Režie:
Šimon ŠafránekKamera:
Martin ŽiaranHrají:
Miroslav Žbirka, Kateřina Žbirková, David Žbirka, Laco Lučenič, Kamil Peteraj, Ján Lehotský, Marika Gombitová (a.z.), Jan Ponocný, Rob Cass, Blair Cunningham (více)Obsahy(1)
Byl to tehdy jeden z největších šoků naší populární hudby, po čtrnácti nepřetržitých vítězstvích Karla Gotta v anketě Zlatý slavík mu tuhle nejprestižnější hudební cenu Československa vyfouknul plachý brýlatý outsider, zpěvák Miro Žbirka z Bratislavy. Psal se rok 1982, Meky zažíval svou vlastní beatlemánii, psal hity, které žijí doteď. Mimo reflektory měl za sebou už řadu bolesti, před sebou měl dlouhou cestu plnou zvratů až k natáčení ve vyhlášených studiích Abbey Road. Co všechno potkalo Mekyho Žbirku od chvíle, kdy poprvé vzal do ruky kytaru, až do momentu, kdy svůj život odhalil filmařům? Býval dlouhovlasým rockerem i britským elegánem, ještě před plnoletostí hrával jako námezdní muzikant v cizině, zažil ztrátu bratra, vyhazov z kapely stejně jako davy fanynek, slávu a hudební triumfy, má za sebou odchod do ústraní i velký návrat. Jak se vyrovnal s havárií blízké osoby a se svody všemocné komunistické strany v době socialismu? Film Meky vypráví o naprosté oddanosti hudbě, o víře ve vlastní cestu, přestože často vedla jinudy, než mu všichni doporučili. O tom, jak s elegancí překonat velké společenské revoluce i životní zvraty. Režisér Šimon Šafránek, držitel Českého lva za dokument King Skate, vytvořil dynamický portrét hudební legendy s využitím Žbirkovy otevřené zpovědi, současných záběrů a rozsáhlého archivního materiálu. (Bontonfilm)
(více)Videa (2)
Recenze (155)
Totalne premarnena priležitost,informacii je tam ako šafranu.Ide skor o radovu epizodu serialu bigbit.Vo filme sa rysuje niekolko zaujimavych dramatickych tem,vstah s Lacom Lučeničom,Marikou Gombitovou,s bratom,ale všetkemu tomu sa film vyhne a zobrazi nam len take tuctove zabery z dobovych tyždennikov. ()
V dobe vzniku mi prišlo divné, prečo robia o Žbirkovi dokument keď nemá ešte ani 70 rokov. No dobre, že ho spravili nakoniec. Meky tu dopĺňa rozbor jeho života, cez svoje názory, pocity a skúsenosti. Spracovanie tohto dokumentu sa mi dosť páčilo. Tie skoky do minulosti s výstrižkami určitých televíznych programov z čias minulých boli fajn. Vidieť ako daná doba vplývala na Žbirku bolo zaujímavé aj s komentármi jeho kolegov a priateľov. Ocenil by som možno trocha dlhšie spracovanie, ale aj tak som s výsledkom spokojný. Miro Žbirka bol skrátka jedinečný ako sa dokument snaží povedať a jeho piesne tu s nami budú určite ešte veľmi dlho aj po jeho smrti. ()
"Když jsi tenkrát vytlačil Karla z 1. místa, udělalo to na mě takový dojem, žes mu to udělal schválně, abys ho naštval." Nezapírej Meky. Bylo to tak. To ti ho nebylo líto? Takhle získal jen 42 slavíků a určitě byl smutnej. Ale zpět k Mekymu. Já se jsem ho vždycky rád poslouchal, takže hudebně mě to bavilo, byl jsem spokojenej s archívními záběry Modusu a Limitu, ale krátký Mekyho komenty nebyly nijak zvlášť zajímavý. Trošku nám sešel, což se slabším jedincům s přibývajícím věkem stává, ale pořád je to fajn chlapík. Tak za to mu dám jednu hvězdu k dobru. ()
Retrospektivní, na informace bohatej dokument, kterej bude už navždy připomínkou toho, že Meky Žbirka skládal a interpretoval zejména v osmdesátkách jeden hit za druhým. Přitom nikdy nepřestal působit skromně a pokorně. Teď nevím, jestli hodnotím jeho, nebo film. Ale myslím, že oba. Šafránek, Žbirka- dobrá práce! ()
Úplne v pohode dokument, ktorý podáva presne taký obraz, akým je samotný Meky. Pohodový, vtipný, plynúci. Nehrá sa to niečo, na rozumnej minutáži je prierez jeho životom a karierou, hrajú do toho hity, archív je na neho bohatý a tak sa je načo pozerať. Hlavne tam odznejú aj informácie, o ktorých bežný divák nevie. V kine asi zbytočnosť, šup s tým do telky a pravidelne reprízovať. K zimným večerom s čajíkom a pod dekou. 3 z 5 ()
Galerie (20)
Zajímavosti (4)
- „Snažili jsme se udělat filmový portrét, jaký tu není. Bez sentimentu a patosu, zato s humorem. Energický a podvratný. S hlasitou muzikou, a především pokud možno upřímný a emocionální, lidský,“ řekl režisér a scenárista dokumentu Šimon Šafránek. (SONY_)
- Miro Žbirka viděl některé archivní záběry poprvé v životě až při prvním zhlédnutí dokumentu. (Azurose)
- Archivní záběry rozhovorů z koncertů, které jsou ve snímku užity, nejdou chronologicky. Tvůrci je dosazovali podle toho, jaký rozhovor se nejvíce hodí do kontextu. (Azurose)
Reklama