Reklama

Reklama

Dívka s perlou

  • Velká Británie Girl with a Pearl Earring (více)
Trailer

Obsahy(1)

Delft, Holandsko, 1665. Po oslepnutí otce nastupuje sedmnáctiletá protestantka Griet do služby v početné katolické rodině malíře Vermeera. Jednou z jejích povinností je i úklid mistrova ateliéru. Griet sice neumí psát, ale brzy se ukáže, že jí svět barev a obrazů říká víc než malířově žárlivé manželce. Mistrova plátna ji hluboce oslovují, a tak není divu, že se plaše a zpovzdálí obdivuje i jejich tvůrci. Ani ona však nezůstane nepovšimnuta. Mezi pánem a služkou vznikne křehké pouto a malíř dívčinu tvář zvěční na slavném obraze "Dívka s perlou" (u nás známém spíše pod názvem "Dívka v turbanu" a dnes vystaveném v Královské obrazárně Mauritshuis v Haagu)... Obrazy holandského malíře Johannese Vermeera (1632–1675) jsou světově proslulé, o mistrově životě se toho však ví jen žalostně málo. Zachytit a pochopit vzácný okamžik tvorby a krátký úsek umělcova života se pokusil v adaptaci stejnojmenného bestselleru Tracy Chevalierové debutující britský režisér Peter Webber. Hlavní postavou je ovšem titulní hrdinka, mladičká služka Griet. Výsledkem je citlivý, kultivovaný snímek, plný obdivu k Vermeerovu dílu a pokory k výtvarnému umění. Scarlett Johanssonová jako Griet nepotřebuje komunikovat slovy a přesto je výmluvná, stejně jako Colin Firth v roli umělce, jehož perfekcionismus hraničí s posedlostí. Vyzdvihnout zaslouží i výtvarně pojatá kamera Eduarda Serry, která snímku dodává kouzlo a patinu obrazů starých holandských mistrů. Film posbíral řadu mezinárodních filmových cen a dočkal se i trojnásobné nominace na Oscara. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (335)

marhoul 

všechny recenze uživatele

Maximální hodnocení asi neodpovídá komplexní kvalitě filmu, je natolik křehký, že neosloví kazdého, jenomže vizuální stránka je tak absolutně úchvatná, že nemohu jinak. Každý jeden záběr jakoby vypadl z Vermeerova obrazu, klobouk dolů. Colin Firth je v roli malíře toužícího po klidu, kterého se mu v přeplněném domě nikdy nedostávalo, výborný. Hlučné děti, furie tchyně i furie závodní rodička, neměl to chlap jednoduché. Poklidná, příjemná, zpřízněná duše mu mohla být v takovém peklíčku zajímavou inspirací. Vermeerovo obrazy jsou překrásné, škoda že se jich dochovalo tak málo. S nadsázkou si někdy povzdechnu: dětí nadělal víc než obrazů, ale kdo ví? Kolik jich je možná ještě kdesi zamazaných, přemalovaných, ztracených či nacistickými zloději ukradených a po soukromých sklepech (například bavorských) pečlivě ukrytých... Když tam mohl být spatřen Raffael? ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Měšťanský dům poloviny 17. století, kde je všechno slyšet a chtě nechtě je rodina širší o služebnictvo. Přičemž nejde o žádné idylické soužití, ale při nejlepším o sňatek z rozumu. Zvyklosti, měšťácká morálka, předsudky, ponorková nemoc, žárlivost. Mluví se potichu, skoro šeptem, což jen dodává atmosféře vztahů bez vřelých citů. Podíl na tom mají všichni, včetně malíře samotného, který sice dokáže vetknout obsah svým dílům, ale projevit city manželce nebo dětem nesvede. Sice má pocit, že oni nerozumí jemu, ale dle mého spíš on nerozumí člověku. Vizuální stránka je úchvatná a herci perfektní, je příjemné vidět tu a tam Colina Firtha v něčem jiném než stopadesáté variaci na roztomilého popleteného gentlenama. O Scarlett ani netřeba hovořit, počítám, že každý normální chlap by chtěl být jejím - ehm, průvodcem a učitelem. Zmínit musím i skvěle zobrazenou manželku (Essie Davis), kterou jsem nevnímal nijak negativně, jen jako nešťastnou ženskou, která jen potřebuje víc pozornosti od manžela. ()

