Režie:
Orson WellesKamera:
Gregg TolandHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Orson Welles, Joseph Cotten, Dorothy Comingore, Agnes Moorehead, Ruth Warrick, Ray Collins, Erskine Sanford, Everett Sloane, Paul Stewart, George Coulouris (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Neposlušné dítě Hollywoodu Orson Welles natáčel toto legendární drama, které se stalo milníkem ve vývoji filmové řeči i vypravěčských postupů, již ve svých pětadvaceti letech. Welles svou režijní prvotinu pojal jako rekonstrukci osudů fiktivního magnáta Kanea, sestavovanou novinářem - využívá k tomu filmové týdeníky, rozmluvy s pamětníky atd. Postupně upřesňovaný obraz titulního hrdiny ztrácí svou původní gloriolu - ukazuje se, že peníze a moc ještě nezaručují štěstí. Občan Kane vzbudil v době svého uvedení skandál, protože tiskový magnát miliardář William Randolph Hearst vztáhl vyprávěný příběh na sebe... Z devíti nominací na Oscara v roce 1941 získal film sice jen jednu (za scénář, na němž spolupracoval sám Welles s Hermanem J. Mankiewiczem), ale od té doby suverénně vítězí v mnoha prestižních anketách nejrespektovanějších světových kritiků. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (604)
Legendární drama vyprávějící fiktivní příběh o magnátovi, který měl všechno, ale umíral vykořestěný a jeho poslední slovo bylo prosté: "Rosebud". Ve své době naprosto převratný film, který se stal filmovím milníkem hlavně díky do té doby neobvyklému scénáři a stylu vyprávění. Orson Welles si napsal scénář, zahrál hlavní roli a usedl i na režisérské křeslo. I kdyby nikdy předtím ani po tom ,nenatočil žádný film, stal by se stejně nesmrtelným. Existují filmy, které se musí vidět, ať už jste filmový maniak či ne, a tohle je jeden z nich...... ()
Jsem už zkažen všemi různými filmy a tak asi nedokážu dostatečně pochopit Kanův význam pro film. Nezlobte se na mě, ale prostě nevidím milníky filmové řeči a vypravěčské postupy. Ukažte mi je ať chápu jinak opravdu nedocením technickou kvalitu tak jako všichni ostatní. Svou sílu a působivost film jednoznačně má, ale do dokonalosti mi něco chybí a snad se to na druhé podívání vše ukáže a já pochopím. Podle mě je velmi důležité snímek chápat v kontextu doby natočení a k tomu velmi dobře poslouží např. RKO 281. Pro všechny je Poupátko nedotknutelný symbol, ale pro mě zůstává jen třešničkou na krásném filmu, kterému něco chybí k dokonalosti. ()
Po 77 rokoch už bolo o Charlesovi Kaneovi povedané snáď všetko. Pravdepodobne neexistuje nič nové, čo by sa dalo dodať k jeho historickej dôležitosti, dokonalosti a novátorstvu. Míľnik svetovej kinematografie a geniálny masterpiece. --- "If I hadn't been very rich, I might have been a really great man." ()
Na to, jak se na amerických evergreenech ze čtyřicátých či padesátých let občas jen těžko hledají mouchy, vidím jich na Kaneovi až překvapivě dost. Přitom po řemeslné stránce nemohu vytknout absolutně nic, protože práce s kamerou je neskutečná a veškeré prolínání či přibližování bere dech. K tomu se musí připočíst úžasné masky, které vydatně pomáhají atmosféře. Přesto mám z Občana pocit mírně nafouknuté bubliny, kde několik výtečných scén zůstává pouze ostrůvky v rozbouřeném moři a do filmu kvůli jeho zbytečné roztříštěnosti nedokážu proniknout tak, abych neměl pocit jisté polovičatosti. Film tak v hlavě zůstává, ale více jako nevšední událost než klenot. Welles se v tomto případě ukázal jako lepší herec než režisér. 70% ()
Velká škoda, že ve své době byl film nepochopen a neuspěl (dost také díky předobrazu Kanea tiskovému magnátu Hearstovi). Přelomový film natolik předběhl dobu, že mnozí diváci vycházeli z kin zcela zmatení. Nová práce s kamerou, různé fimařské techniky a především nelineárně vyprávěný příběh jedné postavy podávaný různými osobami. Dnes běžné, tehdy novátorské. Jak někde Welles později řekl: "moje kariéra měla zvláštní dráhu - začínal jsem na vrcholu a pak už jen jsem padal dolů." O filmu vypráví zajímavý snímek RKO 281. ()
Galerie (89)
Photo © RKO Radio Pictures
Zajímavosti (141)
- V úvodní scéně v potemnělém sále (po týdeníku) hrají všichni hlavní mužští herci, včetně Josepha Cottena (Jedediah Leland) a Orsona Wellese (Kane). (džanik)
- Novátorské postupy kameramana Gregga Tolanda na tomto filmu vedly Orsona Wellese k tomu, aby ho uvedl v závěrečných titulcích ve stejném obraze se jménem režiséra. (Zetwenka)
Reklama