Režie:
Tod WilliamsScénář:
Tod WilliamsKamera:
Terry StaceyHudba:
Marcelo ZarvosHrají:
Jeff Bridges, Kim Basinger, Jon Foster, Elle Fanning, John Rothman, Bijou Phillips, Mimi Rogers, Donna Murphy, Robert LuPone, Claire Beckman (více)Obsahy(2)
Režisér Tod Williams se inspiroval románem Johna Irvinga, jednoho z největších žijících světových autorů. Tento best-seller A Widow for One Year vyšel pod názvem Rok vdovou také u nás. John Irving má už na svém kontě Oscara za adaptovaný scénář vlastního románu Pravidla moštárny. Děj filmu Dveře v podlaze se odehrává v privilegované čtvrti Východního Hamptonu v New Yorku. Popisuje jedno klíčové léto v životě Teda Colea (Jeff Bridges), známého autora dětských knížek, a jeho krásné ženy Marion (Kim Basinger). Kdysi velké a šťastné manželství je vinou náhlé tragédie na bodu mrazu. Plody této krize jsou nevěry a deprese. Ted si najímá na léto mladého asistenta, jak už to velicí spisovatelé dělají. Právě mladý Eddie sehraje kuriózně zásadní úlohu při transformaci Tedova a Marionina života... Příběh originálně střídá tragické a komické motivy, zkoumá různé aspekty lásky, její zářící i temná zákoutí. Film vyvolává nepříjemné otázky: Smí člověk zkusit všechno a překročit všechny meze, aniž by za to musel zaplatit? A neplatí-li on sám - čím za to platí druzí? (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (178)
Nebudem tento film porovnávať s románovou predlohou, lebo som ju nečítal. Ale tento film vo mne vzbudil záujem prečítať si aj knihu. A to sa mnohým filmom nepodarí. Ani známejšej Irvingovke Cider House Rules sa to nepodarilo... Jeff Bridges podáva jeden z najzrelejších výkonov svojej karéry rovnako ako Kim "konečne herečka" Basingerová... ()
„Co se všechno schumelí mezi dvěma manželi“ ve světě podle Johna Irvinga. Já bych to nazval spíš „Chumelenice“. S autorem předlohy jsem se vypořádal už dávno, a jen matně si vzpomínám, jak vypadají a mluví intoši, kteří tenhle druh literatury pokládají za zjevení. --- Podle mě je Irving povrchní a podbízí se. A ovšem dobře vydělává. --- ()
Po filmovém rozjezdu jsem čekal další depku, kde na konci někdo spáchá sebevraždu (nebo tak něco), a byl jsem velmi mile překvapen lehkou komediálností, nadsázkou, občas i nečekaným okamžikem. Chápu, proč ve filmu byl detailní rozbor nehody, ale i tak bych byl pro jeho vynechání. Zdál se mi příliš doslovný, zbytečně drsný a nesympaticky odvyprávěný. ()
Manželé Coleovi přišli při nehodě o dva dospívající syny. Marion se ze smrti nemůže vzpamatovat a Ted pokračuje dál ve psaní a životě. Najme si na léto mladého asistenta Eddieho, který se zaučuje na spisovatele. Eddie začne mít milostný poměr s jeho ženou. Právě onen milostný poměr mi zkazil celý požitek z filmu, protože ti dva po sobě vyjedou okamžitě, co se uvidí (dobře, tak napodruhé, co se uvidí) a neprocházíme žádným příjemně lechtivým platonickým vztahem, který většinou zakázanou lásku předchází. Žádné výčitky svědomí, že si stará vdaná žena začala s mladým chlapcem, natož že ho zbavila panictví. A přitom ty lehké zakázané doteky a pohledy by mě bavily víc než šukání zezadu. Jakmile ale skončí tato etapa příběhu, najede film do příjemných obrátek. Jeff Bridges rozhodně hraje prim a Kim Basinger mi spíše v roli vadila. Když vám manžel "daruje" chlapce, který vypadá jako váš mrtvý syn, aby vám udělal radost, začnete s ním souložit? Přišlo mi to trochu utažené za vlasy a úchylné. Když už, tak k němu mohla cítit mateřskou lásku, prostě celá tato zápletka s poměrem mi neseděla. (Původní Irvingovu knihu jsem nečetla, ale doufám, že v ní postavy neskočili na sex tak rychle a nejdřív se provokovali a pohrávali si s myšlenkou poměru.) ()
„Zvuk, jako když se někdo snaží nevydávat zvuk.“ Taky vám to asociuje uprdnutí? Jsou filmy, které jsou tak dobré, že k nim v podstatě nemám co napsat. Takže telegraficky - uchvátila mě úchvatná Kim Basinger, výborný Jeff Bridges, roztomilá Elle Fanning, výborně vymyšlené příběhy k jednotlivým fotografiím, co se ve filmu objeví v nichž se odvíjí důležitý příběh postav, které fyzicky ve filmu ani nevystupují a samozřejmě povedený a přiměřený humor. Taky mě vždycky přitahovaly starší ženy, takže jsem s Eddiem hodně soucítil a docela mu i záviděl. prostě nevím, proč by se mi ten film neměl líbit a proč by neměl patřit k mým nejoblíbenějším. Rozhodně se poohlídnu po knize. ()
Galerie (25)
Zajímavosti (14)
- Během natáčení štáb několikrát krátce navštívil John Irving. Jeff Bridges to komentuje: "Myslím, že tam byl jen jeden den. Ale za to byl k dispozici. Vzpomínám, že jsem s ním několikrát mluvil a ptal se ho, co si o věcech myslí. Na to mi Kip (přezdívka režiséra) říkal: "Jen jdi, jdi přímo ke zdroji." Kim Basinger také vzpomíná na setkání s Irvingem při natáčení: "Jednou se na natáčení přijel podívat John Irving s rodinou. Zrovna se točila jedna z mých scén. Těsně před tím, než se začalo natáčet, jsem seděla u stolu na verandě, abychom mohli začít, najednou zvednu oči a vidím Irvinga s rodinou, jak jsou v očekávání nalepeni na obrazovku. (Agatha)
- Dům, kde bydlí Evelyn Vaughnová navrhl architekt Norman Jaffe. Jedná se o vilu v kombinaci kámen-sklo-dřevo. Je to protipól domu Coleových, který je v tradičním šindelovém stylu. (Reiniš)
- Scénárista Tod Williams a Jeff Bridges si za snímek odnesli nominaci na Independent Spirit Award. (imro)
Reklama