Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hemingwayova proslulá drsná povídka The Killers z roku 1927 se dočkala tří filmových adaptací. První, která patří po všech stránkách mezi nejlepší snímky filmu noir, natočil Robert Siodmak, druhou spolurežíroval v rámci školního cvičení na podzim 1956 Andrej Tarkovskij a třetí vytvořil v roce 1964 Donald Siegel.
Již v povídce je s neopakovatelnou opravdovostí zachycena atmosféra nelidského násilí: dva bledí, stejně odění pistolníci svou mluvou i pohyby věští tak intenzivní hrozbu a naprostou lhostejnost k ostatním mužům v lokále, kde se děj odehrává, že všichni pokorně naslouchají jejich rozkazům ještě předtím, než zabijáci vytáhnou zbraně a je odhalen jejich vražedný úmysl. Všichni jsou jakoby zmrazeni slovy pistolníků a instinktem děsu. Tuto základní situační strnulost a chlad s lakonicky cynickými dialogy Siodmakův film s velkým půvabem zachovává, slouží mu však jen jako prolog k postupnému osvětlování důvodů, proč ústřední postava boxera (debutující dvaatřicetiletý Burt Lancaster) postupně ztrácí vůli k životu. V dlouhých flashbacích je minulost zkoumána z několika hledisek: komplex akcí a skrytých motivů, který se odhaluje, má charakter labyrintu příznačného pro noirové filmy 40. let. Scenáristé navíc připisují postavu osudové ženy (v elegantním podání třiadvacetileté herecké hvězdy a Hemingwayovy osobní přítelkyně Avy Gardnerové), jež dává boxerově životní krizi zřetelný erotický podtext. (Letní filmová škola)

(více)

Recenze (65)

sud 

všechny recenze uživatele

Na dobu vzniku určitě neobvykle vyprávěný příběh, zároveň však těžkopádně a překombinovaně. Ani můj oblíbenec Burt Lancaster zde nemá moc prostoru a už vůbec ne aby vynikl. Jinak je to stylová noir detektivka s perfektní úvodní scénou v bufetu a nádhernou Avou Gardner, ale (nejen) z dnešního pohledu (nejen) díky výše vyjmenovaným faktorům nikterak výjimečná. 50%. ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Noir s mladým Lancasterom, ktorý nemá lineárne vystavaný dej a príbeh buduje formou mnohých retrospektív, čo mne vo filmoch vôbec nevyhovuje. Prišlo mi tiež divné, že pisťovákovi všetci radi odpovedali na jeho všetečné otázky, akoby to bol poliš so značnou autoritou. Na svoju dobu (40. roky) je ale film pekne akčný, relatívne chlapácky a drsný a zaujme aj obsadením. ()

Reklama

cheyene 

všechny recenze uživatele

Možná i díky předloze Ernsta Hemingwaye je snímek Zabijáci od samého začátku poutavý! Postupné rozplétání zápletky okolo vraždy nemá vůbec žádnou chybu, některé scény jsou napínavé a prolínání reality a minulosti dává snímku šmrnc. Černobílý obraz, prostředí a hudba dodává snímku na atmosféře. Hereckým výkonům není co vytknout, neboť je radost sledovat všechny představitele. V menší roli potěší William "Tlusťoch" Conrad, který je tu tentokrát bez Jakea a na opačné straně zákona. :) ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Zajímavě poskládaný příběh, začíná se koncem a postupné rozplétání toho, co se stalo předtím, mě vtáhlo a nepustilo.. Edmond O'Brien v roli vyšetřovatele zločinu ohromně sympatický, ta jeho zvědavost byla parádní, na všechny otázky chtěl najít odpověď.. Burt Lancaster jako Švéd skvělý, působil přirozeně a uvěřitelně, každé hnutí jeho mysli a každý pohled byl čitelný.. Mám ráda tyhle starší kousky, mají své nezaměnitelné kouzlo.. ()

mortak 

všechny recenze uživatele

Z několikastránkové povídky Ernesta Hemingwaye celovečerní film? Ovšem i on oceňoval příběh, který naváže na první čtvrthodinu filmu, která je přepisem jeho povídky. Tempo, přesně obsazení herci, double-crossing, krásná a chladná Ava - co více si od filmu-noire přát. I když scénář okatě vykrádá Občana Kane... Ale tak to v tehdejším studiovém systému chodilo. Jakmile bylo něco nového, hned se to kopírovalo. ()

Galerie (68)

Zajímavosti (15)

  • Ocenění: Cena Edgara Allana Poea 1947: scénář (A. Veiller), producent (M. Hellinger) a režisér (R. Siodmak). [LFŠ 2010] (Krouťák)
  • Ava Gardner si všechny své party nazpívala sama, ale studio se rozhodlo ji předabovat. (Terva)
  • Na scénáři se výrazně podílel John Huston, ačkoli není v titulcích na vlastní žádost uveden. Když se scénář psal, byl Huston zrovna v armádě, a proto se pod snímek odmítl podepsat. [LFŠ 2010] (Krouťák)

Reklama

Reklama