Režie:
Harald ReinlKamera:
Ernst W. KalinkeHudba:
Peter ThomasHrají:
Karin Dor, Harald Leipnitz, Siegfried Lowitz, Ilse Steppat, Dieter Eppler, Uschi Glas, Eddi Arent, Kurt Waitzmann, Dunja Rajter, Hartmut Reck (více)Obsahy(1)
Černobílý německý film na motivy kriminálního příběhu Edgara Wallace. Vrah v mnišské kutně pomocí biče postupně zabíjí osoby v dívčím penzionátu, který je umístěn ve starobylém zámku. Velké nebezpečí hrozí slečně Gvendolíně (Karin Dorová), která se stala dědičkou značného jmění, po němž prahnou i její příbuzní. Inspektor Bratt (Harald Leipnitz) se záhadným vraždám pokouší přijít na kloub a nakonec dochází k překvapivému odhalení. Tajemný mnich je posledním z černobílé série západoněmeckých filmových detektivek a bývá diváky hodnocen mezi nejlepšími spolu s Vohrerovými filmy Hostinec na Temži a Mrtvé oči Londýna. (Mariin)
(více)Videa (1)
Recenze (40)
Působivý kriminální film na motivy Edgara Wallace z úspěšné řady, natočené Haraldem Reinlem. Tajuplný příběh, odehrávající se v dívčím penzionátu na zámku Darkwood, má i hororové prvky. A jako obvykle, Reinl sem, mezi napětí a tajemno, dokázal zanést i prvky humoru. Setkáme se tu i s některými herci, kteří hráli souběžně v německých mayovkách: Karin Dorová tu hraje půvabnou Gvendolínu, Harald Leipnitz inspektora Bratta a Eddi Arent školského pedela Smithe. Velmi zdařilé, doufejme, že film bude znovu k vidění i u nás... ()
Jako parodie (samozřejmě nechtěná) dobrý. Mystérium okolo maskovaného vraha je (přinejlepším) nulové, hudební doprovod naprosto strašný a hlavně neuvěřitelně nevhodný a motiv pronásledování poštovního holuba vrtulníkem má podle mě kultovní potenciál... Ovšem remaku v rukách schopných tvůrců bych se asi vůbec nebránil. 40 % ()
Výborné německé krimi, které později posloužilo jako jeden ze zdrojů pro giallo žánr. Už aspoň vím, odkud Argento čerpal pro svoje díla. Jinak samotný snímek se asi nejvíce v rámci gialla přiblížil Bavově The girl who know too much, ale je mimálně o řád lepší. PS: Pozorný jedinec může vraha lehce odhadnout už od půlky. ()
Moje druhá Wallaceovka (po Indickém šátku) měla znovu stylového záporáka, u kterého nebylo vůbec jednoduché uhodnout jeho identitu, a pak také vcelku těžce uchopitelný humor, který byl ještě absurdnější než ve výše zmíněném snímku, a přišlo mi, že místy už poněkud vyzníval do ztracena. Atmosféra byla velmi zvláštní (stejně jako hudba), za což podle mě krom patetického chování postav (jedna potrhlejší než druhá) může to špionážní podbarvení. Klasická vyvražďovačka je díky němu značně rozmělněná, čímž se ztrácí koncentrované napětí. Celkově mi však tato v základu velmi zdařilá detektivka vychází přece jenom ještě na slabší 4*. „Ten, kdo objeví mrtvolu, je podezřelý!“ - „Ale…první jste byl vy!“ – „Já?“ – „Ano, pane. Přišel jsem a našel vás tu s mrtvolou. Zíral jste na ni!“ – „Já jsem nezíral, já jsem…přemýšlel.“ ()
Tenhle film má s horrorem společné snad jen to, že by mohl být předobrazem pozdějších giall (ať už v jistých postupech, stylech, či závěrečné pointy) a mohl by využít atmosféru prostředí, kdyby to jen tak brutálně nekazila hudba. Která sama o sobě není špatná, ale než něco tajemného, mysteriózního či dokonce alespoň trochu mrazivě strašidelného a napínavého, z toho dělala spíše zábavnou bondovku. když už jsme u toho, zajímavé na filmu je, že se v něm objevily dvě herečky, které se později objevily v bondovské sérii, každá v jiné bondovce. Vraha jsem odhadnul prakticky hned, jak se objevil. Neměl jsem k tomu žádný pádnů důvod ani důkaz, prostě se mi jen vnucoval, což považuji za největší negativum filmu, společně s tím, že se všemožně pokoušel kazit jakékoliv napětí a atmosféru. ()
Galerie (24)
Photo © Constantin Film
Zajímavosti (5)
- Tajemný mnich byl natočen roku 1965 podle románu Edgara Wallace „The Terror“ jako poslední z černobílé série, vzešlé z Rialto Film v Berlíně. Vnější záběry zámku Darkwood byly pořízeny ve skutečnosti na historizující budově šlechtického sídla v Hastenbecku u Hannoveru. (Mariin)
- Na amerických obalech VHS je Harald Leipnitz psán jako Harold. (Terva)
- Scenárista J. Joachim Bartsch zemřel tři týdny před premiérou. (Terva)
Reklama