Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Americké drama bylo v roce 1944 nominováno na šest Oscarů a dodnes patří k tomu nejpůsobivějšímu z válečné filmové produkce. V poklidné ukrajinské vesnici Severní hvězda právě končí školní rok. Píše se rok 1941 a nikdo z místních obyvatel ještě netuší, jaké peklo je čeká. Německá invaze do SSSR začíná a vesničané prožívají první hrůzy války. Ve chvíli, kdy je Severní hvězda zabrána fašisty, většina mužů zamíří do hor, kde zformují partyzánskou jednotku. Mezitím nacistické zvěrstvo vrcholí, když německý doktor začne využívat krev místních dětí pro transfúze svých raněných vojáků. Partyzáni zesilují přepadové akce a naplno se pouští do boje, který se zdá být předem prohraný. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (22)

corpsy 

všechny recenze uživatele

Som prekvapený, ako sa amerikanskym podarilo navodiť skvelú atmosféru ruskej poetickej balady, popretkávanú nejakými tými hollywoodskými akčnými scénami. Ejzenštejn, Pudovkin či Dovženko sa možno ( ak sa k tomu vôbec dostali ) uškŕňali, ale nemohli neuznať určité kvality tohto filmu. Na tie oscarové nominácie som to veľmi nevidel, ale predsa len. ()

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Je asi převelice nefér, že dnešní optikou hodnotím film, který vznikl v průběhu druhé světové války, kdy na rozjímání o válce a nacismu nebyl čas, chuť, ba snad by takové rozjímání spíše škodilo. Nacismus musel být poražen a válka vyhrána. Přesto film dnešním pohledem zhodnotím, neb tak činím pro dnešního diváka. Poselství filmu je zjevné: "Nacismus je zlo, hrdinný sovětský lid proti němu bojuje, pomožme mu v tomto boji." Aby zlo nacismu později patřičně vyniklo, první třetina filmu vláčí diváka po krk ve vesnické idylce - mladí se milují, všichni se soudruží a především pějí radostné písně, jednu za druhou. Když už je diváku jasné, jak radostný život je v SSSR léta 1941 (s realitou nemající společného lautr nic), mohou přilétnout německé bombardéry, aby to všechno zkazily. Počáteční šok, který postavy komentují větami jak ze sjezdů strany, i s příslušnou dikcí, např.: "Tvář války je pro děti strašlivá," vystřídá nepochybné, nepochybující a všeobecné odhodlání bojovat po partyzánsku. To je mimochodem uvedeno tóny z internacionály a nevím, jak si americký režisér vykládal slova: "...my ničím nejsme, buďme vším..." Snad nijak. Odhodlání bojovat samozřejmě nezůstane pouhým odhodláním, přijde čas činů a ten už nám film dotáhne milosrdně ke konci. Budeme svědky sebeobětování, nepochyb a odvahy. Jistě i tyto měly ve válečném úsilí své nevylhané místo, sláva jejich nositelům po právu přísluší, ale snad měly tišší, méně řečnickou podobu. Pouze fakt, že Němci nejsou zlovolní absolutně a neochvějně, filmu bere něco málo z jeho schematičnosti a plochosti. Ale jen málo. Slaboučké **. ()

