Reklama

Reklama

Letecké katastrofy - Série 19 (2019) (série)


Smrtící klesání (S19E01)

(epizoda)

Obsahy(1)

13. dubna 2010. Let Cathay Pacific 780 z Indonésie do Hongkongu se nacházel nad Jihočínským mořem. Jeden ze dvou motorů vysadil. Problém se podařilo vyřešit stažením na volnoběh, motor však dál nevyvíjel tah. Posádka požádala řízení provozu o přednostní přistání a přítomnost hasičů na ranveji. Vzápětí se situace vyhrotila, když výpadek postihl i zbývající pohonnou jednotku. Bez funkčních motorů se Airbus A330 proměnil ve dvousettunový kluzák. Posádka věděla, že bez motorů do Hongkongu nedoletí a připravovala se na nouzové přistání na hladinu Jihočínského moře. Ve snaze odvrátit krajní eventualitu učinil kapitán ještě jeden pokus. Převzal řízení a mimořádně pomalu začal motoru č. 1 přidávat plyn. Zabralo to, výkon na levé straně se zvýšil natolik, aby Airbus doletěl až do Hongkongu. Posádka jej srovnala s osou dráhy, ale těsně před dosednutím zažila další nepříjemné překvapení. Výstražný signál ji varoval, že letí příliš rychle. Piloti zjistili, že se jim jediný funkční motor zasekl ve vysoké rychlosti, a oni nemají, jak letoun před přistáním zpomalit. Motor vypnout nemohli, protože k zastavení letadla potřebovali reverzní tah. Měli o 180 km/h vyšší rychlost a pouze jeden pokus o přistání. Snížili příď, aby přiměli Airbus dosednout na dráhu. Po prvotním nárazu vysunuli obraceče tahu a začali intenzívně brzdit. Letadlo se zastavilo nedaleko od břehu a proběhla rychlá evakuace. Pouze několik cestujících utrpělo drobná zranění. Během několika hodin po dramatickém přistání zahájil Honkongský úřad pro civilní letectví vyšetřování. Protože motory letadla byly vyrobeny britskou společností Rolls Royce, k týmu se připojila také inspektorka AAIB. Klíčová otázka zněla: co způsobilo souběžný výpadek obou technicky precizních pohonných jednotek... (Česká televize)

(více)

Galerie (10)

Reklama

Reklama