Reklama

Reklama

Tatra kolem světa 2

(seriál)
Česko, (2020–2023), 12 h 51 min (Minutáž: 30–50 min)

Hrají:

Pavel Soukup (vypravěč)

VOD (1)

Série(2) / Epizody(20)

Obsahy(1)

Mezi hlavní hity podzimu bude patřit oblíbená česká tvorba v podobě novinkového cestovatelského seriálu Tatra kolem světa 2 (TKS2). Expedice si klade za cíl navázat na původní expedici z let 1987–1990, a vzdát jí tak poctu a oživit její tehdejší velikost. Plánovaná trasa by měla vést přes Střední a Východní Asii, projet Jižní, Střední i Severní Amerikou a přes celý africký kontinent zpět do ČR. Celkem je v plánu ujet během tří let více než 250 000 km a navštívit na 70 zemí světa. Expedice je koncipovaná jako otevřená, tj. na palubu se může během jejích tří let trvání přidat prakticky kdokoli. Mimo dočasné členy týmu pojedou i členové stálí – především jeden ze zakladatelů TKS2, Marek Havlíček. A že to bude výprava zajímavá, o tom svědčí i nutnost překonávat překážky spojené s aktuální situací kolem koronaviru. Plány výpravy se totiž kvůli celosvětové situaci spojené s covid-19 změnily. Bylo nutné pozměnit itinerář cesty a přizpůsobit se aktuálnímu dění jak ve světě, tak i v Česku. Tým na cestě se postavil čelem k omezení pohybu a zavírání hranic, a díky tomu se chod výpravy nepřerušil a expedice může pokračovat dál. Jak se říká, že „vše zlé je pro něco dobré“, našim cestovatelům koronavirová pandemie přinesla jedinečnou příležitost navštívit běžně přelidněné památky zcela samostatně. I díky tomu vznikly unikátní materiály pro seriál. Tatra kolem světa 2 je skutečná expedice, která si aktivně hledá další možnosti, jak poznávat a jak dostát všem závazkům, které veřejnosti dala. (TV Prima)

(více)

Recenze (14)

mFranta 

všechny recenze uživatele

Projekt Tatra kolem světa 2 jsem zaznamenal až s časovým odstupem, když jsem si přečetl několik článků, které popisovaly problémy, které projekt (a hlavně jeho vedení) potkaly. O původní Tatře kolem světa z let 1987 - 1990 jsem neměl tušení. Ze zvědavosti jsem se podíval alespoň na 1. sérii. Je to spíše návod "jak to nedělat". Filmařsky není seriál dobře zvládnutý, provází jej řada prázdných (a dlouhých) frází a nekvalitní zvuk. Bohužel to ale není "expedice", ale video z cestování hotelbusem. Sorry, ale pokud nabízím svezení Tatrou upravenou na spaní, přičemž lidé tam jezdí na 2-3 týdny, tak to není expedice, ale cestovka, kterých je celá řada. Zajímavá je také reakce na koronavir. Ano, viděno zpětně si můžeme myslet, že se řada věcí dala dělat jinak, nicméně nelze se zbavit dojmu, že vedení projektu situaci těžce podcenilo a zlehčovalo. 1. série je zejména o (bezcílném) cestování po prázdném Turecku a Íránu. Pár zajímavých okamžiků nabízí pouze cestování po Íránu, bohužel opětovně kvůli přístupu vedení projektu.  Írán začíná policejním zadržením (fakt není dobré vypouštět dron tam, odkud vás policie předtím vyhodila), a končí útěkem (doslova) ze země kvůli neprodloužení víz. Ne, tohle tvůrci nezvládli na různých frontách. Pokud chcete vidět zajímavý cestopis, je jich celá řada. Pokud chcete vidět zajímavý dokument, je jich také celá řada. Ale tohle není ani jedno. ()

