, ale tady půjde o víru. Odpusťte mu, neboť nevěděl, co činí.. Pionýr technologie Cinemascope je i přes pár hluchých míst docela poutavou pohádkou, která zaujme podobností mladého Burtona na Franca Nera, skrýváním tváře tesaře z Galileje či vzletným finále, kdy se přes encefalitického trotla odchází vstříc království nebeské.. ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Celkom pôsobivá biblická dráma vo farbe s alternatívnym výpravným príbehom, ktorá má na svoju dobú skvelý vizuál a nesie pekné posolstvo. Na výkon mladého Burtonu, ktorý vyzerá staršie ako má v skutočnosti rokov, sa dá spoľahnúť a na krásnu Jean Simmonsovú sa vždy dobre pozerá. Výpravný príbeh so starovekého Ríma má blízko k historickému eposu, bráni mu vlastne iba silný kresťanský podtext, ktorý vyplynie do silného záveru. Škoda iba, že bojových scén nebolo viac. ()

Hellboy 

všechny recenze uživatele

Děsně zajímavý příběh, který mě doslova od prvních minut pohltil a fakt jsem byl nemálo uchvácenej, až do Ježíšova ukřižování, pak se směřování filmu pochopitelně změnilo, ale už mě to tak nebavilo, protože to všechno bylo tak jasný, nevim. Richard Burton hystericky vykřikující "Were you out there?" mě prostě nepřesvědčil, stejně tak přehrávající řecký otrok. A křesťané doslova přetékající láskou mě také nijak neimponovali. Hlavně Justus a Miriam. Díkybohu se pak i ten Demetrius uklidnil:) A Caligula je nemalej masér:) PS: Jedná se o první celovečerní film natočený v systému CinemaScope. Není to první širokoúhlý film! ()

Galerie (101)

Zajímavosti (21)

  • Najlepšie zarábajúci americký film z roku 1953. (Arsenal83)
  • Caligula (Jay Robinson) systematicky neprenasledoval kresťanov, ako je naznačené vo filme (rímski vojaci zabíjali Justa v Káne). Prvé prenasledovanie kresťanov organizované rímskou vládou bolo za cisára Nera v roku 64 nl po veľkom požiari Ríma a odohralo sa výlučne v meste Rím. (Arsenal83)

Reklama

Reklama