Režie:
Georges LautnerKamera:
Henri DecaëHudba:
Ennio MorriconeHrají:
Jean-Paul Belmondo, Jean Desailly, Cyrielle Clair, Marie-Christine Descouard, Elisabeth Margoni, Jean-Louis Richard, Michel Beaune (více)Obsahy(1)
Joss Beaumont byl jeden z nejlepších francouzských tajných agentů. Především proto mu byl „ve státním zájmu“ svěřen tajný úkol – v jakémsi africkém státě odstranit diktátora. V Paříži však došlo ke změně politického kurzu a útok na nepohodlného politika se stal z hospodářských důvodů nevhodným. Beaumontovi nadřízení zvolili tu nejjednodušší cestu – nechali svého agenta odsoudit a poslat na doživotí do trestaneckého tábora. Beaumontovi se podaří uprchnout a vrací se do Francie posedlý myšlenkou na pomstu, tedy dokončit svěřený úkol! Úmyslně prozradí bývalým nadřízeným a kolegům svůj plán a odtroubí tak zběsilý hon, kde lovnou zvěří je on sám. Nebude to jednoduché, neboť Beaumont, a toho jsou si všichni vědomi, byl jedním z nejlepších. Ostatně tak jako Jean-Paul Belmondo! (Česká televize)
(více)Recenze (538)
Na svou dobu velmi progresivně načrtnutá archetypální dějová premisa policajta a zloducha, kde je zakomponovaný zatím nevídaný a později hojně používaný element, který tyto typy filmů posouvá o stupeň výše v kvalitě. Pomyslné smazání, či alespoň dílčí eliminace jasně definovatelnéno dobra a zla, absence jednostraného profilu postav. Postava Belmonda chce udělat něco zlého, ale divák s ním soucítí a fandí mu. Postava Hosseina chce udělat něco dobrého, ale díky jeho povaze ho divák nemá rád. Profesionál impresivně pracuje s tímto střetem dvou hereckých i filmových person a Belmonda stylizuje do role drsného hrdiny oscilujícího na hraně toho co je a není správné. Nemá cenu řešit, že technická stránka nic moc, přece jen odpovídá tomu ročník. Děj je někdy možná až příliš zkratkovitý a hlavní hrdina je až příliš mnoho kroků před ostatními. V pozdějších snímcích se to podařilo ještě lépe vyvážit. Belmondo je však jeden z mála unikátních hrdinů stříbrného plátna, na kterém generace bezpochyby milují jeho nekonvenční šarm a hrdinství, prokládané nezpočtem komediálních situací a vtípků. Na svou dobu revoluce, dneska příjemné retro, které neurazí, ale dnes už ani tolik nenadchne ve srovnání s ostatními. Moririconeho hudba je možná ještě slavnější, nez celý film. ()
Scénář: Michel Audiard, Georges Lautner .. Na Belmonda dosti vážný snímek - naštěstí s několika pro něj nepostradatelnými vtípky a nádhernou, ba přímo božskou melodii by Ennio Morricone!! Drama postavené na kvalitním scénáři, k tomu skvělý Beaumondův protivník, který je neskutečná svině a třešnička v podobě drsného konce.. 95%. ()
Svetoznámu Morriconeho skladbu Chi mai (existuje filmový fanda, ktorý ju nepozná?) som počúval dlhé roky a vždy som túžil vidieť i film. V tej dobe csfd neexistovala a nemal som tušenia, že film Profesionál je film s Belmondom v hlavnej roli. Predstavoval som si nejakú taliansku drámu na tému mafie. Konečne som sa k nemu dostal a výsledok ma nesklamal, ale ani výrazne nenadchol. Základná kostra príbehu je dnes tak obohraná, že v tomto smere neprekvapí film absolútne ničím. Či už policajt, alebo agent po ktorom idú všetci jeho nadriadený, to sme už videli 100x. V dobe vzniku to však až tak obohraté nebolo, Belmondo je sympaťák, tak prečo nie? Úvod naznačoval, že to bude vážny film, ale neskôr Belmondo pridáva nejaké hlášky a tak trochu film odľahčuje, čo som bral skôr ako mínus. Vážnejší tón by filmu sedel viac. Vidím to na priemer, ktorý k slabším štyrom posúva len ten výrazný Morricone. 70%. ()
Belmondův možná nejdrsnější film, u kterého člověk i tuší že to tentokráte nemusí dopadnout dobře. Jinak o policistu Rosena (Robert Hossein) bych si neopřel ani kolo a nejraději bych mu plivnul do tváře! Až tak byla jeho role záporáka přesvědčivá. Každopádně pro Belmonda jasná první liga, velmi vážný film s geniální hudbou. 90% ()
Spojí-li se skvělý scénář, režie a hlavně herci s bohem (Enniem Morriconem), podle očekávání vznikne perfektní podívaná. V tomhle případě je to studie pomsty a cti, která místy připomíná klasické westerny, která Belmondovi a Hosseinovi sedla jako ušitá na míru, a na kterou díky jim a Morriconeho hudbě hned tak nezapomenu... Jasných 100%. ()
Galerie (81)
Photo © Les Films Ariane
Zajímavosti (22)
- Čtvrtý nejvýdělečnější film ve francouzských kinech roku 1981. Jen v Paříži jej navštívilo přes 300 tisíc lidí. (HellFire)
- Jako mnoho dalších Belmondových filmů, i tento zakoupilo Sovětské filmové ministerstvo, ale film byl dán do kin až po roce 1990, protože kritizoval režimy Třetího světa. (Kulmon)
- Produkce se vešla do plánovaných dvaceti milionů franků, a to hlavně díky tomu, že se africké scény točily v jižní Francii. (Hans.)
Reklama