Reklama

Reklama

Země nomádů

  • USA Nomadland (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Poté, co v malém městě na nevadském venkově dojde k ekonomickému kolapsu, se Fern (Frances McDormand) rozhodne sbalit si věci a ve své dodávce se vydat na cesty a prozkoumat život za hranicemi klasických společenských zvyklostí jako novodobý nomád. Ve třetím celovečerním snímku režisérky Chloé Zhao Země nomádů se objevují skuteční nomádi Linda May, Swankie a Bob Wells, kteří Fern seznamují s tímto novým světem a dělají jí společnost při jejích cestách po nekonečném americkém západě. (Falcon)

(více)

Videa (8)

Trailer 1

Recenze (344)

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Nomadland je aktuálne najväčším favoritom na získanie oscara za najlepší film, ak by som si ale mal tipnúť, získa ho podľa mňa The Trial of the Chicago 7 a to z jednoduchých príčin – tohto roku oscary budú a možno musia byť čierne a politicky orientované. Ak to však vyhrá Nomadland, zaslúži si to, pretože je silnou sociálnou sondou americkej spoločnosti. V podstate o film o bezďákoch, ktorí si hovoria trumpovia alebo nomádi, ich jediným majetkom je karavan. Film je aj o rozhovoroch, ako sa do takej situácie môžete dostať. Že život môže smerovať dobre, ale jedna vec vám ho otočí. A tak sedia v karavane a po večeroch spomínajú, trocha si zachlastajú, aby ich ráno zase zastihlo v krutej realite. Zvláštnosťou filmu ale je, že väčšina postáv nie sú herci, ale skutoční nomádi, čím je vierohodnosť príbehu značne posilnená. Pekná klavírna hudba v medzipasážach umocňuje zážitok a hoci je to pre mňa film na hranici 70%, tentokrát zvýšim hodnotenie. Azda fakt aj kvôli tej záverečnej hudbe, ktorá vo mne zanechala súcit. ()

Xmilden 

všechny recenze uživatele

Člověk už tak nějak dopředu ví, že se jedná o velmi oceňovaný snímek, který to na Oscarech dotáhne daleko = bude to solidní nuda plná velmi dobrých hereckých výkonů a hlavně bude obsaženo nějaké poselství. Takže Země nomádů. Frances hraje tak jak umí, tedy velmi dobře, občas vyskočí nějaký ten zajímavý záběr a nejvíce se mě líbila postava Swankie, která poutavě vyprávěla o vlaštovkách. Nemůžu říct, že by se mě film vyloženě nelíbil, ale nevidím důvod jej někdy znovu vyhledat a opakovaně objevovat čím by mohl být zajímavý. 60% ()