tkey 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Rok 2020, čas Covidu a stupidních omezení, které omezili snad vše, co člověk zná - od koupě ranní kávy až právě po cestování. Posádka TKS2 stála před rozhodnutím. Odpískat to, přerušit a možná se k plánu vrátit, až tahle stupidita okolo dobře marketingově zvládlé chřipky skončí (pamatujete si na Sars-COV-1? - propadák, ale dvojka se díky globálnímu propojení ujala), ale kdy skončí? Skončí někdy? A jaké budou podmínky dále? Posádka se rozhodla pokračovat, i když věděli, že to nebude procházka růžovým sadem. A výsledkem je tohle dílo. Každému třeba nesedne a haterů bude spousta. Žádný podobný projekt v té době nepokračoval, minimálně to se dá připočítat k dobru. Ne, nikdo z posádky neumřel, i když byly v zemích, kde byl výskyt chřipky maximální. Vidět některá místa, kteří cestovatelé navštívili bez davů turistů se nejspíš málokomu povede. Kamera a audio jsou na podobný počin výborné. Na palubě nejsou herci ani lidi zkušení s dramaturgií, výsledek je tedy surová realita, žádné přetáčení a vymýšlení blbostí, jak to nafouknout, prostě jen osud a souhra faktorů. Samozřejmě, že výsledek měl být zprvu jiný, ale to je život. Život je to co se děje, když zrovna plánuješ a když plánuješ, tak se bůh (nebo něco jinýho se smyslem pro humor) směje. A jak to vím? Byl jsem na palubě a užil jsem si to maximálně. Třeba budete mít taky to štěstí, neboť na rozdíl od jiných projektů se do tohohle projektu může zapojit skoro každý v něčem šikovný člověk. Jo a ten pocit maximální svobody potom co vás propustí z Íránské cely asi někomu prostě nevysvětlíš ani nepředáš, to musíš zažít. ()

Reklama

subic 

všechny recenze uživatele

Říkal jsem to už několikrát, v roce 2020 jsem nějak víc dychtivý po cestopisných a cestovatelských dokumentech. Trabantisty a letošního Písaříka v Po jedné stopě (2020) po blízkém východu a Africe na motorkách žeru v té televízi prostě víc. Tohle prostě není tak zajímavě udělané. Celé expedici Tatra kolem světa 2 samozřejmě fandím, jako děcko jsem sledoval původní Tatru kolem světa a dodnes mám i její model. A to je zajímavé, o původní Tatře je hodně materiálů o tom, kde byli, co viděli, ale naopak velmi málo o tom, jaké měla technické potíže. Za to nová trajda se začala sypat hned v Turecku, hoši měnili ventily, vařili prasklou litinu u výfuku a už nevím, co ještě. No a z té party, co to dávala do kupu, jede jako stálý člen Marek Havlíček, což je zrovna týpek, se kterým já bych asi taky měl občas problém. Bohužel expedici zastihl na jaře 2020 covid a zůstali na 3 měsíce v Turecku, což zase byla šance na solidní procestování. Zajímavá byla i ta část po Íránu. ()

zdeny99 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Jak já byl z počátku na tento seriál namlsaný. První díl byl ještě takový pomalý, no prostě klasický rozjezd. Ale následující tři díly byly překrásné. Turecko tak, jak jej neznáme. Ovšem kvůli zavřeným hranicím kvůli koronaviru nešlo jet dál, a tak expedice v Turecku zůstala tři měsíce a to se už na kvalitě bohužel projevilo. Za chvíli už nebylo kde brát zajímavé cíle a kvalita klesala. Svůj potenciál ovšem definitivně ztratila přejetím hranic do Iránu, kde samo o sobě není téměř nic. A tak se díly z Iránu staly reportážemi s místními živnostníky, umělci či neustálým ukazovaním místních trhů. Prostě bylo poznat, že aktéři Tatry už nevěděli, co mají točit. Tak točí kdejakou kravinu, která mi kvalitou připomíná spíše záběry z rodinné dovolené, a to jen s tím rozdílem, že tady mají dokonalou kameru a příšerně drahé auto. Kolik se v tom utopilo peněz... a kvůli koronaviru to dopadlo tak, jak to dopadlo. Výsledkem této katastrofy je absolutní konec první roční etapy, kdy členové expedice nasedají na letadlo směr Praha a auta jsou bez nich převážena lodí do Ruska. Smůla? Smutek? Zoufalost? Od každého tak něco... [120. hodnocení, 1. komentář, 32%] ()

marbes odpad!

