Režie:
Woody AllenScénář:
Woody AllenKamera:
Sven NykvistHrají:
Martin Landau, Woody Allen, Alan Alda, Claire Bloom, Caroline Aaron, Anjelica Huston, Sam Waterston, Mia Farrow, Jerry Orbach, Jerry Zaks, Frances Conroy (více)Obsahy(1)
Tragikomedie Woody Allena vypráví paralelně příběhy dvou hlavních postav: jednou z nich je úspěšný oční lékař, který nechá zabít svou nepohodlnou milenku a zachrání tím svou rodinu; druhým je neurotický a neúspěšný dokumentarista, natáčející portrét svého opovrhovaného úspěšného švagra, který mu nakonec ještě přebere ženu, kterou miluje. ZLOČINY A POKLESKY jsou jedním z Allenových "vážných" filmů, z nichž je cítit jeho skeptický, až depresivní pohled na současnost, ovšem zároveň v něm probleskuje i Allenův humor, takže divák osciluje mezi smíchem a smutkem. (Quentin T.)
(více)Videa (1)
Recenze (180)
Jakkoli jsou Zločiny a poklesky určitě kvalitní film a Woodyho filmy miluju,tak pro mě je to prostě to nejslabší z toho,co jsem od něj zatím viděl.Stalo se mi u něj totiž něco,co jsem při sledování Woodyho filmů dosud nezažil.Já se nudil.A když mě film nebaví,tak tam může Martin Landau,Woody nebo Anjelica Huston hrát jak chcou skvěle,stejně to ode mě vyšší než průměrné hodnocení nedostane.Možná pomůže další zhlédnutí.Jakmile ho podstoupím,tak své hodnocení buď zvýším nebo půjdu ještě níž.Uvidíme. 65 % Update: Další zhlédnutí proběhlo a kajícně zvyšuji na čtyři.Protože ačkoliv mi Zločiny a poklesky stále neimponují tak,jako mé nejmilovanější Woodyho filmy,pořád jde o hluboký a uvědomělý počin,skvěle napsaný,zahraný a zrežírovaný,který v člověku doznívá.Není tak snadno přístupný a divák se musí naladit na jeho vlnu.Woody ale měl zkrátka v hlavě nejspíš dva náměty,které chtěl rychle natočit a zároveň jej už přestalo bavit věčné dělení jeho tvorby na dramata a komedie,tak zkrátka dal oba žánry do jednoho filmu.A vyšlo to moc dobře. 80 % ()
Wow. Včera jsem si myslela, že mě Woody už ničím nemůže překvapit, když jsem viděla tolik jeho filmů, pak mě zase dostal svou originalitou. A dneska? Dostal mě opět. Tentokrát svým vyprávěním, které bylo nečekaně vážné. Jsem zvyklá na jeho humor, ironii, teď na mě vybafne takovým vážným filmem. Ale to vůbec není na škodu, jen ukazuje, jaký je všestranný umělec, jaký má talent, protože i tak zádumčivý příběh u něj rozhodně funguje. Ba co víc, je to příjemná změna. Herci hrají skvěle, Mia Farrow taky mluví tišeji a vážněji, což jedině vítám, protože někdy mi její pisklavý hlas vadí. A Landaua jsem neznala, tady na mě však udělal dojem. ()
Ďalší, v poradí už 16. film Woodyho Allena som si užil. Nie síce ako kultúrny a emocionálny zážitok, skôr tak, ako sa užívajú predpísané lieky. Ničím ma neprekvapil, nenadchol, ani nesklamal. Poslušne som si ho pozrel, z času na čas sa mi niektorá epizóda aj páčila, epizódy v ktorých Woody predvádza svoju jednorozmerovú postavu som pretrpel, potom film skončil, dal som mu tri hviezdičky a jediné, čo ma v tej chvíli tešilo bolo, že klesol počet jeho filmov, ktoré by som mal ešte vidieť, aby som bol v obraze, ak sa dostanem do debaty s jeho fanúšikmi a/alebo filmovými snobmi. ()
