Režie:
Miloš FormanKamera:
Jan NěmečekHudba:
Jiří ŠlitrHrají:
Ladislav Jakim, Pavla Novotná, Jan Vostrčil, Vladimír Pucholt, Pavel Sedláček, Zdeněk Kulhánek, František Kosina, Josef Koza, Božena Matušková (více)Obsahy(1)
Miloš Forman byl u filmu a televize „mužem desíti řemesel“, než dostal možnost natočit svůj první polodokumentární film Konkurs složený ze dvou částí – stejnojmenného Konkursu o výběru nové zpěvačky divadla Semafor a Kdyby ty muziky nebyly o Kmochově kolínské dechovce. S Kolínem zůstal Forman spjat i ve svém následujícím hraném debutu Černý Petr. Nejen, že se příběh odehrává v onom svérázně krásném polabském městě, ale jednu z hlavních rolí v něm vytvořil neherec, kapelník Kmochovy muziky Jan Vostrčil. Film byl natočen v roce 1963 podle nepublikované povídky Jaroslava Papouška o prvních dnech učedníka v samoobsluze. Neobvyklá autentičnost příběhu je dána i obsazením hlavních rolí – šlo většinou o neherce (vedle Jana Vostrčila to byl především Ladislav Jakim v titulní roli, zpěvák Pavel Sedláček a Pavla Martínková). Nezapomenutelný je však i Vladimír Pucholt v roli zednického učně, jehož nenapodobitelné „ahój“ mezi mládeží tehdy takřka zlidovělo. Do té doby nezvyklá pravdivost právem přitahovala pozornost domácího i zahraničního publika a svému tvůrci přinesla řadu uznání a poct. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (400)
První film Miloše Formana. Dalo by se sice říct, že je to dějově strohé ale přesto to nenudí. Děj v podstatě ukazuje pár dní ze života učedníka samoobsluhy Petra(Ladislav Jakim). Černý Petr je spíš o mezigeneračním nepochopení a to se Formanovi podařilo vystihnout trefně a místy i vtipně. Film hodně povyšují výkony herců nebo chcete-li neherců. Zejména pak musím vyzdvihnout Ladislava Jakima v roli Petra a samozřejmě Vladimíra Pucholta. V. Pucholt se mi líbil už ve filmu První den mého syna(1964) v roli Žluťáska kde v podstatě ten film táhl. Tady v roli zednickýho učně s tím svým Ahóóój je taktéž nezapomenutelnej. Původně jsem chtěl dát silný 4 hvězdy ale z odstupem jednoho dne navyšuju na 5hvězd. Spoustu scének mi utkvělo v paměti a jen tak je z hlavy nedostanu. A už teď vím, že jde o film ke kterýmu se budu rád vracet. Za tip patří díky uživateli HorrFi. ()
Film s ďalším príbehom, ktorý staršej generácii reálne a hodnoverne ponúka spomienku na niekdajšie trpké režimové zmýšľanie a mentalitu, ktorú si nejeden z našich rodičov musel pretrpieť a nám mladším ponúka akúsi sebareflexiu a uvedomenie si, aký môžme byť radi, že tá doba je už dávno za nami. Tragikomický sa môže zdať dej najmä západným štátom, u nás to bola krutá realita, dnes už aj mne trošku úsmevná, no pravdivosť niektorých dialógov a fráz zostala dodnes nezmenená. Formanova zručnosť je cítiť, viac než réžiu by som však vyzdvihol herecké výkony mladých, Jakima a Pucholta. 80%. ()
Pro mě osobně je "Černý Petr" srovnatelný s pozdějším Formanovým filmem "Hoří, má panenko" (nikoli tematicky, ale spíše atmosférou). Ve snímku se zrcadlí jak problémy dospívajícího chlapce, tak jeho vztah s otcem, který není vždy tak růžový. Film je na mnoha místech velice humorný a úsměvný - viz scény s Vladimírem Pucholtem, nebo scény z obchodu - což vyvažuje dramatickou linii. Místy mě trochu rušily až příliš reálné (možná i improvizované) scény, které sice k filmu neodmyslitelně patří, jsou charakteristické pro Formanovy české filmy, ale já osobně jsem zvyklý na jiný herecký projev, čímž ale nechci říct, že by to dělalo škodu. Zkrátka typický a názorný příklad fimu české nové vlny, který stojí na scénkách z obyčejného života a "herectví" Jana Vostrčila, Vladimíra Pucholta a Ladislava Jakima. ()
Prvně jsem viděl tenhle film nezatížený jakoukoli informací o době jeho vzniku, kdo napsal scenář, kdo to natočil atd. To je nejlepší stav člověka, který se zajímá o příběhy lidí, má na háku co je to film či kniha, a film mě většinou nudil, jen tři, čtyři scény mě zaujaly. A tak je tomu pro mě dodnes. ()
Nerad bych, aby na mě Černý Petr zbyl. Nestalo se a to jsem s Milošem Formanem známou karetní hru hrál jen pomyslně. Zkrátka tyhle filmy nevyhledávám, kdy se mládež v totální totalitě bavila po svém, a všechno neslo punc autentičnosti. To je sice fajn, ale mě film musí bavit, v tomhle případě se to nestalo. Pro mě film, na který se podívám, a při vysokém hodnocení čekám přidanou hodnotu. Byl jsem znuděn nijakým dějem, podivně vyschlými dialogy a hercem v hlavní roli, který za celý film nezměnil výraz. Jeho poker face nebyl na místě, hráli jsme jinou karetní hru, ale evidentně soupeři nenesla karta. A soupeř si nezasloužil, abych ho nechal vyhrát. Návrat do šedesátých let nebyl pro mě. Černý Petr zbyl na Miloše Formana a spol. 40% ()
Galerie (13)
Photo © Malavida
Zajímavosti (36)
- Božena Matušková (Petrova matka) súhlasila s prenájom domu na filmovanie najmä kvôli peniazom, aké jej v tej dobe padli vhod. (Raccoon.city)
- Najzložitejšiu scénu natáčali až na koniec. Potrebovali natočiť dlhú sekvenciu na tancovačke, ale nemali dosť peňazí na zaplatenie komparzu. Tak sa rozhodli najať v Kolíne na sobotu večer zimný štadión a kapelu, napísať na dvere "Vstup voľný" a natočiť to s ľuďmi, ktorí prídu. Za štyri hodiny museli natočiť sedem minút čistého času, pretože zopakovať sa nedalo. (Raccoon.city)
- Pôvodne mal Petra (Ladislav Jakim) stvárniť Vladimír Pucholt, ale režisérovi Formanovi sa zdal byť na úlohu už príliš starý, a tak mu dal rolu murára Čendyho. (Raccoon.city)
Reklama