Reklama

Reklama

Letecké katastrofy - Série 20 (2020) (série)


Klesání ke Káthmándú (S20E01)

(epizoda)
  • Česko Sestup na Káthmándú (více)

Obsahy(1)

28. září 1992. Tříhodinový let Pakistan International Airlines 268 z Karáčí do nepálského Káthmándú se chýlil ke konci. Vzhledem k vysokým himálajským vrcholům musela posádka provést odstupňované přiblížení. To znamenalo v určité vzdálenosti od dráhy klesnout do předem stanovené výšky. V roce 1992 na letišti nebyl radar, který by sledoval pohyb letadel, a posádky musely každý pohyb hlásit. Pákistánští piloti postupovali po jednotlivých krocích, ale když jim k ranveji zbývalo jen pár minut, let 268 zmizel. Během několika hodin byly jeho trosky objeveny na horském úbočí. Letadlo bylo zcela zničeno požárem a všech 167 osob na palubě zahynulo. Nepál čelil mrazivé realitě: V průběhu dvou měsíců to byla již druhá nehoda dopravního letadla v těsné blízkosti Káthmándú. Nepálská vláda okamžitě spustila vyšetřování a tlačila na odhalení toho, co se stalo. Nepálská vláda vyslala armádu, aby vyšetřovatelům pomohla dopravit se na odlehlý horský vrchol. Airbus A-300 byl kompletně zničen a prudký svah znemožňoval zkoumání trosek na místě. Let 268 narazil ve výšce 2220 metrů. V daném místě však měl letět o 300 metrů výš. Podle řídícího letového provozu posádka ohlásila bouřkovou oblačnost na trase přiblížení a upravila letový plán, aby se jí vyhnula. Vyšetřovatelé zvažovali možnost, že se pilotům vymklo řízení. Nicméně špička stromu uražená klapkami křídla a stopy na svahu svědčily o tom, že Airbus letěl vodorovně a byl správně konfigurován pro přistání. Prohlídka trosek motorů rovněž vyloučila mechanickou závadu. Další možnost představoval teroristický čin. Na palubě však byli čtyři ozbrojení strážci a podle dispečera komunikovala posádka klidně a profesionálně. Když vyšetřovatelé vyloučili všechny externí faktory, dospěli k jedinému možnému závěru: Posádka nevěděla, že letí příliš nízko... (Česká televize)

(více)

Recenze (2)

Arsenal83 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Hory bývajú zradné. Aj zo zeme aj zo vzduchu. Toto je ale najlepšia smrť v lietadle. Nič netušíte a zrazu je koniec. Žiadne obavy, žiadny strach ani des. Komplikované klesania v Himalájach, slabučké mapy a nulová viditeľnosť si v deväťdesiatych rokoch museli vybrať svoju daň. ()

Sa.sa 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Chyba pilotů, špatně přečtená a složitá mapa pro přiblížení k letišti, žádný radar a let o 300 metrů níže... Drsná kombinace, která vedla k katastrofě... :( PS: taková blbost jako chybějící klip na páce pilota pro mapu by možná stačila... Holt po nehodě byla doplněna... Njn vždy se dělá vše až po.... ()

Reklama

Galerie (10)

Zajímavosti (2)

  • V epizóde je zmienená aj ďalšia nehoda, ktorá sa stala tiež v Himalájach len o niekoľko mesiacov skôr. Jedná sa o let Thai Airways 311, ktorému sa už venovala epizóda Stratené lietadlo. (ČSFD)
  • Hned na začátku příběhu hlásí piloti, že se odchylují od trasy o 20 km vpravo kvůli bouřce. V tom případě ale nemohli nalétnout na letiště Káthmándú v předepsaném kurzu 22 stupňů, nýbrž kurzem menším, než 22 stupňů. Přibližovací mapa, kterou se všichni ohánějí, platí jen a pouze pro radiálu 22 letištního VORu. Pokud se letadlo přibližovalo po jiném kurzu, řekněme 15 stupňů, mělo pod sebou naprosto jiný terén a tím mapa ztratila jakýkoliv význam. Je zajímavé, že po celou dobu vyšetřování na tuto skutečnost vůbec nikdo neupozornil. Všechny závěry, které tak z vyšetřování vyplývají, vycházejí z předpokladu, že letadlo bylo na své trase. Jenže ono nebylo, bylo o 20 km vpravo, což je při vzdálenosti od cíle kolem 30–50km opravdu velká odchylka a bylo nutno s ní počítat. (pjotri)

Reklama

Reklama