Režie:
John SchlesingerScénář:
Waldo SaltKamera:
Adam HolenderHudba:
John BarryHrají:
Dustin Hoffman, Jon Voight, Sylvia Miles, John McGiver, Brenda Vaccaro, Barnard Hughes, Ruth White, Jennifer Salt, Bob Balaban, Paul Morrissey, Taylor Mead (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Bouřlivá šedesátá léta proměnila tehdejší americkou společnost k nepoznání. Boj za občanská práva, radikalizace mladé generace, vrcholící masovými protesty proti válce ve Vietnamu, sex, drogy a rokenrol – tím vším Amerika žila, ale ve filmu se to prakticky neobjevovalo. Hollywood přes počínající generační výměnu dál pokojně setrvával ve starých dobrých časech. Teprve v roce 1969 se ve větším rozsahu objevily první vlaštovky toho, čemu se později začalo říkat Nový Hollywood – road movie Bezstarostná jízda, revizionistický western Divoká banda či syrové drama dvou ztroskotanců v New Yorku Půlnoční kovboj. A právě poslední snímek se stal překvapivým oscarovým vítězem roku 1969 se třemi soškami, za nejlepší film, režii a scénář podle předlohy. Adaptaci stejnojmenného románu Jamese Lea Herlihyho režíroval jako svůj americký debut proponent hnutí Free Cinema, anglický tvůrce John Schlesinger (1926–2003), a stvořil klasické dílo, jež už desítky let úspěšně odolává zubu času. Klíčové pro jeho kvality bylo zejména obsazení ústřední dvojice méně známými, ale přesně vybranými představiteli. Naivního Texasana Joea Bucka, který se chce v New Yorku uplatnit jako gigolo, hraje Jon Voight (nar. 1938) a tuberkulózního chromajzla, jemuž žádný podfuk není proti srsti, přesvědčivě ztvárnil Dustin Hoffman (nar. 1937). Oba herci byli za své kreace nominováni na Oscara i na Zlatý glóbus (Voight navíc dostal prestižní Cenu newyorských filmových kritiků a Hoffman zase Cenu BAFTA). Ve scéně mondénního večírku se objevuje řada uměleckých osobností z okruhu Andyho Warhola, mj. Viva, Ultra Violet, Taylor Mead a Paul Morrissey. Hudební supervizi filmu měl známý skladatel John Barry, pod úvodními titulky zní píseň Everybody’s Talkin’ v podání zpěváka Nilssona. (Česká televize)
(více)Videa (4)
Recenze (310)
Znepokojivá štúdia odvrátenej stránky Amerického sna. Alebo toho čo miesto neho dostane jeden redneck, ktorý sa vydá do NYC a čaká že sa ocitne v rozprávke. Trošku ako Taxi Driver z pohľadu Jodie Foster, lenže ju hrá Jon Voight. :) Ale nie. Výborné a najtemnejšie na celom filme boli snové flashbacky na štýl ako to neskôr robil Oliver Stone. Výborný film. A výborný Hoffman. ()
Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Hodně drsný snímek z hodně surového New Yorku. John Voight a Dustin Hoffman zachyceni v proměně v bezdomovce. Film jako takový mne příliš neoslovil (nevím, proč všichni slintají blahem nad perfektním zobrazením špíny a hnusu), ale herecký výkon Hoffmana - to byl koncert. Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=jnFoaj8utio ()
Naivný vidiečan Joe prichádza do New Yorku, aby sa tu živil ako bisexuálny gigolo. Vidina bohatstva sa však rozplynie takmer okamžite po príchode do víru veľkomesta. Jeden z najvýraznejších počinov svojej dekády a víťaz 3 Oscarov (vrátane najlepšieho filmu a réžie) sa môže pýšiť skvelými hereckými výkonmi Johna Voighta a hlavne nezabudnuteľného Dustina Hoffmana, ktorého pouličná krysa patrí k jeho najlepším kreáciám. ()
veľmi dobrý i keď ku koncu mierne melodramaticky uhraný reprezentant silnej generácie amerických filmárov a filmov konca 60. rokov, sociálny antiwestern o americkom sne, jeho hľadaní, nenachádzaní, o vydedencoch v krajine pretvárky, šialenstva a neskutočných možností a nemožností . . . mladý voight s kryplom hoffmanom sú vynikajúci tandem! ()
Naivní káuboj Joe Buck přijíždí do Velkého jablka pln nadějných očekávání. Jenže nedaří se nedaří - a setkání s lúzrem Ratsem taky není to nejlepší, co ho mohlo potkat. Drama s psychedelickými pasážemi bylo místy zajímavé, místy zábavné a občas docela nuda - dá se říct, že nechápu tu nadílku Oscarů, nejspíš se jednalo o výpověď doby (v té době) - mě to bohužel minulo. ()
Galerie (99)
Zajímavosti (26)
- Dustin Hoffman (Ratso) dal do jednoho záchvatu kašle tolik úsilí, až se pozvracel. (džanik)
- Americký časopis Premiere zařadil herecký výkon Dustina Hoffmana (Ratso) ve svém žebříčku „100 nejlepších hereckých výkonů všech dob“ na 7. místo. (džanik)
- Inspirací pro film byl podle Johna Schlesingera méně známý jugoslávský snímek Až budu mrtev (1967). Vizuální styl filmu ovlivnil Warholův My Hustler (1965). (džanik)
Reklama