Režie:
Jean-Jacques AnnaudKamera:
Jean-Marie DreujouHudba:
James HornerHrají:
William Feng, Shawn Dou, Ankhnyam Ragchaa, Basen Zhabu, Zhusheng Yin, Gexige Baoyin, Xiaolei Huang, Sen BaVOD (1)
Obsahy(1)
Mladý Číňan Chen Zhen se za dob tzv. kulturní revoluce ocitá v oblasti Vnitřního Mongolska, kde se seznamuje s nomádským způsobem života. Mongolské stepi symbolicky vévodí vlk, který je člověku nejnebezpečnějším nepřítelem, ale rovněž dobrodincem. Právě v odvěkém zápasu s vlkem ohrožujícím stáda ovcí a koní byl člověk posílen. Chen Zhen je natolik okouzlen místním smýšlením, že se rozhodne odchytit a vychovat vlčí mládě. (Bohemia MP)
(více)Videa (9)
Recenze (104)
Některé konkrétní situace a pasáže na mě udělaly ohromný dojem, jako celek už to zase tak dobře nefungovalo. Uhranul mě hned ten úvod - v Číně jsem nebyl, a autobusové nádraží tam holt vypadá trochu jinak, než naše malá, i tak ale slušně špinavá a smradlavá Zvonařka. Francouzi šli ale ještě dál, a všechny ty stovky busů měly evokovat padesátá léta. Rozum velí, že se o to postaral počítač, ale oko to neodhalilo... Poprvé jsem taky viděl, co mohl chtít Big Mao po svých poddaných. Poslat je například jako tady ty dva studenty na 2 roky z Pekingu až na totální konec světa, to museli mít ti jeho plánovači hodně bujnou fantazii. Pak ta úžasná scéna se stádem splašených koní, ale hlavně - perfektní popis nejen zániku tradičních mongolských potulných pastevců, ale divoké přírody, s níž tady dříve lidé dokázali koexistovat stovky let. Bohužel pro mě se nakonec linka vlci stala naprosto prvořadou a zásadní. Přesto to vnímám jako zcela netradiční počin, zvlášť s ohledem na fakt, že se o něj postaral evropský tvůrce. ()
První aspekt na který si po delší době od projekce vzpomenu je krásný ústřední motiv Jamese Hornera,který nás provází celým filmem.Bohužel jde o jeden z posledních soundtracků co Horner složil před smrtí.Druhým aspektem jsou krásné záběry krajiny a vlků,plus režijně na jedničku zvládnuté téměř všechny scény s vlky.Film celkově působí až moc uhlazeně a vyprávění je dětinské což sráží autentičnost filmu.Herectví je zde zvláštní.Záporná postava přehrává a působí komiksově.Ten film měl být jen příběh ze života mongolských pastevců a jejich soužití s vlky.Přidaná "hodnota" ve formě čínských studentů a především čínského dozoru mě neskutečně vadila.Mohl to být krásný film. ()
Annaud tentokrát nejde do hloubky, pouze líbezně krouží na povrchu dosti nepůvodní a jednoduché pohádkové rozprávky, která navzdory velké řemeslné profesionalitě a dobrému člověčímu srdíčku nemá čím překvapit a vlastně ani dojmout. Vyprávění je svěží jako jarní vítr na majestátních mongolských stepích a technicky náročné scény s divokými zvířaty opět berou dech, ale scénář poněkud selhává v přirozením propojení všech dějových motivů a především v oblasti přátelství a porozumění dvou živočišných druhů nedosahuje zdaleka takové intenzity jako například dnes takřka zapomenuté VOLÁNÍ VLKŮ. Od filmaře Annaudova formátu tedy zklamání, jako věrný náhled do čarokrásné přírody s její specifickou mytologií a životním řádem ale velmi příjemné a autentické dílo... 70% ()
Docela mě překvapuje, že si Čína vyprodukovala film, kterej do Číňanů docela nemilosrdně kope a vyobrazuje je v podstatě jako záporáky. A Annaud si opět libuje v nasírání diváka, postavy ve filmu jsem měl chuť opakovaně zaškrtit a nechat těmi vlky sežrat. Je tu znát, že se film, resp. předloha částečně inspirovala skutečným životním příběhem. Z filmařského hlediska to nemá moc směr, nakousne se dost věcí, ale nic není nijak zvlášť pointované a prostě film jen tak poklidně plyne. Annaud má ale dobrý filmařský cit pro snímání přírody a navíc působí tak prazvláštně konzervativně, že jsem měl pocit jako kdybych sledoval o 20 let starší film. Tomuto pocitu dopomáhají i mnohdy nedigitální efekty, někdy na hranici kýče, avšak působící díky tomu neokoukaně. A vyloženě bravurní práci tu odvedl James Horner. I když se dost vykrádá, jeho velkolepé melodie vždycky stály za to. ()
Po skončení filmu mám hrozně smíšené pocity. Viděl jsem skvělý film? A nebo nudný prázdný film plný mých oblíbených zvířátek? Někdy mám pocit, jakoby některé filmy byly natáčené jenom pro mě. A Totem Vlka je přesně takový film! Kdybych bral pouze vizuální stránku filmu, tak jistě neodolám a filmu dám plnou palbu. Vše je totiž nádherné. Pole, řeky, obloha, hory a skály a hlavně koně a vlci. Nádherná příroda a vlk je alfou a omegou filmu. Což je samozřejmě pro mě zcela ideální, protože já jsem schopný zůstat v zoologické u jejich výběhu klidně hodinu. Navíc se po krásných mongolských pastvinách prohánějí koně. Vizualizace a kamera filmu je prostě úchvatná. Ten, kdo to natočil, ukázal všem dokumentárním filmům o přírodě, jak se to má dělat. Pak ovšem přichází na řadu scénář a příběh. A hle, to bude ten kámen úrazu. Scénář je absolutně strašný, a tak se z pohádky pro dospělé stává pouze nudnou ukázkou člověk versus příroda. Přitom by se dal natočit tak hezký příběh člověka, co vychovává vlče. Ne, raději z toho uděláme nezáživnou směsici scén s rychlým střihem v příběhu. Divák stejně bude koukat pouze na Vlky a koně. Omyl, kdyby byl příběh kvalitní, tak bych považoval Totem Vlka za jednoho z nejlepších filmů za poslední roky. Emoce v závěru jsou natolik prázdné, že stěží někoho dojmou. Ano, morální a naturalistické scény tu najdeme a dokonce za doprovodu krásné hudby z pera mistra Hornera příroda ožívá. Pořád se ale nemohu zbavit pocitu, že bez hudby a toho vizuálu by byl film naprosto nudný. Takhle je snímek nádhernou ukázkou přírody a úkazu, že největší zvíře je člověk. Nakonec po dlouhém přemýšlení dám hodnocení takové, jaké dávám. S tím, že si film někdy pustím znovu a uvidím, jak se mi film bude zamlouvat podruhé. [Viděno v originálním znění] (80 %) ()
Galerie (93)
Photo © Mars Distribution
Zajímavosti (12)
- K spolupráci na tvorbe filmu bol oslovený aj novozélandský režisér a scenárista, Peter Jackson. (MikaelSVK)
- Film bol vydaný aj pod názvom The Last Wolf. (MikaelSVK)
- Natáčelo se v Číně a Mongolsku. (Terva)
Reklama