Reklama

meave 

všechny recenze uživatele

Možno iba nemám dobré obdobie, ale bolo to pomalé, pomalé, pomalé. Pravdepodobne to vystihuje dobu a nechcem sa ani prieť o atmosféru, ale mám pocit, že tej pomalosti chýba výraz. Napriek tomu je to príjemný film na ktorý sa dá dívať a príjemne sa pri ňom oddychuje. To je ale všetko čo mi dal - 95 minút príjemnej pohody. Takže buď prehodnotím aj Ostrov, alebo nechám obom po 3. Asi v globále nespravodlivosť - ale stáva sa. ()

Zíza 

všechny recenze uživatele

Možná v tom někdo vidí to umění, tu krásu, pěkný příběh, ale já prostě ne. Pro mě to byla nuda, kde se nic podstatnýho nestalo, kde mě nic nazaujalo, nedonutilo sledovat obrazovku. Někdo, kdo miluje toho malíře, někdo, kdo miluje umění, si zřejmě tenhle film oblíbí, ale v tomto oboru jsem totální barbar a nevadí mi, když to tak zůstane. Pro mě nepotřebný film, na který rychle a brzy zapomenu. ()

Hedka 

všechny recenze uživatele

Vermeer van Delft bol naozaj vynikajúcim holandským maliarom. Jeho zrkadlové efekty, hra so svetlom, optické experimenty ......Bola som nadšená, že nám filmoví tvorcovia priblížili jeho život a dielo. Keď som si prečítala, že ho hrá môj obľúbený Colin Firth jasala som, a nevedela som sa dočkať kedy to uvidím. Film ma nesklamal. Vynikajúca sonda do života umelca a do života pomerov, ktoré vládli v jeho dobe v Holandsku. Výborné herecké obsadenie, výkony Firtha, Johansson ale aj napr. Judy Parfitt boli na ozaj presvedčivé. Dokonalá výprava, kostýmy, kamera. Ďakujem. Vychutnala som si to. ()

Galerie (51)

Zajímavosti (15)

  • Hlavní úlohy měli původně ztvárnit Kate Hudson a Ralph Fiennes, s obsazením režisérské stoličky koketoval Mike Newell. Během předprodukce však díky jejímu dlouhému trvání Kate odešla a nový režisér Webber namísto ní obsadil Kirsten Dunst. Ta se ale od projektu odklonila díky obrovskému úspěchu prvního Spider-Mana. A do třetice Fiennes musel natáčení opustit kvůli kolizi termínů s natáčením jeho dalšího filmu. (imro)
  • Když se Griet a Pieter prochází v přírodě, je za nimi v pozadí vidět muž jedoucí na kole. Jízdní kolo ale bylo vynalezeno až v 18. století, stejně jako vidličky se čtyřmi bodci, jaké jsou vidět na oslavě, a film se odehrává v roce 1665, tedy o celé století dříve. (Morien)
  • David Morrissey hrál v několika scénách malířova přítele, ale všechny scény s ním byly nakonec vystříhány. (Karlos80)

Související novinky

Klasiky v novém šatu

Klasiky v novém šatu

19.05.2009

Edgar Allan Poe (na obr.): „Zánik domů Usherů“; Emily Brontë: „Bouřlivé výšiny“; Miguel de Cervantes: „Don Quixote“. A k tomu švýcarská legenda o kušostřelci Vilému Tellovi. Ano, nové adaptace… (více)

Barbarella na bondovský způsob

Barbarella na bondovský způsob

15.04.2007

Producentský veterán Dino De Laurentiis to s novou verzí Barbarelly myslí opravdu vážně. Už podepsal smlouvu s Julienem Forestem, synem a dědicem Jeana-Clauda Foresta, legendárního komiksového tvůrce… (více)

Reklama

Reklama