Reklama

Reklama

Letecké katastrofy - Série 18 (2018) (série)


Osudné opomenutí (S18E05)

(epizoda)
  • Česko Předváděcí let smrti (více)

Obsahy(1)

9. května 2012. V indonéské Jakartě si 36 pozvaných hostů vychutnávalo luxus předváděcího letu nového ruského dopravního letounu. Suchoj Superjet 100 byl prvním civilním letadlem známého výrobce vojenské letecké techniky... Pokud šlo o bezpečnost, ruské stroje měly nevalnou pověst. Suchoj ji chtěl napravit a prosadit se na světových trzích. Let měl trvat třicet minut. Po hladkém vzletu navedl dispečer letadlo mimo oblast zvýšeného provozu v blízkosti města. Kapitán měl v kokpitu potenciálního zákazníka. Rozhodl se proto let prodloužit a obletět kruh navíc. Suchoj Superjet náhle zmizel z radaru a posádka na výzvy řídícího letového provozu nereagovala. Úřady vyhlásily stav nouze. Minuty se protahovaly v hodiny a záhada byla stále větší. Druhý den ráno zahlédl pilot vrtulníku zbytky letadla. Superjet narazil do úbočí nedaleké hory, mezi místními označované „hřbitov letadel“. Trosky byly rozeseté po stovky metrů vysokém srázu. Rozjela se jedna z nejnáročnějších operací, jaké kdy indonéští vyšetřovatelé organizovali. Tým vedený zkušeným horolezcem stoupal osm hodin, než se dostal na místo nehody. Tam potvrdil, že všech 45 osob na palubě zemřelo. Nikdo nechápal, jak mohl úplně nový letoun vybavený špičkovou navigační technikou a řízený zkušenou posádkou narazit do nechvalně proslulé hory. Dispečer připustil, že měl příliš mnoho práce a letoun mu unikl. Klesat do výšky 1800 metrů mu povolil, protože ho letištní systém identifikoval jako stíhačku. Vojenské letouny mohou létat, jak nízko chtějí. Dispečer předpokládal, že míří do výcvikového prostoru, který měl na trase. Superjet měl letět na sever k Jakartě, ale místo toho zamířil na jih a narazil do hory 17 kilometrů od poslední známé polohy. Vyšetřovatelé potřebovali zjistit, jak mohl skončit tak daleko mimo kurz. Buď selhaly systémy Suchoje, nebo se posádka dopustila smrtelné chyby. V osobních záznamech pilotů nenašli nic, co by svědčilo o lehkovážnosti. Jejich pracovní rozvrh odhalil, že před osudným letem měli dostatek času na odpočinek. Při létání na nových trasách hraje důležitou roli předstartovní příprava. Na instruktáž se však překvapivě dostavil pouze hlavní navigátor... (Česká televize)

(více)

Recenze (2)

Arsenal83 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Asi najrýchlejšia smrť pri páde lietadla. Náraz do hory, ktorú ani nevidíte. Zároveň dôkaz toho, že keď vám prístroje kričia "terén, terén", tak to asi nebude len tak. ()

Reklama

Galerie (10)

Zajímavosti (2)

  • Je zajímavé, že před nebezpečným terénem nevaroval ani „potenciální zákazník“, sedící s piloty v kokpitu. Jednalo se o pilota místní letecké společnosti, který musel znát specifika a nebezpečí místního létání. Dále je zajímavá „profesionální“ činnost druhého pilota, který se jen vezl, aniž by se podílel na řízení letadla v době, kdy tak nečinil kapitán. Další zajímavostí je urputná snaha ruského novináře, komentujícího celý incident, pro obhajování „naprosté profesionality“ pilotů. Není pravděpodobné, že by piloti celý život úzkostlivě plnili své povinnosti a nyní najednou pokazili vše, co se pokazit dalo. Spíše to vypadá na zázrak, že létali bez nehody tak dlouho. Zcela evidentně byly jejich špatné pracovní návyky pro ně zcela běžné (neúčast na bezpečnostním školení před letem, nečinnost druhého pilota, nerespektování varování TAWS). (pjotri)

Reklama

Reklama