Režie:
Pedro AlmodóvarScénář:
Pedro AlmodóvarKamera:
José Luis AlcaineHudba:
Alberto IglesiasHrají:
Gael García Bernal, Fele Martínez, Daniel Giménez Cacho, Lluís Homar, Javier Cámara, Alberto Ferreiro, Pau Poch, Leonor Watling, Petra Martínez (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Madrid 1980. Úspěšný režisér Enrique Serrano už dlouho marně hledá námět, který by ho zaujal, když k němu náhle vpadne neohlášená návštěva. Enrique hned nepozná svého někdejšího spolužáka Ignacia, jenž ho přišel požádat o roli, a snaží se ho zbavit, přestože mu připomene minulost. Po jeho odchodu se ale začte do rukopisu novely, který mu Ignacio nechal, a začnou v něm ožívat vzpomínky. V 60. letech se jako chlapci setkali v jezuitské koleji, kde spolu objevovali film, ale také lásku, sex a strach. Svědkem i hlavním aktérem jejich probuzení byl tehdy otec Manolo, ředitel ústavu a profesor literatury, zosobňující dvojtvářnost náboženských institucí této doby. Příběh, jehož autorem je Ignacio, zaujme Enriqua natolik, že po někdejším intimním příteli, s nímž se pak setkal znovu jen jednou v 70. letech, začne pátrat. Je mu jasné, že objevil námět, na který čekal, a je odhodlán natočit podle něj film. Netuší ale, k jakým odhalením ho pátrání po bývalém příteli dovede. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (253)
4* Filmy Pedra Almodóvara jsou tak specifické, že mnozí o nich dokáží mluvit hodiny. I já si ho oblíbil, ale k jeho přehnaným obdivovatelům se nehlásím, i když mají jeho díla svébytnou atmosféru, vytříbený styl a netradiční příběhy. V tomto filmu otevřel stavidla své blízké gay a trans tématice a tak nebude sedět každému. Já sem si tento mix dramatu s trochou krimi zápletky užil i na podruhé a tak své čtyři hvězdičky můžu nechat. Proto můžu bez obav doporučit dalším divákům s podobným naladěním. [ PŘÍBĚH: 3 /// SMYSL: 2 /// ATMOSFÉRA: 3 /// TEMPO: 1 /// ORIGINALITA: 2 /// NÁLADA: 1 /// ART: 1 /// STYL: 3 /// CASTING: 2 (3*MAX) ] ()
Kvalitní evropský film, na jaký můžeme být právem pyšní. Ano, nestrhne masy, ale člověka si získá a není to prostě nic komerčního, ale naopak nezávislý film, který oceňuje i kritika. Almodóvar patří bezpochyby k evropské režisérské špičce, má svůj osobitý styl. Viděla jsem Volver a Mluv s ní a oba filmy se mi líbily. Špatná výchova není výjimkou. Film, který poukazuje na praktiky v církvi, problémy ale řeší a ukazuje velice citlivě, zároveň šokuje, nenechá vás chladným. Film, který vás prostě zasáhne. Hudba a herci perfektní. Další podařené evropské dílko Pana režiséra. ()
Na ,,Zlú výchovu" som sa bol dlho zvedavý a to aj bez toho, aby som nejako hlbšie poznal dej. Jednoducho povedané, (prevážne európske) sociálne zamerané snímky o výchove a dospievaní nových generácií a o konfliktoch s nimi súvisiacimi boli vždy v mojom diváckom hľadáčiku. Z prvej polovice pojednávajúcej o dospievaní a ,,formovaní" ústrednej dvojice v jezuitskej škole som bol absolútne nadšený až som mal chuť tlieskať. Neviem, či to bolo spavým útlmom z vyčerpania, ktorý na mňa prišiel a pre ktorý som musel pozeranie prerušiť, ale zvyšok filmu mi až taký výnimočný neprišiel a vo svojej podstate ma aj napriek silnému réžijnému prístupu nechal pomerne chladným. Aj napriek silnej a myslím, že aj doteraz značne kontroverznej téme som ostal nezaujatý a Almodóvarom neoslovený. Z formálnej stránky by som ocenil najmä sofistikovaný strih, hrajúci tak povediac podľa vlastných pravidiel a miestami pôsobivú hudbu. (5492. hodnotenie, 200. komentár k filmu) ()
Ze začátku mi vůbec nedocházelo, co je skutečnost, co je jenom fikce a kdo je kdo. Potom jsem se lehce zorientovala, ale teprve v posledních deseti minutách jsem konečně přišla na to, co byl jenom scénář filmu, co realita a co ve filmu dělá třetí postavička, která se jmenuje Ignacio, i když je Ignacio už mrtvý... Dobře, uznávám, závěr semi líbil, to co mu předcházelo, bylo ale o něco horší. I když herci hráli moc dobře a Almódovar má talent... mám jenom prostě takovej pocit, že mu nedokážu přijít na chuť a ze španělsky mluvících režisérů si vždycky pustím radši jeho zámořského kamaráda Iňárritu. ()
Trochu zklamání, moje očekávání nebyla naplněna. Myslel jsem si, že film bude hlavně o postupném odhalování tajemství ohledně zneužívání dětí/dítěte chlípným církevním příslušníkem a dopadu tohoto jednání na oběť a její život. Čehož se mi však dostalo v docela malé míře, protože místo toho zde řešil příběh homosexuálů/transvestitů, a gradace či nějaká silnější odezva se nekonala žádná (navíc, onen zneužívaný nešťastník byl "jinak" zaměřený bez zásahu církevního činitele). A když si člověk odmyslí právě tuto nevyužitou a vpravdě ani pořádně nerozvedenou "krimi" zápletku, zbude mu vlastně jen docela tuctový (a místy lehce nudný) příběh o několika gayích a vztazích mezi nimi. A ani herci a jejich velmi dobré výkony už tento film z průměru nevyzvednou. ()
Galerie (54)
Photo © Focus Features
Zajímavosti (8)
- Psaní scénáře trvalo Almodóvarovi celou dekádu. Jako východisko mu posloužila autobiografická povídka, kterou napsal ještě jako teenager. (imro)
- Muža čistiaceho Enriqeho (Fele Martínez) bazén si zahral sám režisér snímku Pedro Almodóvar. (mata8099)
- Snímek měl oficiální světovou premiéru 12. května na festivalu v Cannes, byl jeho tzv. otevíracím filmem. (imro)
Reklama