Na motivy stejnojmenné novely klasika ruské literatury Michaila Šolochova natočil Sergej Bondarčuk v roce 1959 svůj režisérský debut a zároveň se zhostil hlavní role. Osud člověka vypráví příběh frontového řidiče Andreje Sokolova, jehož klidné živobytí naruší válka, která ho postupně připraví o vše. Přesto se dokáže zvednout a kráčet životem dál. Osud člověka byl natočen poměrně záhy po skončení druhé světové války, přitom však nesází na vlastenecký patos. Naopak, všímá si více toho, jakou spoušť napáchala válka v životech miliónů obyčejných lidí. Právě takové filmy (připomeňme například snímky Jeřábi táhnou či Ivanovo dětství) však mají schopnost zprostředkovat hrůzy války opravdověji než výpravné, oslavné epopeje. Oproti tónu Šolochovovy novely, která glorifikuje hrdinství prostého člověka, zdůrazňuje Bondarčuk expresionistickými filmovými postupy iracionalitu války a šílenou náhodnost přežití jednotlivce. Některé scény (rampa koncentračního tábora, útěk ze zajetí) působí podivuhodně současným dojmem.
(Česká televize)
Na motivy stejnojmenné novely klasika ruské literatury Michaila Šolochova natočil Sergej Bondarčuk v roce 1959 svůj režisérský debut a zároveň se zhostil hlavní role. Osud člověka vypráví příběh frontového řidiče Andreje Sokolova, jehož klidné živobytí naruší válka, která ho postupně připraví o vše. Přesto se dokáže zvednout a kráčet životem dál. Osud člověka byl natočen poměrně záhy po skončení druhé světové války, přitom však nesází na vlastenecký patos. Naopak, všímá si více toho, jakou spoušť napáchala válka v životech miliónů obyčejných lidí. Právě takové filmy (připomeňme například snímky Jeřábi táhnou či Ivanovo dětství) však mají schopnost zprostředkovat hrůzy války opravdověji než výpravné, oslavné epopeje. Oproti tónu Šolochovovy novely, která glorifikuje hrdinství prostého člověka, zdůrazňuje Bondarčuk expresionistickými filmovými postupy iracionalitu války a šílenou náhodnost přežití jednotlivce. Některé scény (rampa koncentračního tábora, útěk ze zajetí) působí podivuhodně současným dojmem.
(Česká televize)
(více)
Sugestivní válečný film na motivy stejnojmenné novely klasika ruské literatury Michaila Šolochova začíná v poválečném létě 1946, kdy na břehu řeky v Kaškarské oblasti potkává spisovatel muže s malým chlapcem. Šolochov se zprvu dává s pocestnými do řeči pouze skrze mokrý tabák, ale mezi vznášejícími se cigaretovými spirálami se pomalu začíná rýsovat celý příběh. Oním neznámým mužem je Andrej Sokolov, prostý člověk, jenž neměl příliš šťastny život. Sokolov byl řidičem ve Voroněži, kde se také oženil, měl syna a později i dvě dcery. Žil by dále spokojeným životem obyčejného člověka, kdyby nepřišla druhá světová válka a on nemusel narukovat... Andrej vypráví o otřesných podmínkách života za války, o utrpení ve vojenských lágrech a ztrátě lidské důstojnosti i nadějí, přitom ale vychází najevo jeho nezdolnost a odvaha čelit svému osudu, jenž pro něj, přes všechny hrůzy co prožil, neztratil smysl.
(kwietitze)