Reklama

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Pozor, není to až taková romantika, jak by se z oficiální anotace mohlo zdát. Je to bolestivější, a lepší. *** Prožitkové sociální drama zcela výjimečně - při vší zjevné kritičnosti vůči systému - soustředěné na ryzí krásu bdělosti autentického prožívání svobody, která člověka motivuje, aby si šel po svých, za každou cenu, i když si uvědomuje, že bude příliš vysoká. Buď necháte systém, aby z vás vysával život jako z ostatních víceméně přizpůsobivých, anebo budete živí vyšlapávat stezku, ale budete se po ní plahočit sami a všechny síly padnou na elementární starosti, abyste se udrželi v chodu. A na ten výlučný nenahraditelný pocit plynulého vědomí, že jste naživu. Tertium non datur, ne dnes, ne v tomhle podělaném životě. *** Forma se magicky doplňuje s obsahem, v řazení výjevů, ve striktním střihu, v nesamozřejmosti navazování, propojování i opouštění, v úmornosti repetic, v rytmu, tempu, v postupném nenápadném zrání uvědomění a nakonec i v nemožnosti zastavit se, někde skončit dřív, než ta kára života konečně dohrká. *** Snímek navíc v neokázalém mistrovství omamně stírá hranice mezi poetičností, dokumentárností, řemeslností a autenticitou. *** A vnímavému divákovi tohle nenápadně vybroušené dílo zprostředkovává niterný prožitek života na cestě, nikterak pohodlný a vůbec ne prostý kompromisů a nespravedlivých újem, těžké, nezajištěné, mizerně placené námezdné práce, šizeného jídla z plechovek, sociální i intimní odloučenosti, DIY vyspravování křehkých schránek starých otlučených aut i stále vyčerpanějších a stále houževnatějších a zarytějších těl a myslí, osaměle vedených životů, který si ti lidé nevybírají ani tak jako svůj vysněný způsob bytí ve svobodě, ale k němuž je jako k menšímu zlu časem dotlačily okolnosti prostě proto, že se pro svou povahu nemohou nechat spokojeně uzavřít do konvenčních škatulek a pro nedostatek peněz z nich ani snadno uniknout, a jakožto zneklidňující elementy všude ruší, čeří stojaté vody, chtě nechtě upozorňují, že tahle společnost nejen že není pro všechny, ale že nejspíš není vůbec pro nikoho živého. *** Zdrojem nejsilnějšího účinku je tu silně přítomná a znovu a znovu nenaplňovaná bytostná lidská potřeba patřit, být přijatý a vnímaný, přispívat sebou, a stejně základní lidský nárok nemuset se přitom vzdát autentického bytí, prožívání: i divák si podvědomě přeje, aby už postava Fern našla své místo, klidně i na cestě, třeba v kočovné skupince, ale v nějakém typu ubezpečující stálé blízkosti, sdílení. Cítíme, že si to přeje i Fern, že si to v nitru přeje každý z těch samotářů, když se mezi sebou loučí a ví, že si budou chybět, ale také ví, že jejich samorostlé, příliš dlouho namáhavě vybojovávané specifické způsoby, jak vzdorovat tlakům a cítit a prožívat ty záblesky vzrušující svobody, už nejsou slučitelné, že je složité cesty vytvarovaly do křivolakých tvarů, v nichž by si překáželi, že už je pozdě se na stará kolena přizpůsobovat. Mohou se setkávat v uzlových bodech svých osobních map, opatrně se při dodržování složitých privátních pravidel obdarovávat, ale nakonec vždycky musí skončit u "let go and see you down the road", i když jim to uvnitř trhá srdce. *** I když Fern všechno o své minulosti a motivacích pochopí, i když i její sestra nakonec pochopí a přijme její svébytnost, potřebnost a soupatřičnost, i když se jí otevírají dveře do různých domů, už to nikdy nebudou domovy, nabízejí se od druhých více z jejich děsu před její samotou a z lítosti nad vším, co se nepodařilo přirozeně včas, než z radosti toho, jak do sebe všechno zapadá, protože nezapadá a už nikdy nezapadne a na tomhle vědomí, jež jediné je spojuje, se už nedá stavět spolužití ochočeného s neujařmeným - a Fernina cesta definovaná už nepřeložitelnou životní zkušeností se dál může ubírat jen jediným směrem - do otevřeného neznáma, v pokračujícím vyhnanství, které se jí stalo domovem, ve vzrušujících záblescích svobody na cestě, v ubývání sil a ve stesku po lidech, s nimiž by snad mohla v nějakém jiném čase, snad na nějaké jiné planetě možná utvářet nějakou jinou, z podstaty svobodnější, autentičtější a svému jménu náležitější "společnost". *** Za všimnutí stojí i důraz tvůrkyň na neostrou hranici mezi filmem a žitou skutečností: hlavní postava se na seznam uchazečů o práci zapisuje jako Fern McD, všichni tuláci a tulačky reprezentovali sami sebe, Francis McDormand film spoluprodukovala, stála o to, aby vznikl, a během natáčení si na čtyři měsíce osvojila se vším všudy kočovný život v dodávce... Film navíc přivedl na svět ryze ženský rozhodný záměr (od autorky předlohy, přes scénář, režii, produkci až po představitelky skalních hrdinek), síla ženské odhodlanosti tak opět prostupuje jeho formou i obsahem a nese vzkaz. Ostatně různé ženské postavy ztvárněné v minulosti Francis McDormand nebo předchozí film Chloé Zhao Songs My Brothers Taught Me ukazují na jistou konzistenci a souběžnost v akcentování toho, v čem moderní koncept "společnosti" dlouhodobé tristně selhává. *~ () (méně) (více)