všechny recenze uživatele

O projekt jsem zakopla ještě v době jejich marketingové kampaně dlouhé měsíce před výjezdem a i jsme doma zvažovali, že bychom se osobně do projektu jako spolucestující na část trasy zapojili. Nakonec z toho (dnešním pohledem díkybohu!) sešlo, ale na záběry z putování Tatry světem jsme se doma moc těšili. Bohužel po shlédnutí úvodních epizod nastalo zklamání, občas skoro zděšení. Nastoupivší Covid hodně zamíchal plánovaným programem Tatry a bohužel i osobní rozbroje původního týmu organizátorů se na kvalitě výsledného cestopisu dost podepsali. Mluvené slovo Pavla Soukupa bohužel dílo nezachránilo a jak jsme se těšili na zajímavé záběry a tipy k navštívení Tatrou projetých míst, tak se z toho stalo téměř nekoukatelné dílo, které na mě působí tak, že je uměle vyplňovaná Primou stanovená stopáž jednotlivých dílů mnohokráte opakujícími se nudnými a nepřirozenými rozhovory s dočasnými členy posádky. Pokud zrovna nevyhrabávali zapadlou Tatru na cestě, kde s takovou obludou neměli vůbec co dělat, tak jsme měli možnost vidět tak akorát nezajímavý průjezd Tatry tureckým venkovem. Je mi to líto, ale dát tady prostě hvězdy rozdávat nemůžu, tohle je prostě totálně promarněná šance na pěkný cestopis a docela průšvih! Uvidíme, jak se pochlapí navazující série, zatím je to ale velmi nedůstojné pokračování Tatry kolem světa 1 z devadesátých let. ()

Galerie (23)

Zajímavosti (3)

  • Představený expediční vůz vznikl na základě vojenského speciálu určeného pro extrémní i pouštní podmínky. Zajímavostí je, že organizátoři expedice jej zakoupili od Dalibora Petra, syna řidiče první expedice. Oproti třínápravovému vozu TATRA T 815 GTC má současný expediční speciál podvozek 4x4. Má to především ekonomické důvody – zakladatelé TKS2 totiž projekt financují z největší části sami. Dvounápravový podvozek je výhodnější z hlediska nižších provozních nákladů, ale i různých poplatků na silnicích či lodní přepravy. (sator)
  • Expediční tatra je vybavena tatrováckým vzduchem přímo chlazeným osmiválcem, který je schopen 16 tun vážící vůz rozpohybovat až na rychlost 125 km/h. Hmotnost originální obytné hliníkové nástavby je pouhých 1380 kg. „Motor jsme upravili, snížili jsme emise o 37 procent a současně zvýšili výkon o 12 procent, a to díky částečné přestavbě na vodíkový pohon. Vyrobili jsme tak první hybridní tatru, která během cesty bude mít výrazně nižší uhlíkovou stopu,“ přiblížil vylepšení vozu Petr Holeček. (sator)
  • Vůz bude schopen v určitých etapách cesty převážet až 14 členů posádky. Obytná nástavba, která vznikla podle návrhu Marka Havlíčka a Petra Holečka, posádce nabídne například prostornou sprchu nebo toaletu se spalovacím záchodem. Princip tohoto systému je velmi jednoduchý a ekologický, přičemž produkuje odpad pouze ve formě popela. Ve voze budou dvě na sobě nezávislé klimatizační jednotky a čtyři nezávislá topení. (sator)

Reklama

Reklama