Reklama

Reklama

Lištičky

všechny plakáty
Trailer

Obsahy(1)

Au pair Alžběta (23) se zoufale snaží vytvořit si svůj nový domov v Irsku tím, že si chce najít chlapa za každou cenu. Částečně proto, že její skutečný domov na Slovensku bude brzy srovnán se zemí kvůli nové dálnici, ale hlavně má své osobní důvody. Její starší sestra Tina (27), zasnoubená s Irem Stevem (30), jí chce pomoct, cítí, že jí to dluží. Alžběta ale její pomoc kategoricky odmítá a zdá se, že na idylický bezstarostný život Tiny se Stevem žárlí.

Od začátku je mezi sestrami něco temného, nevyřčeného, co vytváří obrovské napětí a brání jim přiblížit se k sobě. Z jejich pohledu představují muži jedinou šanci nabízející štěstí a lepší život. Jedinou možností pro sestry, jak se dostat ven z tohoto bludného kruhu, je postavit se jejich společné minulosti – momentu, o kterém nikdo nepromluvil a nepojmenoval ho od chvíle, kdy se stala.

Alžběta se rozhodne zůstat v Dublinu na vlastní pěst. Potkává tam podivnou punkerku Ducky (23), která Alžbětě pomůže udělat první krok do neznáma. Avšak s Ducky nepřichází jenom fyzická proměna Alžběty, ale vrací se i temná minulost.

Jakkoli se obě sestry snaží vyhnout konfrontaci s tím, co bylo - což je následně vede do slepé uličky - jedině vzájemným odpuštěním se k sobě opět mohou přiblížit. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (80)

Smok 

všechny recenze uživatele

No fasa. Takže okrem toho, že doteraz som o Dubline vedel len to, že tam kdesi na hausbóte bývajú Kelly Family, tak teraz navyše viem aj to, že tam kdesi býva aj au pair Alžbetka, ktorej náplňou práce je vymetať diskotéky, pri najmenšom konflikte v práci dávať výpovede a súložiť s černochom, poprípade sestrinim snúbencom. Ale to už som si ani tak neni istý, lebo moja pozornosť ku koncu tejto blbiny bola už nudou silne otupená. Mizéria. ()

asLoeReed 

všechny recenze uživatele

Film má své právo na existenci, už třeba proto, že podobný téhož stylo-žánru u nás ještě nebyl. Chtělo by se mi ho sladit do kontextu Báby a Kdopak by se vlka bál? a pojmenovat to mottem: Kdopak by se Lištiček bál? O červené karkulce Dorotce Dědkové, jak cestou k bábě/babičce natrefila ne na vlka ale lišku. (A osa Berlín-Cannes-Benátky by v tom hrála prim.) A mluvit o tom a trochu to rehabilitovat. // Jenomže posledních 30 a 10 minut Lištiček, jež se mi v hlavě rozléhají po týdenní pomlce, mě nyní tak štvou, že od toho upustím. Byť lituji.// Lituji: nedokonalého, nedůsledného, nesprávného a všeho i falešného, co nezkušená Slovenka Mira Fornay v Lištičkách natropila. Nelíbí se mi: fádní dramaturgie (vše od půlky filmu už je navíc), alibismus v pomyšlení, že stereotypní struktura děje je tím nejlepším tvarem (byť kopíruje právě takovou reálnou skutečnost), že při odepření si elegance a mírné stylizace obraz zafunguje líp, hudební proč? hororový podkres (hudební komentář je zcizením, s ohledem na zde užité prostředky je tu jediným a stává se nadbytečným), přílišná blízkost polo- a detailů (k hrdince, kdo ji chce mít tak nahou a na dosah tváře zvláště v obřím plátnem vybaveném kině?). A pomyslná myšlenková linie autora - ta se totiž kýve, a sice na křivce kritika - obhajoba - zmatek - a snad dokonce lítost, s níž máme v závěru přehodnocovat dojmy předchozí. S tím ale také souvisí problém střihové skladby, která nebyla uspořádána do dobrého výsledku.// Mohlo by to být podobenství a poetický postup - ale "lištičky" a "bloudící liška a lišky bez domova a bez rozumného směřování jen za základními potřebami a jídlem" jsou k dívkám toulavým cizinou přirovnání, které rychle vyprchá a je také brzo odhaleno. Ale jinak se mi líbí. Líbí se mi: kontaktní a přímo v centru dění se nacházející kamera, absence vaty a třeba svodů k záběrům města. Troufalost, to není tak bezpředmětné. A - zde to je - já bych chtěl zmínit ještě něco, ale vskutku se mi rázem ty příklady už jeví jako mínus než palec nahoru. Koukám, koukám. Tento text se rozpadá. Postrádá svou osu. Bloudí, je nudný, chaotický. Jaký, už to mám, z toho máte pocit? No já přesně takový jako z toho filmu...!// Lištičky, co si ukoply palec v lese o pařez. ()

Reklama

papaguy 

všechny recenze uživatele

Mě osobně k filmu přitáhl především zájem o téma. Ale popravdě také negativní hodnocení psaná jak přes nějaký kopírák:-) Zpravidla se totiž probírá film ze všech stran: od scénáře, přes rozpočet, až po zadek představitelky hlavní role. Zde jsem se zpravidla dozvěděl jenom něco o liškách rozhrabávající odpadky a že hlavní postava byla naprostá kravka... _______ Vyodpadění filmu s odůvodněním, že hlavní postava je kráva, neberu, pokud není zdůvodněno, co je špatně na tom, že se postava chová tak, jak se chová. Protože mi to nějak nehrálo, schválně jsem se pro srovnání mrkl na hodnocení na IMDb: 57 %! Cha! Ale abych komentujícím nekřivdil – v zásadě si myslím, že hlavní kámen úrazu reflektují komentáře věrně, byť se z nich nedozvíme nic konkrétnějšího... Alžběta se totiž opravdu chová jako emoční blb, jejíž chaotické destruktivní konání postádá zdání smyslu. Takže pokud bylo cílem filmu zpodobnit nevyzrálou rozloženou holku, která neřeší svou situaci adekvátně... a jakou paseku to nadělá jí osobně i všem okolo, podařilo se to výborně. Pokud bylo smyslem vytvořit film s naprosto překvapujícím závěrem, při kterém divák projde katarzí a pochopí, jak je důležité nenechávat věci ve vztazích k blízkým vyhnívat a je potřeba si odpouštět, tak v tomto případě se režisérce nepodařilo její nápady přenést dostatečně přesvědčivě na plátno. Musím ale říci, že na podprahové úrovni film nějak funguje, a člověku to vrtá hlavou. Možná proto tolik rozhořčených reakcí. Když jsem se pak s časovým odstupem k filmu vrátil, projížděl jsem namátkou některé zajímavější scény, celé to najednou dostalo úplně jiné grády. To mi potvrdilo mou domněnku, že filmu by mnohem více slušel krátkometrážní formát. Některá místa film zbytečně natahují a mučí diváka. Přestříhat a udělat z toho kraťas!! :-D No dobře, tak alespoň filmu dopřát pořádnou redukční dietu. _______ Střípky: 1/ Krátká soulož s černochem – že by pomsta za nějakou kamarádku?:-) 2/ Nesouhlasím s názorem, že film ničí pověst našim dívkám vyjíždějícím za prací jako au pair. Film pouze potvrzuje názorová klišé, která obyvatelé západních zemí o au pair z východu již mají. _______ Hodnocení: Objektivně by to bylo na 2 lepší hvězdy. S ohledem na to, že se jedná o debut, navíc naprosto ojedinělé a dosud nezpracované téma, dorovnávám na 3 (pokud byste o podobném filmu věděli, budu vděčný za tip – pokud to nebude americká komedie Au Pair).:-) Režisérce držím palce a doufám, že se nenechá odradit a zase něco osobitého natočí. Zajímavý komentář, se kterým se naprosto ztotožňuji: puget. ()

Olík 

všechny recenze uživatele

Prosím každého, kdo alespoň trochu pochopil pointu této koprodukční slátaniny bratislavské rodačky Miri Fornayové, ať se mi ji pokusí prostřednictvím mojí pošty objasnit!!!!!! Byl to pokus o charakteristiku středoevropanů pracujících v Irsku? Bylo to o vztazích, hledání sama sebe nebo nedej bože snad o tom, že hlavní hrdinka je nesvéprávná kráva? Šlo o přemnožení lišek? Nevím, ale jedno je jisté, tady si někdo myslel na michelinskou hvězdu a přitom vařil bez pepře a soli. ()

paascha odpad!

všechny recenze uživatele

Duševně nemocná Slovenka, která krom toho, že chlastá, píchá s každým, koho najde, blije a chlastá, dělá občas příležitostné práce kdesi v Dublinu, je hrdinkou divného filmu. Je silně nesympatická, ostatně jako všechny postavy tady, děj nikam nevede, mejdan, blití, potácení, křik a rány, mejdan...hodně špatný film. Prý je nějaké vysvětlení na konci, ale tam jsem nedožil, tak zůstanu u toho, že je to megasračka, nafouklá jak měsíc starý pes. Nebo liška...:-) Nakonec jsem pro klid duše dokoukal i ten konec, ale kromě komického pokusu nahradit robertka nůžkama a pěkně si to s nima udělat, jelikož bez jakéhokoli dalšího vysvětlení to tak vypadalo, tam už nebylo nic. Takže hodnocení zůstává, je to sračka! ()

Galerie (20)

Zajímavosti (2)

  • Režisérka filmu Mira Fornayová o filmu říká: „Tajemství jsou v našich životech jako kotvy. Dokud je nepojmenujeme, neodkryjeme a nepromluvíme si otevřeně, drží nás na jednom místě a točíme se jakoby v kruhu. O tom je příběh Alžběty a možná i ostatních postav filmu.“ (Martin00x)
  • Film Lištičky byl letos vybrán do soutěže 66. mezinárodního filmového festivalu v Benátkách (soutěžní sekce Týden mezinárodní kritiky - 24 International Film Critics´ Week). Po roce 1989 nebyl do některé ze soutěžních sekcí tohoto festivalu zařazen žádný český nebo slovenský filmový debut. (Martin00x)

Reklama

Reklama