Reklama

Reklama

Frigo na mašině

  • USA The General (více)
Trailer

Obsahy(1)

Buster Keaton, akrobat s kamennou tváří zvaný Frigo, ve svém nejslavnějším filmu, kde mu sekunduje stejnojmenná lokomotiva... (oficiální text distributora)

Videa (1)

Trailer

Recenze (270)

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Tak lepší seznámení s Buster Keatonem jsem si snad nemohl ani přát. Buster Keaton se zde nezastaví. Leč film není vtipný, tak má naprosto úžasné tempo a je navíc podpořen překrásnou klasickou hudbou. Film je na úrovni Chaplina. Musím vytáhnout velmi pěkné 3*, protože tohle jsem prostě nečekal. Všechny vlakové scénky jsou naprosto skvělé. Zbytek znatelně zaostává. Něco mi říká, že se s Buster Keatonem určitě ještě rád potkám. ()

F.man 

všechny recenze uživatele

Frigo na mašině je děsně nadčasový snímek. I když se jedná o němý film, ani dnešní klipové publikum by se u něj nenudilo. Rychlé střihy, stálá akce, gigantické scény (souboj armád, zničení lokomotivy) to všechno drží pozornost diváka po celý 78 minut. No a k tomu samozřejmě šašek Keaton, který ač groteskně, vystŕihává jednu ze svých nejlepších rolí, ne-li nejlepší. Frigo na mašiné stojí za to a já mu dávám s čistým svědomím plný počet hvězd. There were two loves in his life: his engine and... ()

Reklama

Ghoulman 

všechny recenze uživatele

Buster Keaton je takový „Wallace and Gromit“ reálného (potažmo filmového) světa – v podstatě veškerá jeho komika je založena na jeho kutilství a vynalézavosti. A to ať již mluvíme o různých mechanických kulisách, pohyblivém prostředí a vlastně celém rozvržení mizanscény. Nutno podotknout, že v tomto ohledu je Keaton takřka nedostižný - ostatně málokterý z komiků němé éry se dodnes těší takové oblibě, jako on - snad s výjimkou Chaplina. Zatímco Chaplin však nezestárl kvůli svému velkému humanismu, Keaton je ceněn především pro svůj technokratismus. V některých případech se divák ani nestačí divit, kam na ty své nápady chodí. Třeba jeho honičky dodnes patří k nejpropracovanějším vůbec. Jsou jako perfektně složené domino – vše je postaveno předem, tak aby jednotlivé dílky technologických vychytávek a „gatjetů“ do sebe zapadaly v dokonalých rozestupech. Pak už stačí jen příchod hybatele (samotného Keatona), který složitý mechanismus spustí a stane se (díky své akrobatické průpravě) jeho nedílnou součástí. Proto se příběhy Friga točí vždy kolem nějakého domu, lodi, vlaku a dalších neživých předmětů (v kontrastu třeba s Chaplinovým člověkem jako středobodem obrazu). Možná namítnete, že v tomto případě je ve filmu i milostná linie. A já si myslím, že jsou zde dokonce dvě. Jedna probíhá mezi Johnniem a Annabelle. Druhá pak sleduje láskyplný vztah Johnnieho k jeho lokomotivě. A já mám velmi silné podezření, že ta druhá je (přinejmenším pro Keatona) mnohem podstatnější. ()

lesumir 

všechny recenze uživatele

Jak já doufal, že jsem už překonal tu groteskovou fobii. Pustil jsem si Friga na mašině s tím, že si to užiju, pobavím a můj obličej se obejde bez podivných výrazů a svršeného čela. Bohužel, neobešlo a své pohledy bych nepřál nikomu vidět. Naštěstí to mělo jen hodinu patnáct. __ Ano, na rok 1927 opravdový vrchol, to uznávám, občas jsem měl rty v normální poloze, ale že bych se usmál? To se rozhodně říct nedá. Někdy ale zase jsem měl chuť dát plný počet, ale převažoval odpad, čili hodnocení není vůbec jednoduché. ___ Pokud vás tyhle starý "nedomrdky" baví, určitě si to užijete a proto berte moje hodnocení s rezervou, protože já prostě nedokážu dát filmu více než dvě hvězdičky, když mám po jeho skončení chuť něco rozbít... ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Groteska, která nesází na minutové gagy a silné emotivní motivy, ale na detailně, píď po pídi a gesto od gesta rozpracované akční dobrodružství, které dokonalou kompoziční výstavbou, dechberoucím uspořádáním mizanscény a na svou dobu nevídaně soudržnou strukturou, kde hraje roli každý drobný motiv a událost, překonává z jisté cinefilní perspektivy i všechna vrcholná Chaplinova díla. Humor je výsostně inteligentní a nápaditý a samotné akční scény na lokomotivách jsou dodnes vzorem pro hollywoodský "action movement" - samozřejmě s minimem střihu (v roce 1926 bylo asi nemyslitelné snímat jednu akci sedmi kamerami), ale zato s obdivuhodným timingem a rozvržením záběru do více dějových plánů, což přináší několik těch vůbec nejkrásnějších a nejroztomilejších scén celé němé éry. Úžasný Keaton - režisér pak dorovnává svou genialitu i před kamerou a jeho kamenná tvář a titěrná mimika rozesmávají stejně účinně jako Charlieho stydlivé culení. Legenda, kterou lze sledovat pořád dokola a nikdy zcela neomrzí.. 100% ()

Galerie (44)

Zajímavosti (30)

  • Marion Mack o mnoho let později v rozhovoru přiznala, že neměla žádnou představu o tom, že má promoknout ve scéně, kdy Johnnie a Annabelle znovu naplní vodojem vlaku. Buster Keaton jí dopředu nic neřekl a tak je její otřes opravdový. (Kulmon)
  • Paradoxní je, že jak si Američané většinou pečlivě hlídají autorská práva, tady došlo ke značnému pochybení, proto je film de facto veřejně přístupný a z toho důvodu existuje na internetu i streamovacích webech mnoho variant s různým vročením – většinou se jedná o kopie velmi špatné kvality i střihu. (classic)
  • Do bojů ve filmu zapojil Buster Keaton asi 500 příslušníků oregonské národní gardy, kteří nejdříve postupovali zleva doprava v unionistických uniformách a poté zprava doleva v jižanských uniformách. (Duoscop)

Reklama

Reklama