Reklama

Reklama

Nejkrásnější

  • Japonsko Ičiban ucukušiku (více)

Obsahy(1)

Film natočený před koncem 2. světové války zachycuje skupinu dívek v japonské továrně na vojenská zařízení. Panuje zde vlastenecká nálada a všem jde hlavně o zvýšení produktivity, a to i za cenu osobních obětí. I přesto, že se jedná o propagandistický film a zároveň o jeden z režisérových prvních, je zde již patrná kvalita, která se naplno projevuje v dalších Kurosawových snímcích. (KrystofD)

(více)

Recenze (8)

VanTom 

všechny recenze uživatele

Podněcující budovatelská vzpruha pro nezlomného japonského ducha demonstruje na příkladu dívčí koleje, jak ke zničení Británie a Ameriky může přispět každý. Kolektivně nadšeným holčinám nestačí mimořádné zvýšení kvót výroby v továrně na optické čočky o polovinu, s jásotem si vymohou dvoutřetinové, a v práci zapáleně, urputně, se zpěvem na rtech pokračují i v případech nemoci, zlomené nohy, nebo dokonce úmrtí v rodině. Když je smutno a nedaří se, pomůže zahrát si v kapele či volejbal. Jinak Kurosawa i prostinkou, dobové politické situaci poplatnou propagandu filmařsky zvládnul bravurně. ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

[8th International Film Festival in Thrissur, Kerala, India] *** Tenhle snímek je stejně propagační a agitační jako Orwellovo 1984 nebo Hesseho Hra se skleněnými perlami. Kurosawa si z družiny mladých dívek shromážděných a zacvičovaných pod odborným dohledem učitelky a skupiny plánovačů výroby učinil svéráznou duchovní školu - a v tomhle smyslu natočil v podstatě svůj tyypický snímek vycházející z pochopení, že každý člověk je přirozeným sídlem vznešenosti a soucitu a že duchovní vývoj spočívá v prohlédnutí pošetilosti pýchy a v nazření, že jednání lze motivovat z těchto vyšších a přirozenějších pohnutek. *** Na všechny morální, osobní i společenské potíže, jimiž dívky i jejich vedení procházejí a které plynou z jejich svízelné, násilné a ryze nepříjemné situace (není to radostné, jak by tomu chtěla agitka, že mohou daleko od venkovských selanek svých domovů a odtržené od chodu rodin do úmoru dřít u strojů pro dobro vlasti), představují stupně na cestě k duchovnímu růstu každé z nich - a podle toho, jestli se jiim daří nebo nedaří ve ztížených podmínkách uspět na téhle cestě, se jim pak také daří poprat se jako skupina s nástrahami výroby - linka na grafu jejich výkonosti stoupá, jsou-li se sebou vnitřně spokojeny, nikoli proto, že by uvěřily na nutnost a morální správnost plnění kvót, ale protože jejich závazek pro ně představuje úkol, trénink, a ony nesmějí selhat a nechat se jím obrat o energii. *** Kurosawa obratně vyklouzl ze smyčky vládní objednávky - propganda to je i není podle toho, kdo se dívá, jak kdo filtruje realitu. Dívky se tu však rozhodně nevzdávají osobního a intimního prožívání a růstu ve prospěch výroby a propragovaného blaha společnosti. Ba co víc, to se po nich dokonce ani nežádá, jejich vedení také ví, že cesta ke splnění jakéhokoli vytčeného cíle záleží v duševní integritě a vysoké etice každého jedince v celku. *** ()

Reklama

fablefavorit 

všechny recenze uživatele

Film, jež k divákovi promlouvá ne skrze hluboké dialogy, ale prostřednictvím řeči těla, výrazů ve tváři pracujících slečen a propagandistických nápisů na zdech. Ukazuje bezmeznou (až slepou) oddanost japonského lidu, nutnost přispět svým dílem, dokonce i za cenu vlastního utrpení. Posouvá se děj někam? Ani zdaleka. Za emoční poselství, které se v jeho pozvolném rozvíjení skrývá, si však své hodnocení zaslouží. ()

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Je trošku zvláštne vidieť Kurosawu v pozícií filmára propagandistického filmu. Podobne ako v prípade jeho prvotiny Sugata Sanshira je aj tento film zaujímavý skôr z toho historického aspektu. Sledovať náznaky rukopisu, ktorý sa už v týchto ranných filmoch formoval je zaujímavé. Tým pádom sa nedá Akirovi uprieť vízia s akou k svojim dielam pristupoval. Ten film je úsmevný a funkčný len v rámci toho čo predstavuje. Nič viac. A mimo fanúšika režiséra bude asi táto vec pre kohokoľvek iného strata času. Dnes má takmer nulovú výpovednú hodnotu. To ale neznamená, že by bol nudný alebo zlý. Len skrátka jeho zmysel trval asi rok. Rovnako podivné je vidieť v tomto filme aj Takashi Shimuru. Nuž, jesť bolo treba a práca bola, aká bola. Pozerateľné to je a má to kopec nápadov. Čakal som, že budem trpieť podstatne viac. ()

efko 

všechny recenze uživatele

Druhý Kurosawov film bol nakrútený na základe vládnej požiadavky počas vojny. Jeho primárnym cieľom bolo manipulovať ľudí, pripomenúť im potrebu obetovať sa a trpieť za cisára, za vlasť. Príbeh skupiny dievčat pracujúcich v továrni pripomína nám známe "výplody" umeleckého smeru zvaného sociálny realizmus. Napriek tomu ide zrejme o najlepší propagandistický film, aký bol kedy vyrobený. ()

Galerie (48)

Reklama

Reklama