Režie:
Peter BogdanovichScénář:
Alvin SargentKamera:
László KovácsHrají:
Ryan O'Neal, Tatum O'Neal, Madeline Kahn, John Hillerman, P.J. Johnson, Noble Willingham, Randy Quaid, Art Ellison, Hugh Gillin, Burton Gilliam (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Třicátá léta. Právě osiřelá devítiletá Addie (Tatum O'Nealová) se přidá k matčinu dávnému příteli, podvodníčkovi Mozesu Prayovi (Ryan O'Neal). Ten se živí podomním prodejem biblí, které svým zákazníkům rafinovaně vnucuje. Mozes má Addii jen odvézt k její tetě ve vzdáleném městě, avšak po cestě zjistí, že svérázná dívenka má kromobyčejný talent zapůsobit na jeho zákazníky. Ostatně není vyloučeno, že Mozes je Addiiným otcem. A tak se po cestě z obou stane sehraná podvodnická dvojka, která se kromě podomního prodeje živí i různými jinými podvůdky, například fintami při rozměňování peněz. Jednoho dne si však oba vezmou větší sousto, než jaké umí spolknout: pokusí se podvést nelegálního prodejce alkoholu...
Vynikající černobílá retrokomedie režiséra Petera Bogdanoviche, natočená podle románu Joea Davida Browna, vynesla Oscara pro dětskou herečku Tatum O'Nealovou, která se stala nejmladší držitelkou tohoto ocenění v soutěžní kategorii (tj. nepočítaje Zvláštní cenu pro šestiletou Shirley Templeovou v roce 1935). Kromě toho měl film tři oscarové nominace: pro herečku ve vedlejší roli (Madeline Kahnová), nejlepší scénář podle předlohy a zvuk.
(Česká televize)
Videa (1)
Recenze (93)
Príbeh otca a dcéry - herca a herečky O'Nealovcov, odráža príbeh v príbehu muža a malého dievčatka na ceste. Áno sú podvodníci, ale robia to s relatívnou nevinnosťou a sú dokonale rozkošní. Čaro medzi nimi je čiastočne dobré písanie a čiastočne ľahkosť, ktorú majú spolu. A je natočený s nostalgickou čiernobielou čistotou, dokonalým spôsobom pre éru veľkej hospodárskej krízy. Nie je to nič očividne hlboké, ale predsa sa to vryje do mysle viac než si myslíte. 8/10 ()
Podmanivá jízda americkou krajinou za starých časů na čtyřkolovém veteránském fešákovi s rolovací střechou oplývá příjemně nezávislou atmosférou, sympatickým O'Nealem a spočátku otravnou holčičkou, která se brzy proměnila v holčičku velmi milou, chytrou a důmyslnou. Její malá herecká představitelka si mě získala nejen velmi přirozeným projevem, ale často i zábavným trousením povedených hlášek. Občas na mě tento snímek působil tak trochu jako umírněrná dětská variace na Bonnie a Clyde. Ti dva si spolu tady krásně sedli a objevili i kus štěstí a krásy v dobrodružství, v rámci něhož víc než cíl leckdy znamená už jenom samotná cesta a pevné vzájemné pouto. Uznávám, že je občas zvláštní pocit, fandit během sledování těm, co se od počátku nacházejí na té špatné straně zákona, ale tady jsem vzhledem k rozumné míře ilegálního „špásovaní“ a pochopitelných důvodů s tím ani chvíli vůbec neměl problém. Takový malý velký film, možná se hůře okecává, ale příjemně se sleduje a dovede nejednou svou scénou potěšit. Těším se na další filmy Petera Bognaoviche, s jehož tvorbou jsem dnes měl tu čest úplně poprvé. [90%] ()
"I want my two hundred dollars!" ... "But I don't have it!" "Then get it!" Road-movie komédia nakrútená čiernobielou kamerou v podmanivom retro štýle. Ústredná putujúca dvojica, podvodník Moses Pray (Ryan O'Neal) a práve osirelé dievčatko Addie Loggins (Tatum O'Neal), je zväzok len ťažko predstaviteľný, ale chémia medzi nimi funguje parádne. Predovšetkým 9-ročná Tatum podáva úžasný výkon (jeden z najlepších detských hereckých výkonov, aké som kedy videl, zaslúžený Oscar), niekedy jej proste stačí nahodiť len jemný výraz tváre a nemôžem sa ubrániť smiechu. Veľmi pohodová záležitosť, ku ktorej sa budem rád vracať. "Imogene, what do you suppose Miss Trixie'd do if somebody offered her $25 to put out." "Ooo Wee! You crazy? For that much money, that woman'd drop her pants down in the middle of the road!" ()
… a jsem v pokušení přihodit i pátou, tahle tak trochu variace na Chaplinova Kida je totiž roztomilost sama a jestli jsem u prvního Bogdanovichova filmu váhal, co mi vlastně chce říct, a z druhého chytl takovou depku, že už se mi k němu nechce vracet, Paper Moon jsem si naopak okamžitě zařadil do škatulky opakovaně použitelných psychických povzbuzovadel a už teď se těším, komu všemu ho pustím a jak mu taky udělá dobře. Láskyplnou retro stylizací „předstařený“ biják, který už tím pádem snad ani dál stárnout nemůže – dneska by se nedal natočit o nic moderněji – má možná jedinou paradoxní vadu na kráse, a sice že ta idylka je snad až moc idylická; každé potenciální větší drama nebo silnější emoce se hned obrátí v žert, tíživá realita hospodářské krize je tu sice v náznacích přítomná, ale jen jako rozostřené pozadí a odrazový můstek k dalším duchaplnostem, jako ta rodina s porouchaným autem, kterou ústřední dvojice míjí na silnici. Zmíněný Chaplin tyhle věci myslím dokázal bez újmy na roztomilosti vyvážit o něco líp. ()
Něco tak roztomilého se jen tak nevidí. Návrat do starých dobrých časů amerického filmu, zdůrazněný i černobílou formou, která filmu nadmíru sedí. Skvělá Tatum O'Nealová, pohoda, radost z drobných zápletek a zádrhelů, které musejí dopadnout dobře, jde jen o to jak. Čert vem pravidla, když funguje souznění. ()
Galerie (102)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (16)
- Natáčení scény v autě, během které Moses a Addie řeší nedostatek Biblí, zabralo 2 dny - úspěšný byl teprve záběr číslo 39. (Matty)
- Když si Peter Bogdanovich nebyl jistý ohledně názvu filmu, obrátil se na Orsona Wellese, který na adresu titulu Papírový měsíc údajně pronesl: "Je tak dobrý, že bys ani nemusel natáčet film, stačilo by uvést název". (Matty)
- Natáčení probíhalo v Kansasu a v Missouri, konkrétně ve městě St. Johnson. (reich)
Reklama