poster

Jednorozený (festivalový název)

  • USA

    Begotten

Fantasy / Horor / Experimentální

USA, 1990, 78 min

Scénář:

E. Elias Merhige
  • Flipnic
    *****

    Šíílenej nářez!! Význam filmu zdál se mi jasný od začátku a myslím, že jsem se příliš nemýlil díky "vysvětlení" v podobě závěrečných titulků. Ale i tak jsem se v "ději"-tedy výpovědi filmu občas ztrácel a úplně mě to popletlo a zmátlo. Ale myslím, že o to tu ani moc nejde ... Nejde o to co je obsahem filmu, ale samotný obsah filmu. Begotten je jedním z vrcholů bizardní nechutné a traumatizující zvrácenosti, které se opravdu máloco vyrovná. Viděl jsem opravdu už hodně ale tohle je jasným vrcholem a cestou za hranice vůbec představitelného. Film je navíc tak chytře ztvárněný, že diváka stále nutí přemýšlet. A přitom je neuvěřitelně jednoduchý, je němý, černobílý a vystupuje v něm několik postav. Ale divák, pokud chce film sledovat a vidět, často si musí klást otázku: "Opravdu jsem viděl to, co si myslím??!!", "Opravdu to bylo ono??!!", "Skutečně jsem TO viděl??!!", "Mysleli tohle skutečně tak, jak mi to připadlo??!!"... Atd. Chvílemi opravdu odporné, ale pro milovníka bizardních experimetů naprostý skvost!! Film dalekosáhle v jistých částech přesahuje komerční fláky, které kdy chtěly šokovat, a servíruje divákovi hnus na podnose tak náramně učesaný, sestavený a stvořený, že budete ještě dlouho kroutit hlavou a uvažovat o smyslu toho všeho tam i tady ... Naprosto nedoporučuji pro psychicky labilní osoby, osoby mladší 18 let a obecně osoby, kterým se dělá při násilných a podoných scénách ve filmu špatně!!!(8.12.2008)

  • J*A*S*M
    *

    Podle klasických měřítek nehodnotitelné. Takže tomu hodim subjektivní hodnocení podle toho, jak jsem si to užil. Plus jednu hvězdičku z respektu. (Ale přesto je dobrý to vidět)(30.12.2012)

  • Slasher
    ***

    Movie from outer space. Vymrvený obraz, divné předdávící zvuky, tlukot srdce, ptačí zpěv, odpudivé výjevy, funění, cukavé pohyby, až mi z toho hrabe. Těžko stravitelná, a když ne zrovna těžko rozpoznatelná, tak poměrně dost působivá záležitost. A ta šílenost hned v úvodu...(17.1.2009)

  • Madsbender
    *****

    16mm náhrobný spiritualizmus... ////////// Pri klasifikovaní Begotten môžeme vychádzať z jednoduchého známeho predpokladu, že sa film stáva umením až vtedy, keď sa dokáže oprostiť od otrockého prepisovania holej skutočnosti do podoby audiovizuálneho média. Zásadným pojmom sa potom stáva slovné spojenie "sloboda zobrazovania". Tým nechcem povedať, že je Merhigeov celovečerný debut umením a musí sa tak bezprostredne posudzovať. Práve naopak, subjektívne v ňom vidím jednu z najväčších bizarností a zvrhlostí, aké kedy spatrili filmové plátno. A predsa si myslím, že je to dielo prinajmenšom veľmi pozoruhodné a, z určitého uhlu pohľadu, zásadné, minimálne pre filmovú teóriu a začínajúcich tvorcov. ////////// Pokúsim sa to skrátiť. Begotten od prvého pohľadu zaujme svojim prvotným vyzretím, ktoré akoby vypadlo z manifestov a autorských návodov surrealizmu a symbolizmu. V očakávaní čohosi striktne avantgardného a nevideného škúlime na nekvalitný čiernobiely obraz, v ktorom skutočne takmer nič nevidíme. Teda vlastne vidíme, ale často nám dochádza až opozdene, o čo sa jedná. Výjavy surovosti a podivnej zvrátenosti sa odohrávajú tu v kratších, ale nezriedka nepríjemne dlhých záberoch, ktoré nám servírujú presne to, čo od filmu očakávame - teda úvodnú samovraždu britvou, všemožné mučenie, pojedanie vnútorností (aspoň sa nazdávam, že to boli vnútornosti), podivné obrady a pod. Merhige však tieto divácky atraktívne pasáže zámerne predlžuje a sťažuje sledovanie rozličnými prvkami, ako je napr. diegetická zvuková stopa, zložená z efektov, hluku a ruchov, synchrónnych aj nesynchrónnych, náhodne poprehadzovaných, ale napriek tomu hladko zapadajúcich do bezútešného šedivého fikčného sveta a dopĺňajúcich sa s obrazom. Merhige využíva aj istých ozvláštňujúcich prvkov a postupov, ako je napr. falošná hĺbka ostrosti obrazu po vzore Občana Kanea, atypické prelínačky a množstvo ďalšieho. ////////// Je teda zrejmé, že si Merhige dobre uvedomoval svojho zámeru a možností, ako ho dosiahnuť. Domnievam sa, že sa snažil docieliť na ploche 78-minútového kolotoča cyklického hnusu otupelosti diváka voči zobrazovanému násiliu. V skutočnosti tým však vzniká zaujímavý efekt, pretože práve Merhigov až observačný prístup, prakticky absolútna absencia "normálnej" hudby a akéhokoľvek sprievodného komentára či narátora, len prosté sledovanie nekonečnej nočnej mory pôsobí ako zachytávanie skutočnosti druhého, alegorického sveta, ako by povedali Freud a Bonaventura, "za zrkadlom". A keď si uvedomíme, že Merhige vo filme vychádzal z jedného z tzv. "zážitkov blízkych smrti", ktorý prežil on sám, nemusíme byť ďaleko od pravdy. Aby som to uzavrel, presne ako hovorí AngelAngie, môže ísť o autentický odtlačok autorovho rozorvaného vnútra, resp. toho, čo videl, keď stál na prahu druhej strany. A s týmto vysvetlením sa uspokojím. 90% P.S.: Každopádne skvelá voľba k chutnému obedu. Niekedy si to zopakujem.(23.10.2014)

  • ledzepfan
    ****

    Jedinou chybou tohodle uměleckého počinu (určitě né horroru)jsou závěrečné titulky,které nechtěně podávají vysvětlení o významu filmu.-Díky tomu se kdejaký "rádoby-intelektuál" nad sklenkou vína rozplývá nad tím jak celé to poselství pochopil,protože "je to přece úplně jasné" ...Zajímalo by mě- kolik osvícených chytrolínů hlásající svou dokonalou schopnost luštění symbolů by se tady (a vlastně všude) našlo,kdyby nám titulky neřekly o co jde..........Osobně to nehodnotím ani tak jako film ale čistě jako symbolické umělecké dílo,které jako správné umění zvysoka sere na nějákého diváka,který je uprostřed toho celého uchvácen a zároveň zmatený jak lesní včela..................Nechápu míru pohoršení nad jakousi brutalitou a krvavostí(nebo co)....Jde snad jen o jednu krátkou úvodní scénu,která je pravda poněkud sugestivní ale jinak si nevybavuju žádné drsnější obrazy.................Síla toho celého je spíš ve způsobu snímání a úpravě obrazu,kombinovaného s podivnými zvuky=Což vyvolává jakýsi nepříjemný vnitřní neklid.(21.9.2010)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace