Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Profesor Antonín Karas je příkladem mravného života pro celé městečko. Je proto zvolen čestným předsedou Spolku pro povznesení mravnosti. A to vše až do okamžiku, kdy se nezván a nečekán zjeví v plné kráse jeho prohřešek z mládí v podobě téměř dospělé nemanželské dcery Věry, zvané Káčátko… Bláznivá komedie Mravnost nade vše byla natočena za zvláštních okolností. Na konci roku 1936 společnost AB neměla už žádný vhodný scénář k realizaci, a hrozilo nebezpečí přerušení práce. Režisér Martin Frič a všestranně nadaný Hugo Haas spolu s Otakarem Vávrou během týdne vymysleli scénář na námět J. Erbenové, který se vysmíval měšťácké prudérnosti. Martin Frič v Lidových novinách humorně vzpomínal, jak se dělal „film na rybu“: barrandovští zaměstnanci si tak mohli o vánočních svátcích přilepšit. Za další týden se film natočil s řadou známých herců. Hugo Haas si s chutí zahrál hlavní roli, profesorovu ženu Světla Svozilová, jejich dceru Adina Mandlová a Káčátko Věra Ferbasová. (Česká televize)

(více)

Recenze (169)

FireTight 

všechny recenze uživatele

Vůbec ne špatná předválečná komedie, ve které excelují takřka všichni, na koho si vzpomenete - Hugo Haas, Věra Ferbasová, Světla Svozilová, Adina Mandlová (kterou jsem v těch brýlích nepoznal) a spousta dalších skvělých herců včetně Saši Rašilova, který se ve filmu v podstatě jenom směje ("HAHAHAHAHAHAHAHA.... To víte, to je ta má nemoc..." :D). A i když je příběh docela prostinký a v podstatě je jenom o záměnách a nedorozuměních (což jsme ve filmech viděli už mockrát), tady to funguje, hlavně díky výše zmiňovaným hercům. Mimochodem, i když snímek obsahuje také nějaké to poučeníčko směrem k divákům, nepůsobí to nijak kýčovitě a rozhodně je divák vstřebá lépe a přirozeněji než u stylu "tak a teď se tady postavím, začne hrát dojemná hudba a dám vám morální poučení". ()

nash. 

všechny recenze uživatele

Vzhledem k okolnostem vzniku geniální, anžto vznikl přes vánoce jako improvizace jen proto, aby provoz barrandovského studia nebyl přerušen a jeho zaměstnanci měli v době vrcholící hospodářské krize zajištěn příjem. Během týdne Haas s Fričem napsali scénář a během dalšího týdne ho natočili. Výsledkem je nesmrtelná komedie, mimochodem na svou dobu poměrně odvážná svým otevřeným výsměchem dobové prudérnosti, falešné morálce a pokrytectví. Komedie spolehlivě bavící i po pětasedmdesáti letech a stovkách repríz a to především díky skvělému scénáři, který je nejen inteligentní, ale odsýpá téměř nebezpečnou rychlostí a bez jediného hluchého místa, které by nebylo vyplněno vtípkem, hláškou nebo vynikajícím Hugo Haasem, jemuž dokonale sekundují Věra Ferbasová, Světla Svozilová a v menších rolích také Adina Mandlová a Saša Rašilov. A pokud se nějaký okamžik bez Haase či vtípku najde, tak jen proto, aby se divák mohl nadechnout a vzápětí pokračovat v další zběsilé jízdě komplikacemi způsobenými rozvernou dcerou, která vtrhne do Karasova příkladně mravného života. ()

Reklama

johnys 

všechny recenze uživatele

Když se řekne Hugo Haas, napadne mne automaticky Mravnost nade vše. Nadčasový snímek a příjemným humorem, který pobaví do syta. Frič vhodně obsadil všechny role tím nejlepším, co měl k dispozici. Vždy mne dostane rodinný advokát Mach v podaní Rašilova, ten nemá chybu :-) Výtečná je i Baldová v roli chlastající předsedkyně spolku. K nakousnutí je zde Ferbaska... ()

PetraMishka 

všechny recenze uživatele

Do domu úcthodného profesora, který hlásá mravnost nad vše, se vloudí jeho nemanželská dcera a vše obrací vzhůru nohama. Omylem si všichni myslí, že je jeho milenkou, než nakonec zjistí pravdu a vše dobře dopadne. Haas je jako ctihodný pan profesor naprosto dokonalý, Ferbasová krásně živelná, Adina Mandlová bez líčení opravdu krásná a naprosto přirozená. Mně se ale nejvíc líbil Saša Rašilov, který každou lež a novou situaci naprosto krásně shodil smíchem. ()

Pierre 

všechny recenze uživatele

Při svém prvním seznámení s Hugem Hassem Ať žije nebožtík mě komediální výkon Hasse zaujal, ale film samotný mě z dnešního pohledu už zrovna dvakrát neoslovil. Druhé setkání po čase dopadlo v tomto ohledu o něco lépe. Hlavně začátek s puritiánsky přednášejícím Hassem, jeho vyčiněním dětem, že mají fantazii a nápadem udělat mu bistu vypadal velmi slibně a zábavně. To bylo skvěle. Pak když přišlo odhalení dávného profesorova hříchu z minulosti v podobě nemanželské dcery slibovalo to další zábavu, navíc, když se dcera přistěhovala jako vychovatelka rovnou k němu domu. A přineslo to spíše jen takový neurážející pamětnický průměr, kdy některá místa již zestárly, některá se povedly, ale některá  hluchá místa (i třeba jen s hudbou bez dailogů) přece jen vzhledem k úvodu trochu zamrzí.. Adina Mandlová se mi navíc do role zakřiknuté dívenky moc nehodila a Věra Ferbasová tak nějak neinteligentně předváděla to co, později inteligentně předváděla Nataša Gollová (jak trefně poznamenala jedna dobová kritika.) Z herců tedy opět hodně ční samotný Hass, který se mi opět hodně líbil a roli pokryteckého profesora si skvěle užil. Ale ještě alespoň Václav Rašilov jako rozesmatý doktor nebyl špatný.Určitě překvapí na tu dobu docela ustěpačné a odvažné myšlenky, které vyvrcholí v závěrečném profesorově monologu, o tom co je doopravdy mravé, který mě zaujal a dobře to zakončil. To se mi opět hodně líbilo- Leč i tady cítím, že i přes skvělého Hasse Fričovo nejlepší období příšlo až s Novým a Gollovou. Mravnost relativně příjemně pamětnicky potěšila, neurazila a u toho bych zůstal v podobě smířlivých tří hvězdiček, plus se speciální pochvalou za závěrečný monolog. ()

Galerie (17)

Zajímavosti (10)

  • "Mravnost nade vše" ve filmu vysloví Hugo Haas osmkrát. (Siriuss)
  • Karolína Karasová (Světla Svozilová) se zmíní, že ji její manžel naposledy políbil na její svátek a to 15. března. Karolína má však svátek 14. července. (KM Phoenix)
  • V přednáškové místnosti na začátku filmu je možno spatřit bystu ze sousoší "Hermes s malým Dionýsem" (Muzeum Olympie), táž je ještě použita v ateliéru sochaře Konráda. (Jezinka)

Reklama

Reklama