Reklama

Reklama

Mary a Max

Trailer

Obsahy(1)

Dvě rozdílné povahy, dva rozdílné osudy a půlka světa spojuje tento animovaný příběh, který vypráví o přátelství dvou zcela odlišných lidí, kteří se znají jen prostřednictvím svých dopisů. Mary Daisy Dinkle, baculaté osmileté holčičky žijící na předměstí australského Melbourne a Maxe Horowitze, velmi obézního čtyřiačtyřicetiletého Žida žijícího v pulsujícím New Yorku, trpícího Aspergerovým syndromem. Film sleduje Maryino dospívání a Maxův přechod ze středního k pozdnímu věku a objevuje mezi nimi silné pouto, které překoná o hodně víc než obvyklé kamarádské vzestupy a pády. Mary a Max nás vedou cestou neobyčejného přátelství, které musí čelit autismu, taxidermii, psychiatrii, alkoholismu, obezitě, kleptománii, sexuálním rozdílům, důvěře, kopulujícím psům, náboženským rozdílům, agorafobii a mnoha dalším životním překvapením. Celovečerní animovaný film MARY A MAX byl poprvé uveden na filmovém festivalu Sundance v roce 2009. Tento film autora a režiséra Adama Elliota produkovala Melanie Coombs a postavičky namluvili Toni Collette (Mary), Philip Seymour Hoffman (Max), Barry Humphries (Vypravěč) a Eric Bana (Damien). (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (936)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Animák, který mě svým vnějškem odrazoval a který rozhodně patří mezi nejzvláštnější animované snímky, které jsem kdy v životě viděl. Důležité je ale zmínit ještě jednu věc- Dětem určitě nepouštět! Mary a Max je první (a prozatím to tak i zůstává) celovečerní animák tvůrce Adama Elliota, jehož krátké animované snímky jsou hodně specifické, k jejich ne vyloženě hezkému stylu musíte přijít na chuť a přesto by se tyhle animované kraťasy určitě měli dočkat pozornosti. Elliot vytváří tak trochu dospělejší animáky, kde předvádí tak trochu specifický humor, jeho postavy jsou v podstatě jednoduché a především jsou jeho filmy osobní a inspiraci pro ně sbírá kolem sebe a svých známých/blízkých. Jeho kraťasy poté celkově slavili úspěch (došel si pro ceny na Sundance, v Berlinale a dokonce i na Oscarech) a bylo tak otázkou času, než dostane Elliot příležitost natočit svůj první celovečerní animák- Mary a Max. Mary a Max je jedním z nejoriginálnějších animáků, který upoutá už Elliotovou specifickou animací a zároveň neskutečně silným scénářem. Náhodou 8-letá holčička z Austrálie vyhledá adresu jednoho náhodného muže z New Yorku a pošle mu dopis, aby se ho zeptala zda i v USA se děti rodí z půllitru piva jak se dozvěděla od svého dědečka a to odstartuje jedno velmi zvláštní přátelství dvou věkově odlišných a přesto podobných lidí, kteří se navzájem baví o svých problémech, snaží si navzájem pomoct a žijí ve velmi hnusném světě. Tomu napomáhá i fakt, že Elliott se cíleně snaží animovaný svět očividně vytvořit co nejošklivější svět, aby ještě více zapadl do celé atmosféry filmu. Přesto máte pocit, že stop-motion animace je na vrcholné možné úrovni a ten fakt, že to celé nevypadá zrovna přikrášlené skutečně jen slouží k tomu, abychom příběh téhle velice zvláštní dvojice, co nejvíce vnímali jejich očima. Pomáhá to i v tom ohledu, že i přes objevené přátelství a snaha o zlepšení vlastních životů k definitivní nápravě zcela nedojde a takové finále rozhodně neskončí klasickým Happy Endem. O to více se tak potvrzuje, že tohle skutečně není pohádka a Elliotův celovečerák je jednoduše točen pro dospělé diváky. Elliottova animace možná není ´´ nejhezčí´´, s designem postaviček si ale hodně vyhrál. Přece jen mám k jeho stylu animace pár menších výhrad, jde ale jen o detaily, které jinak dokazuji, že Elliott je schopný tvůrce, který navíc točí přesahová animovaná díla. A to neznamená přesahová v podobné formě jako takový Pixar. Spíš přesahová ve své vlastní bublině, kde jde mnohonásobně více za hranu než právě lidé u Pixaru. Elliotův animák má parádní vizuální nápady, velmi vtipné gagy a občas přece jen bere zpátečku a uvádí věci, které si divák snadno domyslí. Jen mě zamrzelo, že se Mary a Max zrovna dvakrát nevyhnul infantilnějším pasážím, které mi k celému tónu filmu vlastně zase tak nesedli. Těch infantilních přeskoků ale na druhou stranu není zase tak moc. Pořád jsem se nezbavil pocitu, že by šlo vlastně většinu děje Mary a Max osekat a celé by se to tak možná vešlo do kratší verze, klidně i do 30-minutového kraťasu. Ten specifický styl a humor se mi vlastně někdy v průběhu okoukal a samotná zápletka se vydala trochu jiným směrem, než jsem čekal a není to zrovna dvakrát ideální směr. Vlastně celkově mi přišlo, že po první vydařené polovině Elliotovy trochu došly síly a ukázalo se, že jeho celovečerní debut očividně točil člověk, který neměl dosud s celovečerním animákem zkušenost. Přesto ale jeho animák cením a vzhledem k tehdejšímu finančnímu neúspěchu se dá čekat, že podobných inovativních vyspělých animovaných filmů nebude vznikat v dohledné době tolik. A vlastně mě to i přes ty drobné výhrady mrzí. Philip Seymour Hoffman, Toni Collette, Eric Bana, Barry Humpries i Bethany Witmore za mikrofonem předvedli famózní výkony, které navíc Elliotovým loutkám dodávají duši. Celý vizuální podání filmu poté možná není na první pohled nejhezčí, k celé atmosféře a tónu filmu ale sedí tak moc, že je jednoduše radost přece jen tenhle animák vidět. A soundtrack Dalea Corneliuse je překrásný! Důležité je ale skutečně vědět jednu věc- Animovaný kabátek skrývá hodně depresivní podívanou, která není pro každého a je velmi snadné tento animák odsoudit. Jenomže přece jen se v Mary a Max skrývá silně unikátní zážitek, který stojí za vidění. Je to minimálně originální a v mnoha ohledech skutečně zábavné. Zároveň ale skutečně v mnoha ohledech chytré a o to více chvílemi zamrzí skluz k infantilitě. Unikátnost tohohle animáku to ale přeci jen nesmaže. () (méně) (více)

