Reklama

Reklama

Stín

  • Japonsko Kage (více)
všechny plakáty
Japonsko, 2004, 25 min

Obsahy(1)

Naomi Kawase se vrátila k určujícímu tématu své dokumentární tvorby, jímž je otec, který se odmítl podílet na jejím životě. V předchozích filmech jej horečně hledala, setkání s ním se ale utopilo v rozpacích a v nemožnosti vzájemného pochopení. Nezmizela tím ale její touha dál jej poznávat a porozumět mu. Oproti předchozím obrazovým poznámkám, které odrážely její pocity vůči němu v subjektivních kolážích, je snímek Stín fiktivní inscenací studie rodinné anamnézy jako soustředěné zpovědi k otci zaznamenávanou na videokameru, jejíž oko občas opustí místnost a nahlédne do spleti větví za oknem.

Zdvojení filmu v záběru, v němž je zpovídající se žena snímána z displeje videokamery. Stroj slouží k tomu, aby odvrátil zánik okamžiku tím samým okamžikem, neboť bude jeho evokací mocen toho, aby zachycený okamžik znovu ustavil. Struktura vzniku a zániku je souměrná, vzniká technologickou emanací skutečnosti, je odvislá od ideje stroje, jím se proměňuje v mnohost a znovu vstupuje do hmotného světa. Záznam se tak stává univerzálním ohniskem, v němž se nepatrné vyvíjí k nesmírnému mikrokosmos dceřina vztahu k otci tak jen naplňuje univerzální mýtus.

V konkrétní situaci vítězí detail nad celkem, jsme svědky rozechvění i snahy o přesný popis, ale zniternění skutečně pochopíme až v celku, v rámci následných struktur, od komplexu autorčina díla včetně budoucích filmů až k obecné množině etických konfliktů. Absence rodičovské lásky vstupuje do našeho života a jeho opor, unáší nás její vnitřní patos, ztajený za citlivostí a nedořečenými větami, spolu s ním klesáme do vnitřního vesmíru vlastního podvědomí, jako by se závoj, který vše překrýval, roztrhl až na dno viny a my ji už sami museli nést dál. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (3)

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Myslíte vážně? Jestli si nějaká japonka myslí, že bude lést do zelí Larsi von Trierovi, měla by použít opravdu zajímavější prostředky než na půl reálnou a na druhou půlku uměle využitou scénu ze života nějaké ženy. Autorka se sama přiznává, že její dokumenty jsou na půl vedené scénářem a ve zbytku reálné... příště by měla přidat, že i nesmírně nudné. ()

Vodou 

všechny recenze uživatele

Nevím, kde zde končí dokument a začíná fikce, nebo naopak, ale vůbec mi to nevadí. Z mého pohledu velmi křehké a silné, dvě vlastnosti, které u filmu vyhledávám a oceňuji nejvíce. Pocitově jsem byl napojený od začátku do konce. ()

Reklama

Reklama