Reklama

kinderman 

všechny recenze uživatele

Když divák přežije úvodní půlhodinu, v níž se seznámí s tím, jak si Američané představovali život na ukrajinské vesnici v roce 1941- téměř jako ráj na zemi plný jídla, písní a tanců, dočká se i Milestoneovy režijní zručnosti v akčních scénách. Poněkud nadsazené hodnocení skoro westernového vyprávění jde na vrub přítomnosti Ericha von Stroheima v roli nacistického lékaře. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Severní hvězda je jedinečnou ukázkou paradoxní propagandy, kdy za peníze, píli, úsilí a lidský materiál amerického původu vytvořil Lewis Milestone, před rudým Ruskem emigrující moldavský Žid, reklamu na ideální řád harmonie a půvaby soužití komunismu Sovětského Svazu. Veřejné šíření atmosféry a myšlenek válečného filmu mělo za cíl získat přívržence na svou stranu v hnutí celosvětového boje proti nacistické zlovůli a fašistické agresi. Stanovisko mělo v tehdejší době opodstatnění, ale ani bohulibý záměr neodstraní nepříjemnou skutečnost škrobeného patosu, z něhož je filmová skladba Severní hvězda utkána. Rozmáchlý způsob projevu sází na dojetí a tklivost, gesta velkého rozsahu hrdě třímají prapor odhodlání, dojemně pláčou dětskou bolestí a srdce proudem krvácí v obraze hrdinného sebeobětování. Hlavní postavou obrany před zákeřným německým útokem na sovětskou Ukrajinu je Damian Simonov (sympatický Farley Granger), příkladně vzorný mladý muž a budoucí chlouba života komunistické prosperity. Harmonické společenské soužití, pilnost, uvědomělost a poctivost, ty jsou základem blahobytu, jen očekávané vysokoškolské studium se musí v agresi pekelného zla odložit, neboť vlastenectví je nejušlechtilejší lidskou vlastností. Hlavní ženskou postavou je Marina Pavlova (sympatická Anne Baxter), spořádaná dívka a školní láska Damiana. Život se rýsuje v malebně růžových barvách, ale osud si připravil jinou cestu zkoušky dospělosti. Propagandisticky důležitou postavou je Kolja Simonov (Dana Andrews), starší Damianův bratr a zkušený pilot sovětského válečného letectva. Kdo jiný se má jako první postavit čelem vpřed agresivnímu německému útoku? Výraznou postavou je Klaudia Kurina (Jane Withers), Marinina spolužákyně. Je romanticky zamilovaná do Kolji, a dětinská zásadovost čeká na svoji příležitost. K výraznějším postavám patří Dr. Pavel Grigorič Kurin (Walter Huston), Klaudiin otec a místní lékař. Jeho povolání a podstata je plakátem nejvyššího stupně lidské ušlechtilosti. A patří k nim také Dr. von Harden (příjemný Erich von Stroheim), německý lékař a velitel fašistického oddílu budovaného lazaretu. Život nevyznává rovnostářství. Z dalších rolí: laskavý povozník Karp (Walter Brennan), Marinina starostlivá matka Sofia Pavlova (Ann Harding), její manžel Rodion Pavlov (Dean Jagger), Klaudiin mladší bratříček a nejnevinnější člen výletu mladých Griša Kurin (Eric Roberts), hrdinný otec Damiana a Kolji Boris Stepanič Simonov (Carl Benton Reid), Marinina malá a zvídavá sestřička Olga Pavlova (Ann Carter), Pavlova manželka Anna Kurina (Esther Dale), Damianova a Koljova starostlivá maminka Naďa Simonova (Ruth Nelson), či Hardenův podřízený Dr. Richter (Martin Kosleck). Severní hvězdu lze označit za komunistickou agitku, byť je vlastní propaganda zaměřená trochu jiným směrem, než se dnes bude zdát. Patos má zdůraznit naléhavost sdělení a k jeho sledování by ministerstvo zdravotnictví mělo vydat varování. Ruské pojetí oběti je poznamenáno širokými lány rozlohy rudé vlasti. Zajímavě a obohacující pouze jako paradox. () (méně) (více)

Orlau32 

všechny recenze uživatele

Beru v úvahu, že se film točil v roce 1943, kdy ještě nebylo zdaleka po válce, ale už bylo po Stalingradu. Američané něco nafilmovali a možná, že byli na toto dílko i hrdí (nominace na 6 Oscarů). Všechno bych zkousla, ale když začali ve filmu zpívat ruské častušky anglicky a ještě zdžezovaně, tak to jsem řvala smíchy. Chlapi chtěli tančit "kozačka", ale to už byla úplná sranda. A pak mi v tom filmu chyběla ta ruská přirozenost, obyčejnost a jak povídám ta "ruská duše". Nemůže Rusa hrát západní herec s perfektním střihem vlasů na hlavě a bezvadně oholen, když hraje partyzána, který žije v horách v nehygienických podmínkách, atd., atd. Nebudu to dále rozvádět, prostě západ v té době ruský život neznal a nepochopil možná dodnes. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (8)

  • Po skončení 2. světové války se na všechny účastníky natáčející proruské snímky upřela pozornost kongresového Výboru pro neamerickou činnost. Na konci 40. a počátku 50. let používají politici Severní hvězdu a jí podobné filmy jako kladivo na Hollywood. (Zetwenka)
  • V pozdější letech byl film přetvořen do podoby antikomunistického snímku Armored Attack v roce 1956 (kritizující vpád Ruska do Maďarska). (Zetwenka)
  • Velmi nevraživý postoj k Severní hvězdě zaujal tiskový magnát William Randolph Hearst, který nařídil všem redaktorům, aby ve všech zmínkách o filmu automaticky psali „bolševická propaganda“. (Zetwenka)

Reklama

Reklama