Režie:
Peter HyamsScénář:
Peter HyamsKamera:
Bill ButlerHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Elliott Gould, James Brolin, Brenda Vaccaro, Sam Waterston, O.J. Simpson, Hal Holbrook, Karen Black, Telly Savalas, David Huddleston, Denise Nicholas (více)Obsahy(2)
Film sleduje dramatický osud tří kosmonautů, kteří jako první měli absolvovat let a přistání na Marsu. Těsně před startem však dostanou příkaz opustit kosmickou loď. Jsou odvezeni do vzdáleného opuštěného hangáru, kde je jim svěřen úkol. Mají svůj let jen fingovat. Kosmonauté zpočátku odmítají podílet se na ohromném, dopodrobna připraveném podvodu, který má odvrátit hrozbu, že by vláda v případě neúspěchu odmítla dále financovat program kosmických letů. Nakonec však souhlasí a zúčastní se jen předstíraného letu, který je z ateliéru prostřednictvím televizní obrazovky veřejnosti a oficiálním místům předkládán jako skutečný. Až na několik zasvěcenců, nikdo nic netuší. Mladý reportér Caulfield však předjímá pravý stav věcí a hledá důkazy. Prudký zvrat v situaci nastane, když se kosmonauté dozvědí, že se údajně stali obětí katastrofy a že jsou pro své rodiny a pro veřejnost mrtví. Pokusí se o návrat domů, cesta však je příliš dlouhá, nebezpečná a vysilující. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (332)
Trochu si dovedu představit, že tento film mohl v době vzniku (při uvedení v Československu za socialismu obzvlášť) způsobit menší rozruch. Při čtení některých komentářů i trochu závidím těm, kteří z něj měli tak silný zážitek, protože viděno mýma očima, dnešním pohledem, jedná se pouze o jeden z mnoha konspiračních a paranoidních thrillerů, jakých v západní tvorbě v 70. letech vzniklo požehnaně a Kozoroh 1 mě přes originální téma nijak zvlášť nepřekvapil ani výrazněji nezasáhl. Tak jako se minulý týden tvůrcům filmu Vzpomínky na budoucnost (1970) podařilo, abych během sledování přímo uvěřil teorii o návštěvě mimozemšťanů v dobách před Kristem, tak se naopak Peteru Hyamsovi nepovedlo, abych si během jeho filmu alespoň jednou pomyslel, že přistání na Měsíci v roce 1969 může být jen podvrh. Částečně na tom má podíl i utahanější tempo, kvůli kterému si snímek neudrží vždy patřičnou atmosféru, nicméně pokud už podobně táhlé a dlouhé filmy s řadou postav, tak rozhodně raději tyhle, které se stávají směrem k dalším zvratům a ke konci stále více napínavé a postupně nabírají na obrátkách, než ty, které v druhé polovině ztrácí dech... a tento naštěstí patří k těm prvním. Několik scén včetně vizuálního nasnímání jízdy autem s porouchanou brzdou nebo průjezdu ve skalnatých horách lze řadit k nezapomenutelným, jen mi zase v rámci rozehrání jakéhosi přesahu nesedla ta naivní akcí v závěru a zejména nepříliš uvěřitelný happyend. Rozporoval bych uvádění Elliotta Goulda na prvním místě v obsazení, rozsahově se jedná spíše o výraznou vedlejší roli, nicméně zase jako jediný z herců mě tady dokázal naplno upoutat a občas táhlý děj příjemně oživit. *** Mírný nadprůměr s mírně zastaralou pachutí. [70%] ()
Skvěle uchopený a zpracovaný námět! Napětí udržené až do poslední vteřiny spolu se k smti vyděšeným obličejem O.J. Simpsona na útěku, oboje mi dalo jeden z nejsilnějších zážitků mého dětství a nejednu noc jsem pak obtěžoval tatínka zvláštními dotazy :). Kozoroh 1 je krásná řemeslná práce, která si zaslouží místo ve filmové síni slávy a Hyams si může připíchnout metál za svůj nejlepší kousek. Kozorh je BTW také nádherný pohled do zákulisí práce NASA ;) ()
