Režie:
Peter HyamsScénář:
Peter HyamsKamera:
Bill ButlerHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Elliott Gould, James Brolin, Brenda Vaccaro, Sam Waterston, O.J. Simpson, Hal Holbrook, Karen Black, Telly Savalas, David Huddleston, Denise Nicholas (více)Obsahy(2)
Film sleduje dramatický osud tří kosmonautů, kteří jako první měli absolvovat let a přistání na Marsu. Těsně před startem však dostanou příkaz opustit kosmickou loď. Jsou odvezeni do vzdáleného opuštěného hangáru, kde je jim svěřen úkol. Mají svůj let jen fingovat. Kosmonauté zpočátku odmítají podílet se na ohromném, dopodrobna připraveném podvodu, který má odvrátit hrozbu, že by vláda v případě neúspěchu odmítla dále financovat program kosmických letů. Nakonec však souhlasí a zúčastní se jen předstíraného letu, který je z ateliéru prostřednictvím televizní obrazovky veřejnosti a oficiálním místům předkládán jako skutečný. Až na několik zasvěcenců, nikdo nic netuší. Mladý reportér Caulfield však předjímá pravý stav věcí a hledá důkazy. Prudký zvrat v situaci nastane, když se kosmonauté dozvědí, že se údajně stali obětí katastrofy a že jsou pro své rodiny a pro veřejnost mrtví. Pokusí se o návrat domů, cesta však je příliš dlouhá, nebezpečná a vysilující. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (332)
That´s one small trick for a man, one giant lie for mankind.. Generace Hyamsových rodičů bezvýhradně věřila, že vše co je napsáno v novinách, je pravda. Jeho generace zase stejně důvěřovala televizi. Čas i sám režisér ukázali, že úmyslné klamání je jeden z nejlepších sluhů účelu a proto by nemělo být důvěry bez prověřování.. Filmové kvality sice nejsou kdovíjaké (zpomalený záběr na hřbitově je na ránu pěstí), ale kvůli vtipnému Gouldovi, uhlazenému NASAhovadu Holbrookovi, závěrečné ultrahoničce Kojakova práškovacího letadla s dvěma zlověstnými Hughes OH-6 Cayuse a především nesmrtelné ústřední myšlence si je potřeba tenhle konspirační spektákl nekriticky hýčkat. Když jsme u těch spiknutí, Bale by měl Joshu Brolinovi konečně říct: „Čau, brácho..“ ()
,,JA SA ZREJME POVRACIAM." ,,TÝM SA TO VYRIEŠI." __ ,,Kozoroh 1" je taká poctivá stará škola, dobre sa na ňu pozerá a okrem milovníkov thrillerov z tej doby poteší svojim nevšedným námetom tiež milovníkov konšpiračných teórii o letoch do vesmíru. Dokonca som plne chápal Holbrookov prejav o tom, prečo musia všetko takto urobiť. Z formálnej stránky nemám filmu čo vyčítať, skôr som úplne nerozumel niektorým logickým nedostatkom (,,nutný" rozhovor s rodinami, pri ktorom sa pritom riskovalo vyzradenie) a bez niektorých postáv by sa dej prakticky obišiel (reportérka). Celková výstavba príbehu potom smeruje len k dvom možným alternatívam konca - nešťastnému, kde sa zahladia všetky stopy alebo k šťastnému, ktorý sa však nebude páčiť ,,najvyšším kruhom". Telly Savalas sa v nezvyčajnej úlohe dostane ku slovu až v závere, svoju postavu však zvládol na výbornú. (2821. hodnotenie, 227. komentár k filmu) ()
V 70. letech byla v USA společenská atmosféra zatížená po aféře Watergate všeobecnou nedůvěrou ve státní instituce, průmysl a elity vůbec. Vznikaly tehdy filmy jako Tři dny kondora, Princip domina nebo tento. Některé přetrvaly coby klasika dodnes, jiné poněkud zastaraly. Toto je spíš ten druhý případ, přesto (a i přes poněkud bondovský závěr s letem na křídle) jde stále o atmosférický thriller, za který se tvůrci nemusí stydět. Jen to nebrat příliš vážně jako narážku na Apollo. Jak jednou prohlásil Glenn: To si myslíte, že by Rusové mlčeli, kdybychom na Měsíc nedoletěli? ()
"S dnešnými prostriedkami máme možnosť ľudstvo presvedčiť o čomkoľvek." Paradoxne to nedávno potvrdila Čína na otváraciom ceremoniále olympijskych hier, aj keď v porovnaní s Capricornom (v ktorom sa citeľne odrážajú nálady končiacich vesmírnych pretekov, vrátane polemiky pristania na mesiac a zmyslu celej tej naháňačky v mene ľustva) úplne neškodne. Trasher Hyams za svoju bohatú kariéru natočil dva kvalitné filmy a toto je jeden z nich. 75% ()
Námet i množstvo postáv by vystačilo na celkom slušný seriál... Lenže je to nuda na zbláznenie. Postavy, z ktorých ani jedna nie je hlavná, sú totálne ploché, dejové línie bez nápadu a atmosféry... Na to, že malo ísť o sprisahanecký film, tam nie je ani náznak napätia... Do polovice hrá prím situácia, a dá sa to zniesť (jasný odkaz na prístátie na Mesiaci). Akonáhle sa začne jednať o osudy kozmonoautov, je to príšerné... Sú tu dve slušné naháňačkové sekvencie, ale tie film nezachránia... Finále totálne nezmyselné... Stále nechápem ako babrák Hyams dokázal natočiť solídnu sci-fi 2010: ROK PRVÉHO KONTAKTU... ()
Galerie (83)
Zajímavosti (23)
- Onu scéna s červeným práškovacím letadlem, což byl Boeing-Stearman 75, bojujícím se dvěma vrtulníky Hughes OH-6 Cayuse, považoval hollywoodský letecký expert Frank Tallman za „nejnebezpečnější a nejsložitější sekvenci, jaká byla ve filmu realizována.“ (ČSFD)
- Režisér Peter Hyams napsal scénář krátce po misi Apolla 11, ale celých devět let čekal, než mohl film realizovat. (ČSFD)
- Had, kterého jí Charles Brubaker (James Brolin), byl plněný syrovými rybami. (Marek06)
Reklama