Reklama

Reklama

Božská Julie

  • Kanada Being Julia (více)
Trailer

Obsahy(1)

Film natočený podle románu W. Somerset Maughama Theatre adaptoval držitel Oskara, Ronald Harwood (Pianista). Opojná kombinace rozpustilé komedie a bolestného drama, v hlavní roli Anette Bening jako půvabná a okouzlující herečka Julia Lambert. V Londýně 1938 je Julia Lambert na vrcholu - jak po fyzické stránce, tak i z hlediska kariéry. Její úspěšná divadelní kariéra a její manželství s pohledným impresáriem Michaelem Gosselynim (Jeremy Irons) pomalu zabředává do šedi běžných dnů a přestává ji naplňovat. Julia touží po změně, rozruchu a jiskření. Znenadání vstoupí do jejího života Tom Fennell (Shaun Evans), mladší muž, který je jejím velikým obdivovatelem. Tomova bezprostřednost a nadšení jsou pro Julii neodolatelné, a tak se rozhodne podat tomuto vášnivému dobrodružství, který je nejlepším lékem na krizi středního věku. Život se pro ni stane najednou zajímavější a vzrušující, dokud se ji mladý milenec nepokusí bezcitně degradovat do vedlejší role. Ale jednoho večera Julia všechny přesvědčí, že je daleko lepší herečka, než si mohou představit. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (110)

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Pomsta je (tak) sladká…Božská Julie mě k mému překvapení hodně chytla už svojí první polovinou (v tu chvíli jsem samozřejmě ještě nevěděl, co mě čeká po ní). A to ať už humorem, herectvím (Ironse, ale ještě víc skvělé Bening), Juliinými dialogovými výměnami s manželem Michaelem, služebnou Evií, tématem lásky starší ženy k zajíčkovi či tak pečlivě vykreslenou dobovou atmosférou (hudba, kostýmy), přestože na rozdíl od jiných stejně časově ukotvených snímků se narážka na možnou válku (a to ještě zironizovaná) objeví až necelou čtvrthodinku před koncem. Tím se dostávám k polovině druhé, která se vyznačuje mistrně a trpělivě budovanou pomstou, která vrcholí v grandiózním finále, které si pak ještě divák (stejně jako hlavní hrdinka) může pořádně vychutnat v restauraci. Nevím, jak to Szabó dělá, ale tohle je jeho 5. mnou viděný film a už počtvrté to bude plný počet. „Myslím si, že jsem v Jersey znala vašeho otce. Byl lékař, že? Docela často chodíval k nám domů. „ – „No vlastně byl veterinář. Chodíval k vám domů, za čubkami. Dům jich byl plný.“ ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Sarkastik píše: Julie mě k mému překvapení hodně chytla už svojí první polovinou. A to mě zase ne. První půlka mi přišla šosácká a konzumní až běda. Teprve potom, po jakémsi nadechnutím nad věcí, pochopením, jak to je a jak to být musí (a jak to být bude), přišlo divadlo, které sevřelo film do kleští brilantního rozuzlení. Zde se nevyplatí pochybovat: O Istvánu Szabóvi snad, možná, zpočátku, ale o  William Somerset Maughamovi nikdy. Jeho koncovky jsou vždy skvělé, matující. ()

Reklama

Sarpele 

všechny recenze uživatele

Příběh talentované úspěšné herečky (Annette Bening), která má všechno, kromě chuti do práce a radosti ze života. Svým učitelem (Michael Gambon) je i po jeho smrti vedena k bezchybným hereckým výkonům jak na jevišti, tak mimo něj. Až kvůli příchodu zdánlivě nevinného a milujícího mladíka Toma (Shaun Evans) si po dlouhé době dovolí luxus opustit jistotu přesvědčivě deklamovaných frází. Po té, co se Tom projeví jako obyčejný prospěchář, zachrání Julii návrat ke staré jistotě - herectví. A právě svého znovuoběveného talentu a elánu využije k sehrání mistrovského představení - elegantní a vtipné pomsty - díky kterému se jí nejenom podaří ukázat mladé naivce (Lucy Punch), kdo je královnou jeviště, ale i získat potlesk a uznání svých příbuzných a přátel. István Szabó natočil výborný film o divadelním herectví. Divadelní herectví se otiskuje do všech vrstev filmu. Jednotlivé postavy odrážejí zažité divadelní typy - mladá naivka, postarší švihák, komická zavalitá hlučná dáma, mladík využívající starší milenku... Zvuk filmu vám také připomene spíš zvuk divadelní. Annette Bening předvádí celou výrazovou škálu zkušené herečky - od šmíráckého přehrávání, patetických deklamací, přeslazeného cukrování až po graciezní komediální herectví plné nadhledu. Vztah herečky Julie a její asistentky je komediálním pandanem Harwoodova Garderobiéra. Přestože je Annette Bening vynikající, bylo by nespravedlivé tvrdit, že film stojí jen na ní. Všichni bez výjimky jsou ve svých rolích výborní a přesní. Po Eastwoodově Million Dollar Baby a Scorseseho Letci další důkaz, že "staří mistři" stále ovládají své řemeslo. ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

Velmi se mi líbí vyprávěcí struktura, v níž se první část filmu tváří jako to horší z klasické britské romantické literatur a řeší se otřepané milostné trojúhelníky a intriky, přičemž druhá část radikálně změní nahlížení na první a ukáže se, že šlo celou dobu o promyšlenou hru s postavami i s divákem, která připravila půdu pro grandiózní divadelní finále, ve kterém do sebe celý film dokonale zapadne a i zdánlivě podružné maličkosti (T-O-M) jsou zpětně vypointované. Naprosto subverzivní závěr možná vyvolá vzpomínky na Cassavetesův podobně divadelní film Opening Night, kde celé drama na jevišti rozklížila Rowlandsová. Benningová jí je zdatnou konkurentkou... a Szabó i přes pokročilý věk stále dokáže natáčet vynikající filmy. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Božská není pouze Julie, ale i Annette Bening, která zde podává vynikající výkon starnoucí divadelní herečky na vrcholu. Vůbec stojí tato adaptace divadelní hry "Julie, ty jsi úžasná" za vidění hlavně kvůli hercům, jelikož děj jako takový není nic zvláštního, byť závěr je rozhodně povedený. I režie Istvána Szabó působí spíše jako záznam dražší divadelní inscenace, což v tomto případě není vůbec na škodu, ba právě naopak. ()

Galerie (21)

Zajímavosti (5)

  • Snímek za 18 mil. dolarů vydělal Sony Pictures Classics během prvních třech dnů (15. – 17. 10. 2004) promítání v osmi kinech 101 126 dolarů. Celková tržba se po několikaměsíční pouti po severoamerickém kontinentu vyšplhala na 7,7 milionu. (imro)
  • William Somerser Maugham (1874 – 1965) vycházel z naturalismu a patří k nejvýznamnějším anglickým spisovatelům 20. století. Je autorem například životopisu Paula Gaugaina s názvem „Měsíc a šesták“, ale psal také cynické společenské komedie jako „Vážený člověk“ a „Cézarova žena“. Věnoval se také literárně-kritickým studiím, zejména o anglických a francouzských romanopiscích. (imro)
  • Annette Bening si za svůj výkon vysloužila na Mezinárodním festivalu v Bangkoku cenu Golden Kinnaree. Podělila se ale o ní s Aňou Geislerovou, která okouzlila tamější porotu svým výkonem ve snímku Želary (2003). (imro)

Reklama

Reklama