Reklama

Reklama

Nůž ve vodě

  • Polsko Nóż w wodzie (více)
Trailer

Sólo pro dva muže, jednu ženu a plachetnici.  Filmový debut režiséra Romana Polańského se stal po uvedení v roce 1962 pro polskou kinematografii významnou událostí. Psychologické drama z prostředí Mazurských jezer, ve kterém se představí pouze tři postavy, předvádí mužskou ješitnost i morální úpadek, konflikt sobectví finančně zajištěného novináře a pozérství bezejmenného studenta za přihlížení cynické manželky. Příběh začíná v autě během cesty Andrzeje a Krystyny k jezeru, když náhle porazí mladého muže stopujícího uprostřed silnice. Andrzej muži navrhne, aby s nimi jel kus cesty. Později, místo rozloučení, mladíka pozve na společnou jednodenní projížďku na plachetnici. Mladý muž nabídku přijímá, přestože nemá žádné znalosti o plachtění.... Dobře vystavěný scénář, děj situovaný na omezeném prostoru automobilu a lodi, atmosféra, herecké výkony a vynikající kamera (kterou vedl Jerzy Lipman), zůstávají přednostmi filmu. Jeho název odkazuje na důležitou scénu, v níž Andrzej v náznacích popichuje mladíka kapesním nožem, který následně úmyslně upustí do vody. Snímek měl v době svého vzniku silný mezinárodní ohlas, o čemž svědčí nominace na Oscara a řada dalších ocenění. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (128)

emma53 

všechny recenze uživatele

Když vezmu v potaz, že je to jedna z prvotin Polanského, tak klobouk dolů. Vzít si tři herce, loď a natočit film takovým způsobem, že jsem se skutečně z té židle nehnula ani na minutu, je kumšt. Nemůžu říct, že bych tam nenašla momenty, které mně přišly trochu naivní, ale když to všechno pominu, tak jsem dlouho nezažila, že by mně volně a pomalu plynoucí děj utekl tak rychle. Tím nechci ovšem říct, že by se tam nedělo vůbec nic. Sledovat dva muže a konfrontaci jejich většího či menšího ega byla parádní podívaná. A název filmu byl geniálním tahem, jen to chce nečíst obsah nahoře, pak to teprve oceníte. 75% ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Roman Polanski je skutečně šikula, co se týče psychologie mezi postavami. Nikdy bych nevěřil, že rychlokurz plachtění může být ve společnosti tří pšonků taková zábava se zajímavým psychologickým pozadím. Velice hezká kritika lidských povahových nedostatků a partnerského stereotypu. Divák se může nabažit krásnými lidskými vlastnostmi. Od ješitnosti až po cynismus. Já tahám z rukávu lepší tři kousky. Jsem si jistý, že bych ještě více snímek docenil po dalším zhlédnutí (třeba někdy), protože cítím, že je tam opravdu hodně skrytých odkazů a snímek má větší hloubku, než jsem zvládal registrovat. ()

Reklama

farmnf 

všechny recenze uživatele

Nesdílím žádné nadšení. Je to mistrova prvotina a start zápletky se vůbec nepovedl. Proč toho lempla na loď vůbec brali? Potom se chová naprosto nepřirozeně a celé to dílko působí strojeně a naivně. O hluchých místech ani nemluvím, je jich habaděj. Ovšem mistr to v dalších létech vyspravil tak, že všem lezou oči z důlků. Smrt a dívka, Pianista, nájemník. Takže vo co de? ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Debut Romana Polanského som prvý krát videl krátko po jeho premiére. Bol som ním nadšený podobne ako som bol nadšený väčšinou filmov, ktoré vznikli a videl som ich v zlatých šesťdesiatych rokoch. Po mnohých desaťročiach som si ho rád pozrel i keď žiadne nadšenie sa nedostavilo. Tri osoby, auto, plachetnica, jazero. To nie je veľa. O to väčšie nároky sú na dialógy, herecké výkony, budovanie napätia. Ešte šťastie, že Polanskému so scenárom pomohol ďalší dobrý poľský filmár Jerzy Skolimowski. Film už dnes nikoho neohromí, ale možno sa u väčšiny divákov nedostaví ani sklamanie. ()

ORIN 

všechny recenze uživatele

Polanského celovečerní filmový debut je jeho prvním a současně až do Pianisty posledním filmem natočeným v Polsku. Atmosféra, scénář, herecké výkony, vynikající kamera. To vše jsou velké přednosti historicky prvního polského filmu nominovaného na Oscara. Přesto mi do pětihvězdičkového hodnocení něco scházelo. ()

Galerie (28)

Zajímavosti (14)

  • Polanski chtěl původně natočit kriminální příběh o páru, který vezme na loď mladého stopaře, který na konci filmu zemře za nejasných okolností. (Kulmon)
  • Debut Romana Polanského. (Kulmon)
  • Počas dabingu filmu, ktoré bolo v Brnenskom štúdiu v budove Typos, vypukol v budove veľký požiar. V tom čase pracoval na filme kameraman a režisér dabingu Miroslav Ambro, ktorý sa nestihol včas evakuovať do bezpečných priestorov a zomrel na otravu dymovými splodinami. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama