Oblíbené filmy (10)
Objetí hada (2015)
Mulholland Drive (2001)
Dôkaz, že film nemá byť odrazom skutočnosti, ale tvoriť svety (s)nové.
2001: Vesmírná odysea (1968)
Dodnes najlepšia kinematografia všetkých čias a Kubrickov perfekcionizmus dovedený do maximálnej možnej miery. Právom považované za jedno z najväčších diel filmu. Nenapodobiteľné. Nezabudnuteľné. Nadpozemské. "The visionary is the only true realist." (F. Fellini)
Un homme qui dort (1974)
Satanské tango (1994)
Solaris (1972)
Persona (1966)
Pod kůží (2013)
Pravdepodobne najlepší film posledných desiatich rokov a neskutočný úspech v posúvaní hraníc filmu. Najnovší film Jonathana Glazera je všetkým čím by film novej generácie mal byť. Dych berúca kinematografia ktorá dokáže byť nádherná a očarujúca v jeden moment aby sa o chvíľu transformovala do perfektnej vizualizácie nekompromisnej a ponurej vízie našej spoločnosti. To čo sa vo filme deje záleží na interpretácii kedže Glazer využíva skutočnú silu média, vie že film je vizuálne médium a jeho účelom nie je iba natočenie dobrého príbehu, ukazuje omnoho viac ako hovorí a necháva diváka unášať sa príbehom, špekulovať a vynášať vlastné závery. Vytvára podnetný, temný a v miestach krutý príbeh s kúskami krásy porozhádzanými po celom svojom tele. Sledujeme predohru mimozemskej invázie v ktorej na seba mimozemšťan berie podobu krásnej ženy (Scarlett Johansson) ktorú Glazer využíva na mnoho účelov ako postavu aj ako metaforu a skúma cez ňu súčasnú spoločnosť, ľudskú prirodzenosť, to ako spoločnosť jedná zo ženami, na posadnutosti krásou a povrchnosťou. Glazer študuje mužský chtíč a sexuálne túžby a rekontextualizuje a dekonštruktuje ich spôsobom aký sme ešte nevideli. Skúma archetypálne úlohy pohlaví a čo sa stane ak sa im niekto vzoprie, o neakceptovaní odlišnosti v spoločnosti ktorá sa odlišnosti bojí, čo je ironicky perfektne demonštrované aj jeho recepciou a súčasnou filmovou spoločnosťou ktorá tomuto "príliš odlišnému" filmu prejavila veľmi málo uznania, napriek tomu že je to takmer bez debaty najviac prelomový a odvážny filmový počin svojho roka. Nebudem tu analyzovať celý priebeh filmu so spoilermi a tým čo určité scény symbolizujú, keďže hneď prvý komentár na tejto stránke od POMA a druhý od Malarkeyho dostatočne ukazujú ako veľmi je posolstvo o sexisme a mizogýnii v súčasnej spoločnosti relevantné.
Bronson (2008)
Spring Breakers (2012)
Jeden z najlepších filmov všetkých čias a fakt že ho toľko ľudí vôbec nepochopilo to len potvrdzuje pretože toto je niečo naprosto originálne a nevídané, film ktorý aj v roku 2012 bol schopný rozvinúť naprosto unikátny filmový jazyk. Verím že tento Korineov masterpiece dostane v priebehu nasledujúcich rokov a desaťročí zaslúžené uznanie (Citizen Kane mal koniec koncov pri svojom uvedení tiež veľmi zmiešané ohlasy) alebo minimálne kultový status ktorá má pomaly už aj v súčasnosti. Jedného dňa napíšem plnohodnotnú recenziu na tento veľmi mnohovrstevný film ponúkajúci viacero interpretácií, no zatiaľ len toľko že som film videl 5 krát za 6 mesiacov a po každej projekcii bol lepší a lepší. SPRING BREAAAAK BITCHEEEEES