Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Ejzenštejn predstavuje Mexiko, jeho históriu a kultúru. Verí, že sa Mexiko stane moderným štátom. (matriosa)

Recenze (6)

Jello Biafra 

všechny recenze uživatele

Dokument o mexickej kultúre a tradíciách natočený filmovým priekopníkom Sergejom Ejzenštejnom. Bohužiaľ však počas natáčania upadol do nemilosti samotného Stalina a musel sa spolu s celým filmovým štábom vrátiť do Moskvy. Nakoniec mu ani nebolo dovolené film zostrihať a tak sa po 47 rokoch dostala do kín len necelú hodinu a pol dlhá stopáž filmu. Rovnako ako Ejzenštejnove celovečeráky je aj tento dokument precízne natočené dielo, z ktorého dýcha dobová atmosféra a je tu zobrazená nádherná mexická príroda i jeho svojrázni obyvatelia. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Neejzenštejnovsky nekonzistentní, ale díky užití hudby coby kontrapunktu k obrazu, prostřihům na detaily tváří, extrémní hloubce ostrosti či podhledům a nadhledům stále velmi ejzenštejnovský pohled na Mexiko. Pohled natolik výstižný, že si z něj nějaký ten kousek odkrojila a ve svém vlastním díle rozředila celá řada mexických či v Mexiku natáčejících režisérů. (Viděna verze sestříhaná Alexandrovem, který by teoreticky měl vědět nejlíp, čeho chtěl mistr dosáhnout.) ()

Reklama

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Převapivě působivý film, který začíná mistrovsy komponovanými obrazy pohanských rituálů ve stínu pyramid, pa se dostává k vášnivým tancům a přes napínavé býčí zápasy ladně přechází do fikčního a až morbidně lyrického příběhu příkoří, kterého se na skupině rolníků dopustila ohavná buržoazie za přihlížení zachmuřeného diktátora z obrazu. Vyústění mučednictví tří hrdinů v revoluci je jen naznačeno, neboť nemohlo být natočeno. V epilogu je velmi sugestivně v karnevalové scéně naznačena posedlost Mexičanů artefakty souvisejících se smrtí, jimiž nad ní vyzrávají. A na pověstném odkrývání masek nakonec vyjde najevo, jak to dopadlo s tou buržoazní tyranií. Tak originální propagandistické poselství se jen tak nevidí! ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Nedokončený Ejzenštejnův film je i přes svou délku subjektivně dlouhý tak dvě a půl hodiny. Kompozice a vůbec práce s obrazem samozřejmě úchvatná, ale to po čtvrt hodině přestává stačit. Člověk by chtěl i něco víc. Jak uměl Ejzenštejn pracovat s mizanscénou, věci jako gradace mu naprosto unikaly. Nasadí vždy od začátku poklus a po chvíli mě začíná ztrácet. Tady mi zmizel úplně z dohledu. ()

fragre 

všechny recenze uživatele

První část je spíše zeměpisný dokument. Indiánské chrámy, lidé a rituály, náboženská pouť, býčí zápasy. Nádherné záběry, snad všichni lidé jsou zde krásní, ženy a dívky obvzláště. Soudobý indián z profilu vedle starého mayského reliéfu, který by mohl být jeho portrétem. Záběry poutě úžasné. Takhle to mohlo vypadat v baroku, i když tenhle mexický lidový katolicismus bude asi vášnivější a smrtí fascinovanější než náš v kterékoliv době. Druhý díl je to dobrodružné drama. Obrazy opět krásné, ale je to jen torso z kterého lze jen odhadovat celek. Konec je věnován fenomému calavera, tedy smrťáka ke kterému mají Mexičani asi kladný vztah. Aspoň tak naznačuje ta dušičková pouť, kde se všichni veselí v maskách smrťáků a děti chroustají cukrovinky v podobě lebky. Viděl jsem verzi Mosfilmu dlouhou hodinu a půl. ()

Zajímavosti (4)

  • Ejzenštejn se nemohl podílet na úpravách, protože ho Stalin povolal z Mexika zpátky do Sovětského svazu. Spousta natočených záběrů pak byla užita v jiných filmech. (Hans.)
  • Film financoval americký milionář, spisovatel a socialista Upton Sinclair, který po 14 měsících přerušil natáčení. Film převzala společnost MGM. (Zdroj: kniha Slavní režiséři). (M.B)
  • V roce 1979 byl film zrestaurován a uveden do kin. (Hans.)

Reklama

Reklama