Reklama

Reklama

Čínská lázeň

  • Čína Xizao (více)
Čína, 1999, 95 min

Režie:

Yang Zhang

Scénář:

Xin Huo

Kamera:

Jian Zhang

Hudba:

Xiaogang Ye
(další profese)

Obsahy(1)

Film ČÍNSKA LÁZEŇ začíná fantazií o lázních ve stylu high-tech, připomínající moderní myčku aut. Tuto úvodní pasáž vystřídají pak tradiční čínské lázně. Se zvyky, které se uchovávají po tisíciletí, se svojí osobitou kulturou, vlastními konvencemi, pravidly, kde platí společenská rovnost. Osoby zbavené oděvu a společenského postavení, zde vytváří spektrum charakterů, které se zde setkávají a komunikují jako rovný s rovným. Tyto staré lázně, kdysi společenská potřeba, se ale staly nyní místem, kde se schází jen penzisté a lidé, kterým se příliš nedaří Přicházejí sem na masáž, horkou lázeň, zahrát si nějakou hru a poklábosit si. Zařízení lázní je staré, starodávně vyhlížející kotle, kapající trubky, vše jen ztěží drží pohromadě. Lázně provozuje starý pán, který se ještě stará o svého už dospělého, mentálně postiženého syna. Nejstarší syn, který hledá svoji budoucnost v moderním světě, dynamicky se rozvíjející oblasti Shenzhen svůj domov už dávno opustil. V domnění, že otec zemřel, se tento zbloudilý syn vrací do Pekingu. Ke svému překvapení je ale nucen postavit se tváří v tvář odpovědnosti za rodinu a řešit nastalé problémy. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (37)

Sarpele 

všechny recenze uživatele

Komorní tragikomický příběh o vztahu rodičů a dětí, vztahu tradice a touhy po změně. Úspěšný Daming, žijící na jihu Číny, přijíždí do Pekingu za svým retardovaným bratrem Ermingem kvůli mylné domněnce, že jejich otec zemřel. Otec provozuje lázně ve staré čtvrti, která má ustoupit modernímu obchodnímu centru. Prostředí lázní (místo, kde jsou si všichni rovni) umožnilo začlenit několik vedlejších linií, ať už humorných nebo dojemných (napravený podnikavec, závody cvrčků, manželský rozvrat...). Nabízí se otázka, jestli je Čínská lázeň kritikou „pozápadňování“ čínské společnosti potažmo jakýchkoli změn, nebo snahou podpořit rozvíjející se občanskou společnost. Pro oba výklady můžeme ve filmu najít opodstatnění, bez hlubší znalosti Číny je však těžké se k jednomu z nich přiklonit. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Brutalistiská komunistická betonárska úderka (vo filme nikdy - až na zopár robotníkov - neukázaná, len letmo spomenutá) sa chystá zbúrať starú štvrť a v nej tradičné čínske kúpele. V nich sa odohráva ústredný príbeh návratu syna žijúceho dlhé roky modernitou. Prichádza, mysliac si, že otec zomrel. Po pár dňoch precitne a pomáha. Pomáha staručkému otcovi, jednoduchému, stále vysmiatemu mentálne postihnutému bratovi a najmä sám sebe. V kúpeľoch sa odohrávajú rôzne veci : tradičné kúpacie rituály a počas prestávok sa kúpajúci zabávajú súbojmi kobyliek, riešia vzťahové problémy, spievajú pod sprchou.. Príjemne plynúca smutná komédia. ()

Reklama

May 

všechny recenze uživatele

Na zapade mnohokrat omilane tema otec vs. (po letech navraceny) syn je v podani Zhang Yanga uzasne svezi a diky jedne z hlavnich roli, retardovaneho bratra hlavniho hrdiny - Er-Minga, take neuveritelne kouzelne a mile. Pribeh vypravi o navratu Da-Minga do sveho rodneho mesta k bratrovi a udajne zesnulemu otci, ktery je vsak stale cily a spokojene vede se svym mentalne postizenym synem lazne. Otec ale brzy po tom, co se se 'ztracenym synem' usmiri, umira a nastava problem, co s postizenym Er-Mingem, ktery doposud zil jen pro lazenske hosty a lazne samotne, ktere se kvuli novemu supermarketu budou muset tak jako tak zbourat.. Komedie, pri ktere se nebudete smat, ale s usmevem se vpijet do platna pred sebou. ()

ripo 

všechny recenze uživatele

Vráti sa stratený syn za svojim otcom a postihnutým bratom na zapadlý vidiek zo svojho dobre plateného miesta v Pekingu ? Má ho čím ešte tento tradíciou nabitý, ale chudobný kraj naplniť ? Príbeh o tradičných hodnotách a rodinných väzbách. a o súboji nového, moderného sveta s idylickým, ale starým prostredím. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Podobně jako lázeň mi i tenhle film mi vydatně pomohl s pravidelnou večerní hygienou ducha. Není exotický formou, naopak, jasně odkazuje k tradicím evropského narativního filmu. Zhang líčí pitoreskní prostředí čínských lázní se všemi pozoruhodnými figurkami a jejich historkami i malými (ale vlastně velkými) dramaty. Centrálním motivem je střetávání dvou světů – světa nového a světa starých tradic, který ztělesňují právě lázně a jejich majitel mistr Liu. Z nového světa se vrací "ztracený" syn Da Ming a pomalu ale jistě podléhá kouzlu pomalého, ale moudrého prostoru tradic očisty a lidské blízkosti. V něm nachází i cestu k retardovanému bratrovi Er Mingovi, a přestože je konec starého nevyhnutelný, katarze přetrvá i konec lázní (a rozchod jejich osazenstva). Zhang volí spíše pomalý, ale přesto šaramantní a půvabně komický vypravěčský přístup, kterým odlehčuje v tragický a melancholický podtón Čínské lázně a dodává všemu moudře humorný nádech. Škoda jen občasné hlušiny, kterou zaviní poněkud prudký střih do jiného časoprostoru... ()

Galerie (4)

Související novinky

Filmasia 2008

Filmasia 2008

30.11.2008

Čtvrtý ročník festivalu asijských filmů se uskuteční 4. – 7. prosince v pražských kinech Světozor a Aero a přinese filmy z Číny, Koreje a Japonska. Z nejznámějších režisérských jmen se v programu… (více)

Reklama

Reklama