Reklama

Reklama

Amerika

  • USA Amerika (festivalový název)
Trailer

Obsahy(1)

Bára je dcerou kanadských imigrantů a do Čech přijela, aby poznala zemi svých rodičů. Honza je z Prahy, zpívá a hraje na kytaru. Vždy toužil odjet do New Yorku a být tak trochu Bob Dylan. Bára a Honza se vydávají na vandr do tradičních míst trampů, starých bezmála sto let. Film sleduje jejich cestu do země svobody, kde kulisou je jen les, oheň a širé nebe. Sami na sobě zakoušejí únik do imaginární Ameriky, s každým dalším setkáním či zážitkem se jejich cesta proměňuje v univerzální příběh přátelství, hudby a snů o svobodě. (HBO Europe)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (29)

Psycho.R 

všechny recenze uživatele

Přečtěte si třikrát obsah filmu, pak se vší silou rozběhněte proti zdi hlavou a budete mít stejný zážitek, ale o 67 minut rychleji za sebou. Pět let jsem čekal, až uvidím film o trampech a vidět jsem ho snad neměl. Jan Foukal je nesympatický, kdykoli se pokouší filosofovat, je to průser (Ona: "Proč trampové sní o Americe, v čem je lepší? On: Je větší.). Barbara Adler je sice mimoň, ale párkrát se jí podařilo vznést do ovzduší nějakou otázku, na kterou by mě zajímala odpověď z úst trampů, nikoliv od kolegy, který každou z nich zazdil. Doufal jsem, že se dozvím něco o tomto způsobu života, ale nakonec mě čekalo prázdno, pouze záběry pěkné přírody, osad a chatek to zachraňují na 1*. Tady se HBO hodně sekla. PS. Zajímalo by mě, jak zlikvidovali onu provizorní loď z palety a spousty PETek, vyznělo to, že se potopila v řece, což je na pár facourů (jako vodák o tom něco vím). ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Povedený trailer i plakát ve mně vyvolaly určitá očekávání, která samotný film bohužel nenaplnil - osobně bych asi chtěl o trampingu vidět trochu jiný dokument, ne tak subjektivní a více odborný. On to vlastně ani tak úplně čistý dokument není, spíše je to taková formálně invenční záležitost, rozkročená někde mezi inscenovaným a dokumentárním přístupem (právě tato žánrová nezakotvenost by asi mohla u diváků narazit na nepochopení). Scény konfrontace s jinými trampy jsou po mém soudu velice dobré (pohled zvenčí očima cizinky je zde velmi nosný), ale problém nastává v momentě, kdy jsou Bára s Honzou osamoceni a vedou u ohně apod. jakési osobní promluvy, které jsem osobně shledal dosti nezáživné a povrchní - za sebe nemám problém napsat, že pokaždé, když film opouštěl pole dokumentu a vydával se za jeho hranice, se pro mě stával téměř nesnesitelně nudným a měl jsem problém ho navzdory krátké stopáži vůbec dokoukat. Nerad bych Ameriku šmahem smetl ze stolu jako nepovedený experiment, který podle mě s návštěvností na podzim v kinech pohoří, ale osobně mě prostě moc neoslovil, ačkoli nemám problém filmu přiznat mnohé kvality, jako je pěkná kamera a sympatičtí protagonisté (o jejichž vztahu mimochodem film neříká vůbec nic, což mi taky přišlo trochu škoda). Celkově to na mě působí dojmem, že si Honza Foukal (který se v dokumentu mimochodem ukáže i jako fajn zpěvák) natočil docela hodně osobní film paradokumentárního charakteru bez zjevných komerčních ambic a své diváky si to asi najde, ale žádná sláva to prostě není - za mě spíš jen slabší divácký zážitek, občasné uchechtnutí a docela velká znuděnost. ()

Reklama

Stegman 

všechny recenze uživatele

Jako mnozí další bych byl taky radši za ryzí dokument o trampech, ale ty hrané scénky opravdu byly vtipné / romantické a podle mého soudu se dobře doplňovaly s dokumentárn(ějš)ími sekvencemi. Atmosféra lesa či vandru tu funguje na výbornou, takže to pro mě osobně přebije i (do jisté míry oprávněné) výtky o banálnosti příběhu. - Ale proč by vlastně hrdinové nemohli na vandru vést i všední (ne zrovna oslnivé) dialogy? Tak to přece normálně bývá... (a tím spíš ve filmu, co má blízko k dokumentu). Honza i Bára navíc působí příjemně nenuceně, takže občasná rozpačitost vážně nevadí. Nejde tu o žádnou procházku nadějného spisovatele a studentky Sorbonny. ;) Snad jen to opakované zdůrazňování "tramping = útěk před totalitou" bylo trochu zbytečné, ale koneckonců se tahle "manipulativnost" dá přijmout jako součást povahy hlavního hrdiny. Klíčové zkrátka je, zda dokážete překousnout velmi nejasnou hranici mezi dokumentem a hraným filmem. Mně se to téměř povedlo. :) ()

3497299 

všechny recenze uživatele

Falešný sentiment - film na něj poukazuje, ale nechává jej tak - nejde ani do hloubky ani do šířky. Forma na hraně mezi fikcí a autentickým dokumentem nefunguje - coby fikce by to bylo dosti slabé vyprávění o víkendových únicích do imaginárního světa před zlou realitou, která u kotlíkářů nabrala setrvačnost, díky níž zůstávají po celý svůj život "v lese", přičemž protagonisté jsou schopni pouze zamlženého pochopení - coby dokument jde o naivně manipulativní hru ve smyslu: jsme tady sami, nemáme hodinky ani mobil, a ta kamera támhle, to je omniprezentní oko Pána lesa... ()

Ombak▼Penari 

všechny recenze uživatele

Má to sice své romantické či poetické kouzlo, ale bohužel to působí prázdně. Jako by tím chtěl někdo něco říct, ale nepovedlo se mu to. Jako romantický portrét duše trampingu je to maximálně rozvleklé, zdlouhavé a bez hodnotnějších pasáží. Žádný okamžik nechytne za srdce, ani závěrečný kontrast mezi městem a přírodou. Snímek mohl obsahovat dvojnásobné množství postřehů z cesty ústřední dvojice, anebo naopak pomalé a poklidné scény měly mít mnohem větší hloubku. Výsledný film je fajn hudba s obrázky pro odpolední kávu. ()

Galerie (12)

Související novinky

Věčná Ji.hlava objevuje norskou krajinu i Sýrii

Věčná Ji.hlava objevuje norskou krajinu i Sýrii

17.10.2015

19. ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů do Jihlavy přivede bývalou členku Pussy Riot, legendu arménské kinematografie Artavazda Pelešjana, Tarrova kameramana Freda Kelemena i ruského… (více)

Reklama

Reklama