Režie:
Dick MaasScénář:
Dick MaasKamera:
Marc FelperlaanHudba:
Dick MaasHrají:
Huub Stapel, Monique van de Ven, Serge-Henri Valcke, Tanneke Hartzuiker, Wim Zomer, Hidde Maas, Lou Landré, Bert Haanstra, Hans Dagelet, Bert Luppes (více)Obsahy(1)
V Amsterodamu se blíží turistická sezóna a zdejší občané jsou vyděšeni sérií vražd. Pátrání po děsivém vrahovi se ujímá inspektor Eric Visser, ale jeho práce nebude jednoduchá. Obětí přibývá, náhodná svědkyně mluví o vraždící obludě, poblíž typických amsterodamských vodních kanálů je čím dál tím více nebezpečno a starosta chce výsledky. Film, který byl v našich kinech uveden v listopadu 1990, nám mj. předvede i většinu turistických atrakcí nizozemské metropole. (Anthony)
(více)Videa (1)
Recenze (67)
Málokedy som sa bál tak, ako pri tomto filme. Určite to bolo nízkym vekom, ale proste aj dnes by som si Fantóma Amstredamu pustil s radosťou. Nezabudnuteľné scény, dobrá atmosféra, efektné potápačské scény, zaujímavé zabitia. Hlavne rozpáraná ženská na nafukovačke, nožom pomedzi nohy, to bola paráda. ()
/Nizozemský a vlámským film/ Režisér Dick Mass je v kontextu evropské kinematografie 80. let zvláštním úkazem, neboť zasvětil svůj život tvorbě různorodých žánrových snímků, které jsou vždy snadno vymezitelné – jde o komedie, thrillery nebo horory. Na základě několika ukázek přistupuje k tvorbě znalý trendů, přičemž v případě thrillerů a hororů hledá inspiraci v populárních slasherech z USA. Fantom Amsterdamu je až ortodoxně vystavěn kolem standardní zápletky zabijáckého monstra, které v průběhu stopáže rozličnými způsoby vraždí nevinné. Hlavní linii vyprávění tvoří pátrání stereotypního tvrďáckého detektiva po pachateli. Za ozvláštňující lze označit fakt, jak do děje vstupuje Amsterdam jako prostředí – místy se jedná o takový travelog malebných míst, jejichž krásu narušují brutální výjevy, nejčastěji zohavená mrtvá těla. Vzhledem k tomu, že se film dočkal uvedení v mnoha zahraničních zemích, včetně USA, lze na něj nahlížet jako na černohumorné pozvání do Amsterdamu. Oceňuji, že se režisér pro zachování žánrovosti nebojí inscenovat i takové bizarnosti, jako dlouhou (a překvapivě filmařsky povedenou) lodní honičku městskými kanály za prchajícím vrahem. Snímek je ke své podstatě vysoce sebereflexivní – je zde vědomí, že takový příběh nelze vyprávět bez humoru a pomrkávání na diváka absurditou některých scén. Filmu lze vytknout, že se v rámci ústředních zločinů vraždí většinou v podstatě neznámé postavy, s kterými se seznamujeme až ve scéně, v níž mají zemřít. Neznamená to, že tyto výjevy nejsou napínavé a především zábavné, ale časem začne být jejich vršení poněkud ubíjející, zvlášť když vyprávění příliš nerozvíjejí. Pokud se v průběhu snímku sledují všechna vodítka, závěrečné odhalení působí docela průhledně. I s touto dýchavičností, jakou se Fantom vyznačuje v posledním aktu, jde o solidní žánrový film z nezvyklého prostředí. ()
Keď sa povie Holandsko, tak čo sa filmov týka, spomeniem si maximálne na Paula Verhoevena. Úpenlivo premýšľam, či som vôbec niekedy v živote nejaký čisto (teda nie koprodukciu) holandský film videl. A neviem na nič prísť. Možno áno, ale skôr nie. A potom som sa dozvedel o horore Fantóm Amsterdamu a rozhodol som sa napraviť to. A výsledok? Nie je to zázrak, ale inak ide o pomerne dobre zvládnutý kúsok. Atmosféra je pomerne exotická (možno jemne pripomínajúca benátsku kultovku Teraz sa nepozeraj?) a zabijak má pôsobivé scény. Ponuré, pochmúrne, drsné a troška úchylné. Oproti tomu však znudene postáva zbytočne dlhá minutáž, priemerné postavy a nezaujímavé rozuzlenie. Vadil mi i nepríjemný kontrast medzi hororovými scénami a scénami odľahčenejšími, vôbec to nešlo dokopy. Rovnako tak dlhé akčné scény, ktoré sú nakrútené zručne, ale do hororu sa proste nehodia. 50 %. ()
Tuhle kriminálku jsem viděla kdysi dávno a pamatovala jsem si z ní dvě věci, že jsem se u toho jako mládě strašně bála a honičku na motorových člunech po amsterodamských grachtech.. Dnes jsem si tedy dala opáčko a stálo to za to, po hororovém začátku se z toho vyklube skvělá kriminálka, temný zabiják řádí jako utržený ze řetězu a vyšetřovatelé mají plné ruce práce.. Hlavní postava v podání Huuba Stapela mi byla sympatická a divák celkem přirozeně fandí straně zákona, aby toho psychopata dopadli.. ()
Druhý horrorový snímek Dicka Maase připomínal častěji standardní krimi thriller, ovšem s výborně zvládnutou temnou atmosférou. Atmosféra i souvislé gradování děje mi tu takřka po celou dobu připadaly mnohem lépe zvládnuty oproti Výtahu (1983) a taktéž Huub Stapel již po 4 letech od své první hlavní role působí jako mnohem schopnější i docela charismatický herec, který coby vyšetřující mladý inspektor dokáže film táhnout, má tu navíc štěstí i na spolehlivou hereckou partnerku v Monique van de Ven a zvykl jsem si brzy i na ostatní nizozemské herce. Po druhém filmu už mi došlo, že Dick Maas zřejmě bude oblibovat lekačky s padající zavěšenou mrtvolou před očima, ale tady výborně zvládl i napínavé a rozsáhlé akční honičky, ať už tradiční auto-moto po ulicích nebo v méně okoukané variaci na motorových člunech napříč amsterdamskými kanály, a skvěle mu vychází též napětí v komorním prostředí (perfektní temná část bloudění vodním kanálem!, následována po zvratu asi nejvíc uzemňující scénou v nemocnici). Na zápletku s podvodním vrahem (tedy vyloženě číhajícího a často i konajícího pod vodou) jsem taky ještě nenarazil, takže v atraktivním prostředí, řemeselně skvělém provedení, i s občasnými vtipnými gagy během akčních scén, mě Fantoma Amsterdamu skutečně i přes lehce béčkovější charakter bavilo sledovat až do závěrečného rozuzlení. [80%] ()
Galerie (21)
Photo © Scotia-Cannon
Reklama