Režie:
Šimon ŠafránekKamera:
Martin ŽiaranHrají:
Miroslav Žbirka, Kateřina Žbirková, David Žbirka, Laco Lučenič, Kamil Peteraj, Ján Lehotský, Marika Gombitová (a.z.), Jan Ponocný, Rob Cass, Blair Cunningham (více)VOD (7)
Obsahy(1)
Byl to tehdy jeden z největších šoků naší populární hudby, po čtrnácti nepřetržitých vítězstvích Karla Gotta v anketě Zlatý slavík mu tuhle nejprestižnější hudební cenu Československa vyfouknul plachý brýlatý outsider, zpěvák Miro Žbirka z Bratislavy. Psal se rok 1982, Meky zažíval svou vlastní beatlemánii, psal hity, které žijí doteď. Mimo reflektory měl za sebou už řadu bolesti, před sebou měl dlouhou cestu plnou zvratů až k natáčení ve vyhlášených studiích Abbey Road. Co všechno potkalo Mekyho Žbirku od chvíle, kdy poprvé vzal do ruky kytaru, až do momentu, kdy svůj život odhalil filmařům? Býval dlouhovlasým rockerem i britským elegánem, ještě před plnoletostí hrával jako námezdní muzikant v cizině, zažil ztrátu bratra, vyhazov z kapely stejně jako davy fanynek, slávu a hudební triumfy, má za sebou odchod do ústraní i velký návrat. Jak se vyrovnal s havárií blízké osoby a se svody všemocné komunistické strany v době socialismu? Film Meky vypráví o naprosté oddanosti hudbě, o víře ve vlastní cestu, přestože často vedla jinudy, než mu všichni doporučili. O tom, jak s elegancí překonat velké společenské revoluce i životní zvraty. Režisér Šimon Šafránek, držitel Českého lva za dokument King Skate, vytvořil dynamický portrét hudební legendy s využitím Žbirkovy otevřené zpovědi, současných záběrů a rozsáhlého archivního materiálu. (Bontonfilm)
(více)Videa (2)
Recenze (155)
Umenie k sebe vždy ťahalo pošukov, magorov, bláznov, polobláznov a čudákov. Ale aj talentovaných a prekvapivo skromných, pokorných, civilných ľudí, ktorí paradoxne čím boli slávnejší, tým sa na menej hrali, proste boli sami sebou. A taký bol aj Meky. Ono je zaujímavé, že sa z tohto dokumentu vlastne ani veľa nedozviete. Vlastne premýšľam, či to vôbec je dokument, alebo niečo iné. Beztak trvá krátko (80 minút s titulkami) a mnohé minúty z toho vypĺňajú pesničky alebo scény, v ktorých Meky skôr mlčí, než hovorí. Čo paradoxne vydá za viac slov, než keby mal 80 minút nonstop hovoriť. ()
Aj keď sa kvalitatívne jedná skôr o priemerný dokument, rád som si ho pozrel. Niektoré témy boli akoby nedopovedané (ale za to sme si mohli vypočuť neprerušované ukážky piesní) a možno by som tiež namiesto záberov z VHS preferoval kvalitné fotky so zoomom. Ale nevadí, dobré je, že ten dokument vôbec je. Aj keď som nikdy nepatril k skalným fanúšikom Miroslava Žbirku (skôr k tým pasívnym akých je asi väčšina), tento človek ma zakaždým potešil, keď sa niekde objavil. Okrem známeho hudobníka to bol aj mimoriadne dobrý moderátor s originálnym zmyslom pre humor. Aj keď počúvam prevažne o dosť tvrdšiu hudbu, vždy som rád, keď jeho skladba zaznie niekde v okolitom rádiu. Alebo kdekoľvek inde. Dobré tri hviezdy. ()
Hm, pár týdnů po smrti Mekyho a moc ve mně dokument žádné silnější dojmy nevydoloval. Miro si povídá o všem možném, ostatní hudebníci zase o něm. Emotivnější chvilka přijde při nehodě Mariky, ale tím jejich společné osudy skončí a víc se nedozvíme. tedy jediný moment, kdy jsem začal být zvědavý a nebyl dál rozvinut. Nějaké zajímavé informace o samotném Mekym se divák dozví, ale asi by mi stačilo si přečíst stránku na wikipedii. nakonec tak nejpříjemnější byly titulky, kdy zazněla celá Atlantýda. ()
Slaboučký dokument, který k Mekymu přistupuje s přílišnou úctou. Chybí prakticky jakékoliv oponentůry. Na dokumentu je zkrátka znát, že jeho průvodcem je sám Miro Žbirka. K věcem ke kterým se nechce vyjádřit, se zkrátka nevyjádří nebo jde hned od nich a je to vyřešeno. Druhá půlka je už spíše slabá záležitost. První polovina nabídne Mekyho zrod. Notnou část už tak krátké stopáže zaujímají zpěvákovy největší hity. Zkrátka ono by asi bylo o čem vyprávět, ale rozumím tomu, že rodina si to přála přesně takhle. 50% ()
Hodně dobrý dokument, kterému se bohužel nepovedlo načasování. Meky je zajímavý fenomén i pro diváky, kteří nepatří mezi jeho věrné fanoušky. Žbirkova celoživotní fascinace Londýnem v šedesátých letech hodně definuje jeho pohled na svět, stejně jako jeho nevšední kořeny. Scény z Abbey Road jsou až dojemné. A dlouhá životní cesta, která vedla až k tomuto vrcholu, rozhodně stojí za váš čas. ()
Galerie (20)
Zajímavosti (4)
- Miro Žbirka viděl některé archivní záběry poprvé v životě až při prvním zhlédnutí dokumentu. (Azurose)
- Tvůrci se vědomě vyvarovali informaci o tom, že Miro Žbirka obdivuje The Beatles, protože ji považují za klišé. (Azurose)
- „Snažili jsme se udělat filmový portrét, jaký tu není. Bez sentimentu a patosu, zato s humorem. Energický a podvratný. S hlasitou muzikou, a především pokud možno upřímný a emocionální, lidský,“ řekl režisér a scenárista dokumentu Šimon Šafránek. (SONY_)
Reklama