Určitě jeden z vrcholů Allenovy filmové tvorby. Když bych to vzal nějak popořadě, tak za prvé je to film plný zajímavých myšlenek, nad kterými lze dumat ještě dlouho po doběhnutí závěrečných titulků (nepřehlédnutelný je např. odkaz na Dostojevského Zločin a trest). Za druhé to má skvělé obsazení i herecké výkony, a hraje tam velmi dobrá hudba, jako např. Cole Porter, Johann Sebastian Bach, Franz Schubert, ad. Do třetice je tam velmi povedeně zakomponováno několik narážek a prostřihů ze starých filmů (které sleduje Allen v kině), z nichž je vždy vybrána scéna, ve které se děje něco, co se vztahuje i k současnosti prožívané Allenovými postavami. A konečně si i myslím, že navzdory tomu, že se zde řeší hodně závažné věci, a člověk se ani nedočká happy endu, tak je to pořád dost zábavné, především díky dějové linii s Allenem. Vytknout by tomu možná šlo, že se zde asi řeší přece jen moc témat najednou (nevěra, vražda, Bůh, svědomí, sebevražda, holocaust... btw. postava profesora Levyho prý nemá nic společného s Primo Levim, ale mně ta souvislost mezi nimi přijde hodně markantní, mj. kvůli podobnosti obou jmen nebo kvůli tomu, že Primo Levi - podobně jako filmový Levy - spáchal 2 roky před vznikem tohoto filmu sebevraždu), že se ty dvě dějové linie trochu perou mezi sebou o pozornost a konečně že ten film může trochu působit šitý horkou jehlou, což je ovšem dojem, který mám z většiny Allenových filmů, a možná to tak na mě působí jen kvůli tomu horečnému tempu, s nímž každý rok přivádí do kin nový film, což je myslím zcela unikátní. Na druhé zhlédnutí po letech už jsem z toho nebyl tak ohromený jako kdysi, ale stále si myslím, že je tento film velká intelektuální libovka pro chytrého diváka, a lze ho doporučit nejen všem těm, kdo mají Allena zaškatulkovaného pouze jako autora ukecaných komedií o partnerských vztazích. Btw. komentář od VictorMartel je neuvěřitelně trefný a inteligentní. ()
Doktor a Dokumentarista, tak tí dvaja sa síce stretnú zoči-voči, ale iba na malý okamih, takmer na konci ďalšieho dobrého filmu Woodyho Allena, ktorý stíha tri veci naraz, a to hrať, režírovať i písať, už len produkovať, a bol by za vodou ? Máloktorý snímok od neho ma veľmi N-A-D-C-H-N-E, i keď dobre viem, že by taký byť teoreticky mohol, pretože som ešte nevyčerpal všetky jeho zárezy do režisérskeho remesla. Akurát o ňom čítam zaujímavý rozbor, knihu, ktorá má čosi do seba, čiže povedal by som, že ako budem i naďalej hltať jeden riadok za druhým, tak sa postupne prepracujem k určitým snímkom, ktoré ma napríklad ohúria. Všímam si, že v jeho spoločnosti excelujú rôzni, výborní herci, taká Mia Farrow sa vyskytovala častejšie na striebornom plátne, ako Diane Keaton, no tentokrát ju trochu zatienil šibalský Martin Landau so špinavými úmyslami na „dokonalú vraždu” , ktorú aj zostroja takmer do najmenších detailov. WOODY je sám o sebe - REKORDMAN, ktorý nemá konkurenciu. Obdivujem ho ! Je extrémne kreatívny, aj keď sa z časti už prehráva, opakuje sa, ale ja mu to prepáčim ! ()
Galerie (35)
Zajímavosti (12)
- Název filmu vychází z názvu románu Fjodora Michajloviče Dostojevského „Zločin a trest“. Nebylo to však naposledy, co se Woody Allen v jeho románech inspiroval. Prvky a témata Dostojevského tvorby použil také ve filmech Match Point – Hra osudu (2005), Kasandřin sen (2007) a Iracionální muž (2015). (ČSFD)
- Magazín Los Angeles Times označil film za zlomový snímek kariéry Woodyho Allena. (JARDAHONDA)
- Woody Allen měl pocit, že se zachoval ke svým postavám v závěru filmu Hana a její sestry "příliš hezky". Proto napsal tento film jako reakci. (washek)
Reklama