Režie:
Jean-Pierre MelvilleScénář:
Jean-Pierre MelvilleKamera:
Henri DecaëHudba:
Georges DelerueHrají:
Jean-Paul Belmondo, Charles Vanel, Michèle Mercier, Stefania Sandrelli, Andrex, Maurice Auzel, Dominique Zardi, Pierre Leproux, Jerry Mengo, Hugues Wanner (více)Obsahy(1)
Michelu Maudetovi se v rozhodujícím zápase v ringu rozplynul sen o kariéře boxera. Přijme proto práci osobního sekretáře u bankéře Ferchauxe, který je však nucen uprchnout z Francie. Michel bez skrupulí opouští starý svět a vydává se se svým novým šéfem na útěk s vidinou uplatnění a finančního prospěchu. (borsalino)
Recenze (15)
Melville obsazoval Belmonda nejčastěji do hlavní role, ale tím mi radost neudělal, protože jejich spojení příliš nefungovalo. Opět se jedná o jiného Melvilla než jsem zvyklá, pryč je perfekcionismus, nekoná se žádné velké drama, jen vyznání lásky Melvillově milované Americe. Chvílemi se z filmu stává road movie, což jsou nakonec ty nejlepší části. ()
Melvilleho láska k Amerike je znateľná, siahodlhé zábery z idúceho auta sú však pre príbeh kontraproduktívne, vyhadzuje diváka z rytmu. Ten rytmus totiž nie je príliš rýchly, ale nebyť týchto záberov, snímok by pôsobil lepšie. Ide tu predovšetkým o drámu dvoch mužov, ktorí sú dosť odlišný na to, aby sa v mnohom začali podobať. ()
Souhlasím s Belmondem, kterému se Melvillova adaptace Simenonova románu nelíbila, a proto se ve stáři rozhodl natočit novou. Melville se sice snaží zachovat charakteristiku postav, ale vytvari pro ně nové situace, které by se měly podobat těm knižním. Jenže to nefunguje a logika příběhu, logika vývoje postav jsou fuč, což se nejvíce projeví na zmateném konci. ()
To jsem se bál, že se dočkám od Melvilla něčeho jako druhého Boba hazardéra a že mě další film od mého oblíbeného režiséra bude po většinu času nudit, naštěstí tentokrát se nestalo. Sice pro mě Nejstarší Fercheaux nedosahuje úplně kvality Melvillových posledních filmů, v některých scénách včetně vybraných dlouhých záběrů jakoby chyběla působivější atmosféra a psychologii postav by šlo určitě ještě více rozpracovat, ale jinak se mi tohle osudové road movie dvou odlišných mužů dost líbilo. Pomalu plynoucí, komorní thriller mezi bankéřem a sekretářem ve stylu „kdo s koho“ přidává do hry i politiku se zákonem, i zájem třetí strany z podsvětí, a až do samotného konce zůstává napínavý. Ani jeden z hlavních hrdinů mi nebyl stoprocentně sympatický, přesto měl film v sobě jistou zvláštní patinu, která způsobila, abych se o jejich osudy po většinu času zajímal a Charles Vanel nesl v sobě s věkem podmanivé kouzlo osobnosti, které propůjčil i své postavě cynického boháče Ferchauxe. Lehce nadprůměrný snímek se pro mě vedle několika vizuálně či režijně působivých pasáží stává výjimečným právě i díky vkladu Vanela, který spolehlivě zastínil nezvykle otravného floutkovského Belmonda. [75%] ()
3,5* Překvapivě vynikající příběh na rozdíl od příšerného remaku "Kdo jinému jámu kopá" z roku 2001. Musím říct, že je to velice svěží neveselý "chlapský" film oproti krajně sentimentální Siréně od mississippi, i když postavy Vám nemůžou být příliš sympatické. Skvělá barevnost, hudba, myšlenky o autoritě, co nás váže k druhým, jestli peníze můžou zrušit naše pouta k druhým..a co dává lidem nad námi moc. ()
Galerie (19)
Photo © Comacico
Zajímavosti (3)
- Film vo svojej dobe neuspel i napriek účasti Belmonda či adaptácii Simenonovho románu. Radikálne sa rozchádzal s novou vlnou, avšak aj s tým, že idiosynkraticky vzdával ódu na americký Juh. (Biopler)
- Režisér Melville po celou dobu natáčení šikanoval a sekýroval herce Charlese Vanela. Belmondovi se to hrubě nelíbilo, takže nakonec vypěnil, strhnul režisérovi z hlavy jeho oblíbený stetson a strčil do něj tak silně, že upadl. Pak se s Vanelem sebrali a odešli z placu. (raininface)
Reklama