Obsahy(1)
Odlehčené akční drama Černá, bílá vypráví o dvou ženách (černošce a bělošce, Pam Grier a Margaret Markov), které se pokusí uniknout z ženského vězeňského tábora na Filipínách. Žena černé pleti jménem Lee Danielsová si ve vězení odpykávala trest za prostituci, zatímco její bílá spoluvězeňkyně Karen Brentová za účast ve skupině radikálů. O útěk se pokusí poté, když už nemohou dále snášet nepříjemnosti v ženském vězení, kde je mimo jiné obtěžují lesbické dozorkyně. A i když jsou stále spoutány řetězem, podaří se jim dostat přes filipínskou džungli do tábora revolucionářů a pašeráků drog. Zde ovšem jejich vytoužený klid nenastává, neboť kontroverzní obyvatelé tábora se vrhají do násilného střetu. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (23)
Braková parafráze na klasiku "Útěk v řetězech" představuje z hlediska obsažených atrakcí a dějových motivů ideální hybrid drive-in béček a blaxploitation, který nabízí stejnou identifikaci s jednou z hlavních hrdinek pro bílé i černošské publikum. Co se týče vyprávění, první třetina snímku obsáhne všechny předpisové prvky filmů z ženských věznic (sprchové sekvence, dominantní lesby, zvrácené vedoucí věznice, kočkování vězeňkyň, hromadná rvačka v jídelně, fyzické tresty). Bohužel zbytek stopáže zabírá útěk titulních hrdinek, který sestává z pouze rámcově záživných, ale nikterak výrazně zábavných či atraktivních béčkových sekvencí pravidelně ozvláštněných generickými přestřelkami. Snad pouze sekvence z budoáru hlavního záporáka nabízejí chvilkové povyražení s nahotou a okázalou zvráceností. Pro Pam Grier to každopádně byl příznačný přechod od filmů z ženských věznic k blaxploitation a spolu s tím od vedlejších rolí ve filipínských produkcích Cormanovy společnosti New World Pictures k centrálním rolím u konkurenčních American International Pictures. ()
Chick in the chains... where they come from? - This is... FUN! Pam Grierová měla na začátku 70. let velice plodné období a než natočila své asi dva nejznámější filmy, Foxxy Brown a Coffy (nepočítaje mezi to samozřejmě Jackie Brownovou), proslavila se jako "hvězda" WIP - Women in Prison filmů. Zatímco Big Bird Cage a Big Doll House jsou známy pro scény násilí, Black Mama, White Mama si na své konto může připsat nahotu, přestože z Pam Grierové neuvidíme snad ani bradavku. Příběh je jednoduchý, dvě vězenkyně, jedna bílá a jedna černá (hádejte, která je Pam Grierová), utečou spolu z vězení, přestože se nemají příliš v lásce, a lesbická dozorčí a šéfová jim jde po krku. Hudba je neskutečně primitivní, na druhou stranu je patrné, že ji Tarantino užil jako jeden z předělů do Kill Bill Vol. 1, exteriéry a lokace vůbec dostatečně exotické a hlášky taky stojí za to. Když se k tomu připočte "woovská" (prosím, to byla hyperbola, milé děti) závěrečná přestřelka, tenhle klenot žánru blaxploitation a sexploitation má za solidní 4* - ženy si 2* uberou (protože pro ně asi nebude zábava koukat 5 minut na sprchovou scénu z vězení spojenou s masturbací) a ženy-feministky se filmu raději vyhnou velkým obloukem, revolucionáři budou mít určitě radost z jednoho cheguevarovského typu postavy. Ale Big Doll House, Big Bird Cage a černošský remake Get Cartera Hitman jsou lepší, Pam. ()
Hodně zklamané slabší tři hvězdičky. Trochu zajímavější scény (ve vězení) si odbydeme hned na začátku, s útěkem hlavních hrdinek se začíná pomalu vkrádat nuda (hlavně když holky opustíme a sledujeme jejich pošahané pronásledovatele). Kdyby nebylo Pam Grier (fakt kus!), není nač koukat. Snad mě Coffy pobaví víc. ()
„A terrorist and a hooker. You two should have lots to talk about.“ Stále sme na Filipínach, tentoraz ale viac na úteku, ako vo väzení. Začína sa rovno ženskou väznicou a príchodom nových tvárí na čele s Pam Grier, ktorá sa kvôli pokusu o pomoc bielej newcomerke dostáva do konfliktu s vedúcou dozorkyňou. Okrem nej si vybavuje účty aj s väzenkyňou zavretou a terorizmus. Hrá tu aj Vic Diaz, čo hral gaya dozorcu v The Big Bird Cage. Tu hrá mačistickejšiu úlohu drsného, ale rozumného bossa. Sid Haig sa objaví až po 40. minúte, kedy ho vysokopostavený policajt žiada o pomoc a on si užíva husľové sólo z jukeboxu pri biliarde a s panelom expertov berie veľmi poctivo urologické vyšetrenie. Dá sa baviť na hláškach, dobrodružstve, akcii a manieroch postáv, ktoré predpokladajú uznanie svojej spoločenskej hodnoty u ostatných. Tradične natočené béčko opäť sklame plytkými charaktermi a predvídateľným dejom. Jazykové okienko: What’s your scene?; hold (one's) end up; shooting fish in a barrel. „Hey boss, I think you‘re offbeat.“ –„Four.“ „No!“ „Three and half.“ ()
Černá děvka a bílá revolucionářka (ve spodním prádle odpovídajících barev) na společném útěku v řetězech před policií, drogovým podsvětím a jedním vyšinutým lovcem hlav v neodolatelně nesmyslném vyprávění, do něhož tvůrci zamotali ještě „lesbické peklo“ filipínské věznice (kde se to kupodivu jen hemží běloškami) a povedenou partičku partyzánských bojovníků bůhví za co. ()
Galerie (39)
Zajímavosti (1)
- Snímek je z části poctou filmu Útěk v řetezech (1958). (Terva)
Reklama