Reklama

Reklama

Zloděj

  • USA Thief (více)
Trailer

Obsahy(1)

I zločinci mají svá pravidla. Americký režisér a producent Michael Mann (nar. 1943) se proslavil především v kriminálním žánru, a to jak v televizi (úspěšné seriály Miami Vice a Crime Story), tak i v tvorbě pro kina (především Nelítostný souboj s Alem Pacinem a Robertem De Nirem). Schopnost napsat přesvědčivé postavy, pohybující se za hranicí zákona, a cit pro atmosféru podsvětí v jeho rodném Chicagu osvědčil už ve své prvotině Zloděj (1981). Prvotřídní profesionální zloděj šperků Frank (James Caan) provozuje restauraci a obchod s auty, aby zakryl své nezákonné příjmy. Chce se oženit a zajistit do konce života, proto začne pracovat pro místního kmotra. Gangster mu zajistí potřebné zázemí i odbyt kradeného zboží, ale když chce Frank skončit, začnou se dít různé nepříjemnosti… Příběh samotářského zločince, který si chce založit rodinu, je od začátku odsouzen k nezdaru. Cítíme to z každého záběru, z temné atmosféry i z hudby skupiny Tangerine Dream. Frank je typickým neonoirovým hrdinou s vlastní stupnicí hodnot a velkým snem, který se nemůže splnit. Michael Mann svým debutem navázal nejen na domácí tradice filmu noir, ale Zloděj se svou melancholií blíží i francouzským snímkům žánru, jak je známe především z tvorby Jeana-Pierra Melvillea. Střídmý výkon Jamese Caana v titulní úloze tuto podobnost jen podtrhuje. V malé roli gangsterského poskoka ve filmu poprvé účinkoval Dennis Farina, kterého Mann objevil v řadách chicagské policie a který se v devadesátých letech stal známou televizní i filmovou hvězdou. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (116)

3DD!3 

všechny recenze uživatele

Tahle raná Mannovka je sice skromnější, ale neméně kvalitní. Netradičně pojatou vykrádačku hodně táhne výborný James Caan (nutno říct, že Frank je dost zajímavá postava a odráží se v něm všichni pozdější Mikeovi zlodějové) a Mannova preciznost při dirgiování jak v dialogů tak akčnějších pasáží. Řezání trezoru snad nikdy nevypadalo efektněji a zároveň i realisticky. Za zmínku rovněž stojí parádní hudba od Tangerine Dream. K čertu se mnou, s tebou, se vším. ()

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

Příběh zásadového kriminálníka v podání drsného Jamese Caana, s nímž není radno vy*ebat. Zloděj je asi nejryzejší ukázkou toho, že Michael Mann je mistrem snové obrazovosti. Naprosto parádní režisérský debut. A k tomu s jedinečnou hudbou Tangerine Dream! Vřele doporučuji verzi director's cut, ve které je audiovizuálních lahůdek ještě o něco víc. Tento snímek by rozhodně zasloužil více pozornosti. ()

Reklama

cheyene 

všechny recenze uživatele

Už při samém začátku je z filmu cítit atmosféra 80. let, která byla pro akční filmy živnou půdou a není tak divu, že většina klenotů tohoto žánru vznikla právě v této době. Zloděj je snímek zajímavý, který ukazuje příběh profesionálního zloděje, jenž se ocitne ve stisku zkorumpovaných policistů a podsvětí, což vůbec není ku prospěchu jeho vztahu se ženou z bistra. Akční scény jsou poměrně krvavé a syrové, což dodává na působivosti, jež je podmíněna také typickou osmdesátkovou hudbou. Výsledný dojem však 3* nepřevyšuje. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Raný Mann také Mann. Najde se tu pár slepých uliček, ale gró jeho stylu je tu i tak jasně patrné; především ta chladná chlapská atmosféra a fascinace nočními (velko)městy. Nemá cenu zastírat, že by děj fungoval lépe s menší stopáží v zádech, ale ve výsledku je to čistě jen o tom, zda vám tolik specifický hudební podkres od Tangerine Dream sedne či ne. Ony totiž ty jejich typicky osmdesátkové synťáky (které ovšem málokdo umí tak jako oni) mají moc pozvednout dlouhé nemluvné průjezdy neonovou džunglí do hypnotických výšin stejně tak jako utrhat uši a vytrhávat ze soustředění. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Naprostá filmová paráda. Mám rád tyhle realistické neo-noiry s líně pomalým tempem a vymazlenou kamerou, libující si v atmosféře nočního světa, minimalistickém pojetí malých i velkých akcí, pronikající vedle všeho do složité psychologie hlavních (anti)hrdinů na rozcestí životních křižovatek. Zloděj profesionálního kalibru, zručný při ovládání všech těch vrtajících a žhnoucích nástrojů potřebných pro loupeže speciálních trezorů, klouže s obrovským neklidem mezi neutíchající zálibou ve své hříšné "profesi" a pokusem o nový, lepší život po návratu z vězení... "Ty ani nevíš, jestli tě zítra nezastřelí... a ani to, jestli budeš spát doma nebo ve vězení." Život doslova jakoby mimo čas, v bludném kruhu své posedlosti, promarněného smyslu života a všude číhajícího nebezpečí nemizících stínů podsvětí. Bez výraznějších očekávání, velmi mne zaujal tento film, stejně jako charismatický James Caan hrající (či přímo žijící) svou hlavní roli. Zdá se, že mám nového favorita, tohoto pana herce, pro mne dosud málo známého, budu chtít ještě určitě vidět v dalších filmech. Pana režiséra pro změnu neznám vůbec, ale natočil kousek, o němž už teď tuším, že ho budu chtít vidět znovu. Z fascinujícího pohlcení mne občas vyrušila jenom elektronická hudba. // 14.8.2020: S opakovaným zhlédnutím jsem tak nějak přišel na chuť nejen hudbě, ale ocenil i silnou rodinnou linku, která na mne v rámci příběhu o nemožnosti vymanit se z temné minulosti napodruhé ještě víc zapůsobila. Zvyšuji na plný počet. 95% ()

Galerie (67)

Zajímavosti (23)

  • Aby boli cesty vždy mokré, používala sa cisterna s vodou s objemom 227,124 litrov. (Real Tom Hardy)
  • Velká loupež klenotů ve filmu je založena na skutečné loupeži vymyšlené Johnem Santuccim, který sloužil jako technický poradce. Johnova manželka, Nancy Santucci, hraje servírka v restauraci. (c.tucker)

Související novinky

Zemřel herec James Caan

Zemřel herec James Caan

07.07.2022

Z amerického Los Angeles přichází smutné zprávy, ve věku dvaaosmdesáti let totiž ve středu večer opustil filmový svět americký herec James Caan, jehož si diváci mohou vybavit ze snímků jako Příliš… (více)

Reklama

Reklama