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Bradavice si nevybíráme, přátele ano." Plastelínová Mary, osmiletá střadatelka na zámek ve Skotsku, a ještě plastelínovější Max, čtyřiačtyřicetiletý anonymní žrout, spolu navázali korespondenční přátelství, jehož sarkastické pojetí mne z počátku bavilo, ale moc dlouho to nevydrželo. Ten všudypřítomný smutek mi totiž kupodivu moc zábavy nepřinesl a o nic lepší to nebylo ani s pohledem na totálně nesympaticky vymodelované postavy, kvůli nimž si budu minimálně týden srovnávat svůj rozhozený zrak u Maxova felčara Dr. Bernarda Hasselhoffa. ()

Reklama

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Líbilo se mi to. Jak formou (tenhle způsob animace mi opravdu sedl + pěkná hudba), tak obsahem (příběh jednoho velkého přátelství dvou nevšedních a přitom obyčejných lidí). Chvílemi to bylo hořké, depresivní, vtipné, absurdní, ale především živé, tím chci říct, že byl tento film jako závan čerstvého vzduchu, velmi svěží a nápaditý počin. Směrem ke konci tomu už mírně docházela šťáva a samotný závěr mě svým vyzněním až trochu zklamal (rozhodně jsem to takhle ukončené nečekal), ale každopádně to vidím na pěkné 4*; jestli bych měl občas zkouknout nějaký ten animák (jakože je nemusím), tak něco podobného (kvalitou i tématem) jako je Mary a Max bych si s chutí dal. "Vajgly jsou špatné, protože se odplavují do moře, ryby je kouří a stávají se závislé na nikotinu. Samozřejmě jen žertuji, protože cigareta nemůže zůstat zapálená pod vodou. A ryby také ani nemají kapsy, kde by mohly mít zapalovače." ()

Falko 

všechny recenze uživatele

90%. Mary a Max je asi prvy animak tohto typu, ktoremu som vedel prist konecne na chut, pretoze mam problem s animakmi typu WALLACE & GROMIT: PROKLETI KRALIKODLAKA (2005), MRTVA NEVESTA od Tima Burtona (2005) alebo od neho aj UKRADENE VANOCE (1993). Ja uznavam, ze je s tym spusta prace, ze tvorcovia su kreativni a vedia podat pribeh aj humorne, ale nic ma nezaujalo az tak, ako prave Mary a Max a mozno to bolo aj tym pribehom, ktory sa zaklada na skutocnej udalosti a je vlastne aj o zivote obycajnych ludi, ktory bol aj vesely, ale aj smutny, pacila sa mi tu aj klavirna hudba a dostal ma hlavne ten zaver. Ani neviem, co mi brani dat piatu hviezdicku, avsak teraz aj chapem, preco sa tento film ocitol v topke IMDb najlepsich filmov. _________ Toni Collette - (Mary Daisy Dinkle) +++ Philip Seymour Hoffman - (Max Jerry Horovitz) +++ Eric Bana - (Damien) +++ Barry Humphries - (Vyprávač) +++ Bethany Whitmore - (Malá Mary) +++ Renée Geyer - (Vera) +++ ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Věřím, že kdyby někdy vznikla neukecaná verze, tak by to mělo stejný přínos jako kdysi "umlčení" Blade Runnera. Ovšem takhle je to výtečný film, který je naprosto a zcela poslán do kopru nadužíváním vypravěče. Ten sice již po chvíli nemá opodstatnění, ale žvatlá si posmutněle dál a dál. Naprosto to ničí atmosféru, která má tak šanci vyniknout jen v těch několika vzácných případech, kdy se konečně mlčí. A právě v těch momentech bych byl ochoten vysolit Mary i Maxovi pět hvězdiček. Jenže pak páně vypravěč zase otevře stavidla svých nic neříkajících keců a atmosféra je v háji. Ach jo. ()

Galerie (42)

Zajímavosti (35)

  • Pro natočení scenérie, kde si Max sám sebe představuje na opuštěném ostrově, bylo použito také 12 litrů - 2 400 lžiček - klasického lubrikantu známého ze sexshopů. Člen štábu, který pro něj chodil do lékárny, se pokaždé velmi dlouho zdráhal. (formelin)
  • Eric Bana a Barry Humphries se spolu již dříve sešli u dabingu animovaného filmu, a to u snímku Hledá se Nemo (2003), kde svůj hlas propůjčili žralokům Bruceovi a Anchorovi. (Zdroj: ČSFD)
  • Mary píše prvý list Maxovi ľavou rukou, po zvyšok filmu je už praváčka. (Zdroj: ČSFD)

Související novinky

Reklama

Reklama