Režie:
Chloé ZhaoScénář:
Chloé ZhaoKamera:
Joshua James RichardsHudba:
Ludovico EinaudiHrají:
Frances McDormand, David Strathairn, Linda May, Swankie, Bob Wells, Peter Spears, Cat Clifford, Tay Strathairn, Gay DeForest, Patricia Grier, Angela Reyes (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Poté, co v malém městě na nevadském venkově dojde k ekonomickému kolapsu, se Fern (Frances McDormand) rozhodne sbalit si věci a ve své dodávce se vydat na cesty a prozkoumat život za hranicemi klasických společenských zvyklostí jako novodobý nomád. Ve třetím celovečerním snímku režisérky Chloé Zhao Země nomádů se objevují skuteční nomádi Linda May, Swankie a Bob Wells, kteří Fern seznamují s tímto novým světem a dělají jí společnost při jejích cestách po nekonečném americkém západě. (Falcon)
(více)Videa (8)
Recenze (341)
Toto je presne jeden z tých mála filmov, ktorý vzhľadom na tému, pochopí len okrajové publikum z Európy. “My takto nežijeme”, nepoznáme svet “kočovníkov”, ich starosti či problémy, pričom pre mňa osobne, je takýto spôsob života doslova nepredstaviteľný. Žiadne pravidlá v bežnej rutine, ustálenie, stabilita, iba intervalové presúvanie z územia do územia. Áno, dalo by sa oponovať, že títo ľudia na rozdiel od tých, čo žijú v domoch či bytoch, ktorí chodia pravidelne do práce, a robia všetky tie (pre nás) bežné veci, v skutočnosti ŽIVOT NEŽIJÚ, no toto na mňa pôsobí tak nečistým, nehygienickým dojmom, že je to pre mňa proste neakceptovateľné. Čo sa samotného snímku týka, zo mňa nevytiahol žiadne emócie, len som počúval tie ustarostené dialógy o problémoch týchto ľudí, a i keď to bolo zámerom tvorcov, aby divák pochopil, aký je to život na “slobode”, Ja som veľmi rýchlo dospel do bodu, kedy mi bolo úplne jedno, prečo tak žijú, respektíve či si poradia so všetkými nástrahami, ktoré na nich číhajú. Od víťaza Oscarov by som čakal ďaleko, ďaleko viac, pričom je snáď každému jasné, že jediným dôvodom, prečo tento film siahol na najvyšší pedestriál je fakt, že sa obsahovo zameral na netradičnú skupinku ľudí, ktorých spôsob života rozhodne nie je bežnou záležitosťou. ()
Ceny Americké filmové akademie procházely za dlouhou dobu své existence vícero zásadními změnami v preferencích, které vedly k zisku Oscarů. Byly doby, kdy se Hollywood zhlížel ve velkých dramatech o zásadních společenských otázkách, a pak je vystřídaly časy, kdy studia upřednostňovala velkoryse natočené podívané s významným komerčním potenciálem. Ať už se šířily jakékoli trendy, přežívající představa filmových fanoušků o vítězném oscarovém snímku směřuje k nepřehlédnutelnému, divácky přitažlivému titulu, který v ideálním případě bude mít společenský přesah a obsahovat prvky vyšší kultury. Jednoduše řečeno, má to být filmová událost roku, kterou bude možné využít jako reklamu pro filmový průmysl a postavit ji jako výzvu k návštěvě kina. Země nomádů nic z toho nenaplňuje. Dovolím si tvrdit, že kdyby Hollywood další dva tři roky nechal vítězit podobný typ filmu, odsoudí oscarové klání do bezvýznamnosti. Problém snímku nespočívá v tom, že je komorní, a jen částečně ve faktu, že je výrazně nedějový. Pociťový snímek, který kalkuluje s empatií, nemůže dobře fungovat, pokud staví na odtažité, emočně nepřístupné hrdince, která nechce nebo neumí žít v komunitě, navazovat a udržovat nové sociální vztahy. Základním problémem Fern není smrt manžela ani stav sociální nouze (víc než slibnou šanci začít znovu zahodila), ale povahové nastavení hrdinky. Kdyby hlavní roli nezahrála má oblíbená Frances McDormand, vážně bych uvažoval o dvou hvězdičkách. Celkový dojem: 55 %. ()
"What's remembered, lives." Země nomádů, jež v sobě přirozeným a nenásilným způsobem snoubí prvky dramatu, road movie a jakéhosi psedodokumentu, vypráví příběh lidí, jejichž život působí na první pohled dobrodružně a nevázeně, avšak při druhém pohledu člověk cítí osamělost, nezakořeněnost a smutek. Film o lidech, kteří si vybrali, nebo spíše byli nuceni si vybrat život v pohybu a takřka bez pevné půdy pod nohama - i tak ale mohou mezi těmito "moderními kočovníky" vznikat přátelské nebo i hlubší vztahy. Zaujalo mě, že vedle profesionálních herců byli ve snímku i "naturščici", kteří vedle místy až syrové kamery a exteriérů dodávali filmu na uvěřitelnosti - palce nahoru za dějové linie se Swankie a Bobem. Ve výsledku se u mě film pohybuje mezi třemi a čtyřmi hvězdami, v tomto případě si ale přidám. P.S. "See you down the road." ()
Nomadland si s sebou z festivalového okruhu nese pověst jednoho z nejlepších filmů roku a žhavého oscarového favorita, což může v mnoha lidech vyvolat nesplnitelná očekávání. Za mne je to velmi slušné drama s vynikající Frances McDormand, ale že by nějak výrazně vystupovalo z dlouhé řady jiných slušných dramat, to úplně říct nemůžu. Na druhou stranu je očividné, že z hlediska sociální relevance to nutně musí víc rezonovat v USA než u nás. 7/10 ()
Člověk už tak nějak dopředu ví, že se jedná o velmi oceňovaný snímek, který to na Oscarech dotáhne daleko = bude to solidní nuda plná velmi dobrých hereckých výkonů a hlavně bude obsaženo nějaké poselství. Takže Země nomádů. Frances hraje tak jak umí, tedy velmi dobře, občas vyskočí nějaký ten zajímavý záběr a nejvíce se mě líbila postava Swankie, která poutavě vyprávěla o vlaštovkách. Nemůžu říct, že by se mě film vyloženě nelíbil, ale nevidím důvod jej někdy znovu vyhledat a opakovaně objevovat čím by mohl být zajímavý. 60% ()
Galerie (69)
Photo © Searchlight Pictures
Zajímavosti (10)
- Výhra režisérky Chloé Zhao na Oscarech byla v její rodné Číně cenzurovaná v televizi i na sociálních médiích. A to prostě z důvodu její emigrace do USA. (hansel97)
- Daveovho (David Strathairn) syna vo filme hrá jeho skutočný syn Tay Strathairn. (R...)
- Snímek je odvyprávěn na základě non-fiction knihy „Nomadland“ od Jessicy Bruder. (Kuzmik)
Reklama