Režie:
Jack ArnoldKamera:
Ellis W. CarterHrají:
Grant Williams, Randy Stuart, April Kent, Paul Langton, Raymond Bailey, William Schallert, Billy Curtis, Charles Perry, Diana Darrin, Luce Potter (více)Obsahy(1)
Scott Carey a jeho žena Louise se opalují na jachtě při plavbě klidným mořem, když tu se najednou Scott na palubě dostane do záhadného mlžného oparu. Jak se mlha přežene, zůstanou mu po ní na těle jakési třpytivé částečky, které se vzápětí vypaří. Později ho nešťastnou náhodou zasáhne prostředek na hubení hmyzu, no a tyto dva incidenty společně zapříčiní, že se začne zmenšovat. Nejprve jen o pár centimetrů, ale poté více. Každý včetně doktorů jen kroutí hlavou. Brzy je jen tři stopy vysoký a stane se národní kuriozitou. A když měří pouhých 15 centimetrů, nezbývá mu než se přestěhovat do domečku pro panenky. Tam na něj naneštěstí zaútočí jeho vlastní kočka a následkem toho spadne do sklepa, odkud není úniku. Pro své blízké mrtvý, Scott musí najít cestu jak přežít v novém prostředí, plném nebezpečných nástrah... (ČSFD.cz)
(více)Videa (1)
Recenze (140)
Síla Incredible Shrinking Man spočívá (krom toho, že za vás dříve počítačové triky neudělaly ani ň a museli jste si poradit šikovně bez nich) v otázce, jaké by to bylo? Představte si, že se zmenšujete a zmenšujete, až je pro vás domácí číča skutečným monstrem a malý pavouček je horší než sama Odula. Ve sklepení izolován od ostatních lidí, bez šance se dostat ven, se špendlíkem jako smrtící zbraní. No a aby toho nebylo dost, zmenšujete se dál a dál.... To God, there is no zero. ()
OBROVSKÉ překvapení a jeden z NEJLEPŠÍCH sci-fi snímků, které jsem kdy viděl! (ze Zlaté sci-fi éry Hollywoodu 50.let teda zcela určitě). Příběh muže, který se začal záhadně zmenšovat, až při velikosti pár centimetrů musel bojovat o holý život ve svém bytě, který se pro malou postavičku stal nemilosrdnou džunglí. Režisér Jack Arnold využil všeho, co mu nabízely tehdejší možnosti trikové techniky a nutno říct, že triky v tomhle filmu jsou na svoji dobu prostě fenomenální. Nejenom, že si tvůrci rekvizit vyhráli se zhotovením všelijakým předmětů denní potřeby do nadlidské velikosti, aby tak iluze malé velikosti herce byla co nevěrohodnější, ale tu zvýraznili i prolínáním záběrů a všelijakými optickými triky. Výsledný dojem je bezchybný. Ale to by bylo pořád málo, kdyby tu nebyl zajímavý děj, prošpikovaný spostou nápadů. Počínaje geniální scénou, ve které několikacentrimetrového hlavního hrdinu napadna jeho vlastní kočka (opravdu nechápu, jak dokázali tu kočku přinutit, aby dělala ty věci, které filmaři požadovali...dneska by se to asi řešilo nějakou digitální potvorou na úkor působivosti...), přes takové vychytávky jako kradení sýra z pastičky na myši, šplhání po nábytku, zhotovování si zbraně ze špendlíku, zhotovování si ohně s - vzhledem k rozměrům hlavní postavy - asi třímetrovou sirkou atd. Výčet pamětihodných scén by byl ještě mnohem delší. Vrcholem filmu je pak velmi realisticky vypadající souboj s pavoukem, tady musím říct kam se hrabe Odula! :o) Posledním příjemným šokem byla pro mně absence klasického hepáče a na hollywoodské poměry velmi zvláštní a otevřený konec. Tady je hodnocení zcela jasné. Za pět*, jen to švihne!!! ()
Příkladně zvládnutá vícenásobná projekce a triky, díky kterým přes padesát let starý snímek asi nikdy nezestárne příliš. Scény s kočkou jsou velmi působivé a kouzelně natočené, při útoku pavouka zamrazí i skalní arachnofily. Absence konkrétního konce překvapí, a já si nepřestávám lámat hlavu, jestli scénáristům nedošly nápady. Na rozdíl od většiny kolegů hodnotím střízlivěji, znám ze žánru i zajímavější filmy. ()
No, už vím, proč jsem se tomu tak dlouho vyhýbal. Taková depka se hned tak nevidí, heh. Není to rozhodně jen další šaškárnička v monster 50tkové éře. Ó né. A i když jsou ony efekty občas viděti, v celkovém výsledku to nevadí natolik, aby to nějak kazilo zážitek. Domeček pro panenky ještě šel, ale po přesunu děje do sklepa+special quest star pavouk, jde o téměř apocalyptickou psychojízdu, která ani dnes snad nemá obdoby...krabička od sirek a pastička na myši. Jen 1 věc nikdy nepochopím...proč Matheson, který souhlasil s právy na tuto adaptaci jeho předlohy pouze pod podmínkou, že si scénář napíše sám (a po zkušenosti z 1.verze jeho nedostižné Já legenda s Pricem se mu nelze diviti a to nemluvím o dalších 2) nespáchal s Arnoldem svou vlastní verzi. Byla by to určitě paráda. Jsem si tím jist. A že by to bylo čb? A co jako ? Comicsová verze z 1991 od fachmana Stevea Nilese (mj.30 dní dlouhá Noc či dokonale atmosférický prequel k The Thing 2011) je taky čb perokresba a funguje. Asi tak. No, teď už to nestihne. :( ()
Kouzelné. Tohle pětapadesát let staré sci-fi je i dnes velmi působivé a svými, na svou dobu velmi dobrými efekty oslňující. Jacka Arnolda mám moc rád, hlavně díky jeho Netvoru z černé laguny, a tenhle snímek se mi zatím zdá jako jeho nejzdařilejší. Líbilo se mi, jak se z rodiného dramatu postupně stává nejdříve boj o přežití a nakonec malá vesmírná odysea hlavního hrdiny. Poseldní scéna mi na padesátá léta dvacátého století připadala opravdu velmi dobrá. Je vidět, že i bez monster a mimozemšťanů šlo v té době natočit parádní science fiction, které si zaslouží pozornost diváků. ()
Galerie (28)
Photo © Universal International Pictures
Zajímavosti (13)
- Závěrečný monolog Scotta Careyho (Grant Williams) přidal do scénáře režisér Jack Arnold. (Marek06)
- Když Lousie mluví po telefonu s operátorem ohledně nového čísla, zní v rádiu úvodní znělka filmu Psané ve větru (1956), který byl natočen studiem Universal rok před Incredible Shrinking Man a hlavní roli v něm také hraje Grant Williams. (HellFire)
Reklama