Reklama

Reklama

Železnice na střechu světa

  • Česko Tibetská železnice (více)
Nový Zéland, 2006, 47 min

Obsahy(1)

1. července 2006 byla otevřena "železnice na střechu světa". Nejvýše položená železniční trať na naší planetě se vyšplhala až nad 5 000 metrů nad moře. Představuje 1 142 kilometrů kolejí, 10 tunelů a 675 mostů. Armáda čtvrt milionu dělníků a techniků ji stavěla pět let. Spojuje čínské město Qinqhai s tibetskou Lhasou. ČLR plánovala tuto trať více než padesát let. Stavba představovala řadu technických a organizačních problémů. Věčně zmrzlá půda v oblasti je značně nestabiliní a konstrukce náspu trati, zakládání mostů a ražení tunelů byly technickým oříškem. Je zde také velice chladno a řídký vzduch může člověka i zabít. Číňanům se ale podařilo vše překonat. Stavba má ovšem i své politické, hospodářské a strategické aspekty. Souvisí se snahou čínských úřadů Tibetskou náhorní oblast k "mateřské" Číně ještě více připoutat. "Železnice na střechu světa" se stala vyhledávanou turistickou atrakcí. Co ale přinese Tibeťanům, na to odpoví až čas. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (13)

becki_tu 

všechny recenze uživatele

Velmi zajímavý a komplexní dokument o jedné z nejobdivuhodnějších a nejnáročnějších dopravních staveb novodobé historie. Pro milovníky dokumentů příjemné zpestření, pro fanoušky železnice nebo studenty dopravní fakulty téměř povinnost ;) ()

Reklama

Mijagi 

všechny recenze uživatele

Neočekávejte žádná zamyšlení nad tím, jaký vliv má železnice z Číny do Lhasy na původní tibetské obyvatele, jde o čistě technický dokument. Položení kolejí přes náhorní plošinu rozprostírající se v nadmořské výšce nad 4 000 m sebou nesla mnohá úskalí. Musela se vyřešit bezpečnost práce, důmyslné chlazení věčně zmrzlé půdy jako podloží, vykonstruovat speciální vzduchotěsné vagony a to všechno v pevně daném termínu v rámci socialistického plánování. Musím přiznat, že něco takového jsem si nedokázal ani představit. Pominuli čínskou rozpínavost, se kterou nesouhlasím, jde opravdu o zajímavý dokument. ()

radek.896 

všechny recenze uživatele

Výborná ukázka stavby železnice z Číny do Tibetu, která přinesla stavbařům mnohá úskalí, které vyřešili nejen moderním zposůbem ale i velmi jednoduchými nápady. To můžu říct ke stavbě, ale že se číňani rozpínají na území Tibetu, kde nemají co pohledávat, to už se v dokumentu nezmiňuje. Kéž by jim lidi z Tibetu tuto stavbu ničili a dělali vše proto, aby z jejich země vypadli a nechali je na pokoji. Však jednou budou číňani hořce litovat ,až jim jejich nenažranost vrátí tibeťané i s úroky. ()

gotham 

všechny recenze uživatele

Hodně zajímavý dokument o železnici, o které jsem doposud neměl ani ponětí. Opravdu jsem netušil, že vůbec může někde vést železnice v takovéto nadmořské výšce. Působivě je zde vylíčeno, co vše museli dělníci i stavební inženýři překonat za překážky, jak vždy něco vyřešili a hned se objevil další, zdánlivě neřešitelný problém. Akorát si myslím, že zřejmě i v rámci nějaké dohody s čínskou vládou, byl tento dokument až příliš mírný k realitě, tedy k tomu, za jakých podmínek tam dělníci pracovali a žili. Navíc je tu i problém Čína versus Tibet, což zde bylo jen mírně nakousnuto, aby se náhodou někomu nějak neublížilo. Na druhou stranu je dobře, že v dokumentu o železnici se řeší samotná železnice a netahají se do toho politické spory. 80% ()

Galerie (13)

Reklama

Reklama