Znepokojivý snímek, který vzbuzuje důvodné pochyby o kempování Američanů na Měsíci. Hrdiny jsou kosmonauté Brubaker, Willis a Walker, kterým však pochybné společnosti, dodávající levné nefunkční zabezpečovací systémy, zabrání ve výletu na Mars. Raketa sice odstartuje, ale komunikace s nic netušícím Houstonem je vedena z nedaleké vojenské základny. Proto paradoxně dochází k tomu, že první dojemný krok na marsskou půdu je učiněn v televizním studiu. Politici se snaží touto misí získat finance pro hvězdné války, vedoucí letového provozu brilantně řídí neexistující misi a šťouravý investigativec Caulfield pomalu odhaluje skrývané nesrovnalosti i neskrývané pokusy o vraždu jeho maličkosti. V ohrožení života však zdaleka není sám. ()
Škoda tých zopár logických dier, bijúcich do očí, mohla to byť čistá päťka. Čistá päťka z radosti z rozprávania dobrodružného príbehu napínavou formou, kedy divák od začiatku do konca nedýcha. Ale prečo púšťali do domu manželky hocikoho a navyše si nedali majzla na toho, koho chcú zavraždiť? Únik zo základne bol na úrovni paródie, ale ak by sme sa v mnohých filmoch riadili logikou, tak by museli skončiť po 20 minútach. Aj identifikácia miest absencie logiky má svoje čaro. Z hľadiska rozprávania inak nemám čo vytknúť, je to napínavé a kozmonauti nám tu ukážu, že prežitie v púšti je lepšou simuláciou pobytu vo vesmíre, ako v nejakom umelom prostredí bez gravitácie. ()
Kozoroh 1 neboli sci-fi klasika o fingovaném letu na Mars, která v roce 1977 musela vyrážet dech svou precizností a docela na tu dobu moderním pojetím. Jenže čas se na ní podepsal, film sice pořád dokáže zabavit zejména svým námětem a áčkovými herci, ale mě nesedl ten styl, kdy se film doslova a do písmene táhne. Prostě bych pár scén vyškrtal nebo zkrátil, ty dvě hodiny bych zredukoval tak na devadesát minut. Brolin s Holbrookem perfektní, ostatní dva astronauti velice nevyužití , ani toho za film moc nenamluví. Má to své silné momenty (například scéna se štírem na obličeji natočená bez chybičky), ale v závěru, kde to má právě nasadit nejrychlejší tempo, to ztrácí dech a také i nápady. Nejvíce mě asi strhla výjimečně nasnímaná naháněčka dvouplošného letadla a dvou helikoptér, tam se kaskadéři pořádně vyblbli a výsledek pak stál za to. Asi chápu, že zejména inovativní nápad zajistil filmu renomé, ale pro mě "jen" slušné řemeslo po všech stránkách. Za mě dávám 68 % ()
Galerie (83)
Photo © Warner Bros. Pictures
Zajímavosti (23)
- Natáčení začalo 3. ledna 1977, natáčelo se v Kalifornii, Arizoně a v Texasu. (Varan)
- Režisér filmu Peter Hyams již dříve reagoval na přistání Apolla 11 na Měsíci slovy: „Došlo k jedné události skutečně obrovského významu, která neměla téměř žádné svědky. A jediné ověření, které máme... pocházelo z televizní kamery.“ (Marek06)
- Vzhledem k negativnímu vykreslení vládní agentury NASA ve filmu, byla nulová šance na spolupráci při filmování. Producent Lazarus ale s NASA spolupracoval v minulém filmu Futureworld (1976). Lidem v agentuře se práce producenta líbila a tak nakonec sami nabídli potřebné rekvizity a dokonce i prototyp lunárního modulu k natáčení Kozoroh 1. Dlouhou dobu ale NASA oficiálně asistenci popírala. (Toneil)
Reklama