Režie:
Jan SvěrákScénář:
Jan SvěrákKamera:
Ladislav ŠtěpánHudba:
Vendula KašpárkováVOD (2)
Obsahy(1)
Jana Svěráka známe především jako režiséra dlouhometrážních filmů. Hraný dokument Ropáci natočil Svěrák v roce 1988 jako absolventský snímek na katedře dokumentárního filmu pražské FAMU. Sugestivní vyprávění pojednává o fiktivní vědecké výpravě za neznámým živočichem, ropákem, jehož existence odporuje veškerým zásadám normálního života ve zdravé přírodě. Závažný ekologický problém je zde podán zcela naruby; příběh je přitom líčen tak věrohodně, že mystifikace je takřka dokonalá. Pro tyto mimořádné kvality byl film vyznamenán kromě jiných cen i studentským Oscarem. Další ceny: Zlatý drak + Cena OIRT Krakov 1988, Cena za nejlepší režii – Parma 1989, Hlavní cena festivalu Odense 1991. (Česká televize)
(více)Recenze (282)
Neznám zahraniční film s podobnou nadsázkou, ironií a humorem. To je podle mě naše česká doména. Náš jemný humor, který je mi blízký. To je to, proč bych nemohla žít jinde ve světě. Jan i Zdeněk Svěráci jsou pro mě důvodem, proč jít do kina na český film. Proč být hrdá na naši kinematografii. Proč si zachovat trochu humoru/nadsázky i v těžkých situacích. ()
petroleum mostensis - ropák bahnomilný // Co nám o těchto tvorech prozradil Emanuel Nedbal, největší "znalec" ropáků? // "Ty hajzlíci mám tady." // "Oni mají rádi dole smrad. Chutná jim to a dělá jim to dobře." // "Voni jsou ty holynky kousaný ... Vono to byli ti ropáci. Oni mi z nich udělali galoše." // "Že mají takovej huňatej velkej zadek, aby si ho neodřeli, když se šoupou po zemi." // "V těch zubách mají velkou sílu." // "Jestli dejchá ten nebožtík, tak je to dobrý." // "Tu naftu úplně pili. Chlastali to. A chutnalo jim to výborně." // "A sou v prdeli!" // // // "Příčina smrti. Otrava vzdušným kyslíkem." // "Dvadevadesáti oktanový benzín je to, nejlepší co máme." // ()
Na to, že se jedná o studentský film, a navíc o studentský film z časů reálného socialismu (i když už perestrojkového), je tenhle kraťas nebál bych se říct geniální. V dnešní době se to může zdát už směšné, ale já si dobře pamatuju, jak tehdy spousta prostších lidí z generace mých rodičů i prarodičů tuhle okatou habaďůru nepochopitelně neprokoukla a věřila, že ona zvířata opravdu existují ("protože to přece dávali v televizi...") Svatá prostoto. Nad mladým i starým Svěrákem jsem po obludném megashitu Kolja nadobro zlomil hůl, ale na tuhle lahůdku jsem nezanevřel. ()
Ropákovi se v Praze bude žít jako doma, místní ovzduší mu to dovolí. Toto je krásné, stejně jako byl vtipný průvodce v lomu. Ale to je tak všechno a většinu krátkého dokumentu zabírá nudná neironická výplň, která jen kazí celkový dojem. Škoda, Honza Svěrák se mohl naučit psát fiktivní vědecké práce od táty, zde je vidět, že se to v době vzniku ještě nenaučil pořádně. ()
Za vůbec nejlepší český fiktivní dokument považuji Dudkův snímek Byla jednou jedna budoucnost (který ze záhadných důvodů nemůžu najít v databázi ČSFD), poté následuje v mém žebříčku Zelenkův Rok ďábla, a hned za ním Ropáci. Ropáci jsou hravým a vtipným počinem, nicméně by se zde ještě pár věcí dalo dopilovat. Ale postava dědy Nedbala, připomínající Formanovy první neherecké filmy, je úžasná! A ještě by mě zajímalo, jestli teď v roce 2005 už je trasa Louny-Slaný pro ropáky průjezdná - obávám se však, že naše necitlivá ekologická politika posledních let těmto stvořením čím dál více komplikuje život. Až nám emigrují do USA, tak se nedivme! ()
Galerie (16)
Photo © 40. Letní filmová škola
Zajímavosti (13)
- Od roku 1992 je postavička Ropáka cenou združenia "Deti zeme" za anti-ekológiu. (Raccoon.city)
- Prvý Ropáci, ktorých Barbara Šalamounová navrhla, vyzerali skôr ako Marťania. Jan Svěrák ale chcel, aby pôsobili autenticky, a preto sa museli prerobiť. (Raccoon.city)
- Když byl Jan Svěrák pozván do USA k převzetí studentského Oscara, byl v prezenční vojenské službě. Už to byl velký problém, který v součinnosti řešili různá ministerstva, zda jej do kapitalistické ciziny pustit. A když přišlo překvapivé ano, přišel rozkaz dostavit s k veliteli pro věci politické.Tam byl proškolen z oblasti špionáže, že nesmí sdělovat nikomu tajné informace o armádě. Když režisér odpověděl, že ale žádné nemá, dostal tedy rozkaz, aby jim řekl co ví, ale po návratu do vlasti musí všechno nahlásit. (sator)
Reklama