poster

Pavel Korčagin

  • Sovětský svaz

    Pavel Korchagin

  • Sovětský svaz

    Pavel Korčagin

  • Sovětský svaz

    Павел Корчагин

Historický / Romantický / Drama / Válečný

Sovětský svaz / Ukrajina, 1956, 99 min

Komentáře uživatelů k filmu (3)

  • Brouk
    **

    Filmové zpracování budovatelského románu "Jak se kalila ocel" od Nikolaje Ostrovského s hlavním hrdinou, sovětským člověkem hrdinou Pavkou Korčaginem, který jako oslepý na lůžku začíná psát... Povinný film a povinná četba v rámci socialistické výuky...(3.5.2005)

  • ripo

    V posledních letech vidíme v sovětské kinematografii poměrně často zjev, který jinak nebývá ve filmovém podnikání běžný: že se totiž znovu natáčejí filmy, které už jednou prošly s velkým ohlasem světovými plátny. I v buržoasních kinematografiích se to ovšem občas dělá - ale z důvodu ryze komerčních: látka příběh, někdy i jen sám titul, který se už jednou stal světovou sensací, slibuje, že znovu dobře naplní pokladny producentů. V socialistické kinematografii je ovšem novým natáčením filmu iiž existujícího sledován účel zcela jiný, jednak aktualisace látky, její co největší přiblížení současnému životu, a jednak možnost, aby látka či dílo již klasické bylo podáno znovu, tedy jinak - částečně se tak film přibližuje tradici divadla s jeho novými a novými nastudováními klasického repertoáru. Sovětští filmaři v poslední době znovu natočili „Matku", "Jedenačtyřicátého", nejnovějším takovým filmem je "Pavel Korčagin", natočený podle proslulého románu Nikolaje Ostrovského "Jak se kalila ocel". Po prvé filmově zpracoval tuto jedinečnou literární předlohu režisér Mar Donskoj v roce 1942 (u nás uváděno v roce 1948). Mezi oběma zpracováními, je dosti podstatný rozdíl, jak pokud jde o sám převod, o to, které pasáže knihy autoři obou filmů do svých děl převzali, jak je rozvedli a doplnili, ale zejména i pokud jde o emocionální stránku. Film Donského vzrušoval syrovostí revoluční doby, přesvědčoval; nová verse zůstává v lecčems pozadu; nedaří se jí na příklad úspěšně vyjádřit velké motivy Pavlova jednání; divák tu sice stále vidí, jak Pavel dělá něco obdivuhodného, hrdinského, ale neví, proč, k jakému účelu to Pavel dělá. Hluboce morální podtext Ostrovského knihy zůstává ve filmu skryt. Film především - s větší či menší vervou - ilustruje její některé části. Filmový přehled 44/1957(31.10.2007)

  • Ej Hlemýžď
    *

    Na film jsem se zájmem podívall až dnes (17.5.05), bylo to poprvé a naposledy. Škoda na to plýtvat barevným filmem. A esli vam kto-to skažet, čto Pavka Korčagin umer, neverte emu, eto brechňa!(17.5.2005)