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Nesmírně melancholický až depresivní snímek o alternativním způsobu života na cestách s tradičně božsky hrající Frances McDormand v hlavní roli. Té ženě jako divák věříte každé gasto. Je dlouhodobě skvělá a tahle role pro ni byla jako psaná na míru. Z této ponuré atmosféry máte chvílemi chuť si podřezat žíly, ale stejně nejde odtrhnout zrak. Tuhle velmi emoční cestu napříč amerikou jsem si moc užil, ale rozhodně bych za svůj život neměnil. [75 %] ()

seale 

všechny recenze uživatele

Dobře uchopené filmařské řemeslo (především kamera a herecký výkon protagonistky), bohužel z mého pohledu nezáživný scénář, příběh plný sentimentu a zívání lišek, nezachrání. Líbil se mi moment - žena, která popisuje krásy přírody a obyčejné-neobyčejné okamžiky jako vrcholek toho, co se dá zažít, aby potom člověk v klidu zemřel. Nelíbí se mi naopak, že scénárista tlačí diváka, aby věřil, že bez pojízdné dodávky takové momenty člověk běžně nezažívá. ()

Galerie (69)

Zajímavosti (10)

  • Snímek je odvyprávěn na základě non-fiction knihy „Nomadland“ od Jessicy Bruder. (Kuzmik)
  • Výhra režisérky Chloé Zhao na Oscarech byla v její rodné Číně cenzurovaná v televizi i na sociálních médiích. A to prostě z důvodu její emigrace do USA. (hansel97)
  • Herečka Frances McDormand v období 4 měsíčního natáčení ve skutečnosti přespávala v dodávce, které sama přezdívala „Vanguard“. Dodávku si také sama designovala dle svého vkusu a také si osvojila životní styl v neustálém pohybu z místa na místo, aby projekt vypadal co nejvíce autenticky. Do komunity nomádu zapadla tak dobře, že jeden z místních ji oslovil s nabídkou o práci. (Kuzmik)

Související novinky

Co chystá režisérka Chloé Zhao?

Co chystá režisérka Chloé Zhao?

21.09.2022

Režisérka Země nomádů a Eternals Chloé Zhao uzavřela exkluzivní smlouvu se společností Searchlight Television, pro kterou nyní bude vyvíjet nové seriály. Searchlight mimo jiné produkoval právě první… (více)

93. Ceny akademie - výsledky

93. Ceny akademie - výsledky

26.04.2021

Dnes v noci proběhl 93. ročník předávání Oscarů, cen americké Akademie filmového umění a věd (AMPAS). Ceremoniál se odehrál kvůli stále trvajícím protiepidemickým opatřením zcela netradičně ve velmi… (více)

Ceny BAFTA ovládla Země nomádů

Ceny BAFTA ovládla Země nomádů

11.04.2021

Dnes večer proběhlo v londýnském Royal Albert Hall udílení prestižních filmových cen Britské akademie (BAFTA) za uplynulý rok. V počtu nejvíce nominací (7) vedly shodně snímky Země nomádů a britské… (více)

Nominace na Oscara zveřejněny

Nominace na Oscara zveřejněny

15.03.2021

Dnes ve 13:15 místního času začal přímý přenos vyhlašování kompletních nominací pro 93. ročník Cen americké Akademie filmového umění a věd, během nějž manželský pár Priyanka Chopra Jonas a Nick Jonas… (více)

Reklama

Reklama