Režie:
Dziga VertovScénář:
Dziga VertovKamera:
Michail KaufmanHrají:
Michail KaufmanVOD (1)
Obsahy(2)
Na začátku filmu Muž s kinoaparátem vyleze kameraman z „hlavy“ kamery. Film pak diváka vezme na humornou, kaleidoskopickou projížďku po sovětských městech a zároveň ukazuje paralely mezi filmařem a dělníkem v továrně a odhaluje proces vzniku filmu. V jednu chvíli nám Vertov představí muže jedoucího na motorce a pak nám překvapivě ukáže záběry kameramana, který motorku natáčí, a následně záběry střihače, který tyto záběry stříhá. Film, který je zčásti dokumentem a zčásti filmovým uměním, sleduje město v Sovětském svazu 20. let 20. stoletní v průběhu celého dne, od rána do večera. Film režírovaný Dzigou Vertovem, s řadou složitých a novátorských kamerových záběrů, zachycuje scény běžného každodenního života v Rusku. Vertov oslavuje modernost města s jeho rozlehlými budovami, hustým osídlením a rušným průmyslem. Ačkoli ve filmu nejsou žádné titulky ani vyprávění, Vertov přesto přirozeně zprostředkovává zázraky moderního města. (Film Europe)
(více)Videa (1)
Recenze (241)
Bezprostředně poté, co film skončil, vypadlo ze mě akorát neovládnutelné "Ach." U filmů z první poloviny 20. století mám obvykle problémy je nějak hodnotit, protože většinou pracují s postupy a motivy, které jsou zajímavé spíše z historického, muzejního hlediska, než že by mě mohly nějak osobně oslovit. Člověk s kinoparátem ale přesahuje jakékoli dobové určení. Během jeho sledování jsem byl prakticky permanentně dojatý s jakou péčí, zájmem a pochopením sleduje všednost. Dokazuje tak nakolik samotný akt přizpůsobování se svému okolí, aby jej bylo možné nějak zaznamenat, buduje vůči viděnému citlivost. Ukazuje nám fascinujícím způsobem nadšení a disciplínu pozorovatele a demonstruje jak silná láska může být k analogovému materiálu. Ach. ()
Já plně chápu, že "vy" jste tím filmem fascinováni, že se o něm učíte na svých filmových školách, píšete o něm seminárky a diplomové práce. Že je pro "vás" přelomem, skvostem a bůh ví čím ještě. To je všechno v pořádku. Snad pochopíte i vy, že já jsem pouhým pasáčkem krav a tedy že mne hodinu a půl dlouhé sledování každodenního hemžení nijak nezaujalo. Resp. zaujalo, ale z pouhého časového odstupu od doby současné. Kdybych pozoroval hemžení z roku 2017, těžko bych mířil takto relativně vysoko. A jsem schopen uznat, že vy v tom filmu vidíte něco, co já tam nevidím, ale i tak si dovolím pochybovat, že byste byli takto uchváceni, kdybyste se na film koukali v roce 1932. To už si raději někdy zase pustím Metropolis... 60% ()
Z historického hľadiska je zvláštne, že diela ruského konštruktivizmu dosiahly taký umelecký úspech. Aj napriek svojmu jasnému protiburžoáznemu vyzneniu a socialistickému propagandizmu. Ja som jednoznačne za, treba tu brať do úvahy hlavne technickú zložku týchto diel. Muž je pre mňa vrcholom tohto obdobia, skoro som pri ňom nedýchal a ukázal mi život v metropole tak, ako snáď nikto potom a Vertov použil pritom mnoho inovatívnych kinematografických techník ako spomalený a zrýchlený pohyb, rozdelené plátno, text, fotografie atď. ()
nostalgické -5* tenhle experimentální snímek je s odstupem času zajímavý hlavně z filmařského hlediska a historického pohledu. Jeho hravá atmosféra mě bavila a nehledal jsem v něm nic jiného. Z toho důvodu mu můžu dát tak vysokou známku. Běžný divák si ho nejspíš neužije, pokud od toho dokumentu čeká nějaký příběh či smysl. Takže je spíš určen pro artové fajnšmekry. [ PŘÍBĚH: X /// SMYSL: X /// ATMOSFÉRA: 2 /// TEMPO: 2 /// ORIGINALITA: 3 /// NÁLADA: 1+ /// ART: 2 /// STYL: 2 /// CASTING: X (3*MAX) ] ()
Záběry z tehdejšího života v Rusku. Lidé, technika, svět kolem nás, maličkosti, dokonce bezdomovci i lidský porod. Otestování schopnosti filmu ve střihu, úhlu snímání, prolínání - prostě všechny dostupné techniky v té době. Hodně záběrů spontánních lidí. Je to nádhera sledovat mraveniště jménem Země. Cinematic Orchestra jako doprovod = umocňuje naivní záběr i zrychlí tep při rychlém střihu. Průkopnický dokument filmu. ()
Galerie (18)
Photo © VUFKU
Zajímavosti (11)
- Původní ukrajinské mezititulky byly ztraceny, nahraneny byly ruskými mezititulky v polovině roku 1930. (rafix)
- Film do značnej miery kritizuje alkoholizmus vo vtedajšom Sovietskom zväze. Prvé zábery zobrazujú ľudské trosky spiace na uliciach a tento záber sa strieda so záberom na obrovskú fľašku propagujúcu reštauráciu. Reklamy v snímke propagujú aj víno a vodku. Neskôr v snímke kameraman navštívi bar. Počas 20. rokov 20. storočia komunisti zaviedli politiku, ktorej cieľom bolo využiť kinematografiu a robotnícke kluby k odstráneniu krčiem i kostolov zo života občanov. Najväčší zdroj príjmov bol z monopolu na vodku, no zámer bol urobiť aj z kinematografie dôležitý finančný zdroj. Film túto politiku podporuje keď využíva neopozerané postupy čo sa týka použitia kamery, aby sa kinematografia i robotnícke kluby stali atraktívnymi pre bežný ľud. (Biopler)
Reklama