Reklama

Reklama

Jean Murat

Jean Murat

nar. 13.07.1888
Périgueux, Dordogne, Francie

zem. 05.01.1968 (79 let)
Aix-en-Provence, Francie

Biografie

Jeden z idolů francouzského meziválečného filmu Jean Murat, celým jménem Jean Robert Édouard Murat, se narodil ve starobylém městě Périgueux v jihozápadní Francii do rodiny obchodníka. Otec plánoval učinit obchodníka i ze syna, a proto jej často bral na své cesty, Jean Murat tak část dětství strávil mimo jiné ve Francouzské Indočíně (nynější Vietnam). Otcovským plánům se ale vyhnul, začal pracovat jako novinář a byl dopisovatelem deníku Le Matin v Berlíně. Po vypuknutí první světové války byl jako občan nepřátelské země zajat, podařilo se mu ale uprchnout a vrátit se do Francie. Připojil se k armádnímu letectvu a aktivně se zúčastnil bojů první světové války. Po vážném zranění a rekonvalescenci byl v roce 1918 členem vojenské mise do USA a pobyt v zámoří odstartoval jeho kariéru u filmu. Jako pohledný důstojník byl angažován do nevelké role letce v americkém filmu MOTHERS OF MEN (1919).

V první filmové roli si jej povšimli hollywoodští tvůrci a Jean Murat začal točit další filmy. Počátkem dvacátých let se vrátil do Evropy a po krátkém intermezzu natáčení v Portugalsku začal tvořit ve Francii. Pracoval pro slavné režiséry a po boku neméně slavných herců, a i když zatím dostával jen středně velké role, postupně si budoval pevnou pozici mezi představiteli filmových milovníků. Do konce němé éry natočil bezmála dvacet filmů, nejen ve Francii, ale také například v Německu, z jeho práce dvacátých let si zaslouží zmínku Feyderova adaptace slavné Bizetovy opery CARMEN (1926).

Teprve nástup zvukového filmu učinil z Jeana Murata skutečnou hvězdu francouzské kinematografie, protože k ušlechtilé tváři jemných rysů mohl přidat i svůj působivý melodický hlas. I když již překročil čtyřicítku, poměrně dlouho si udržoval mladistvý vzhled, což mu umožnilo po celou dekádu třicátých let vytvářet na stříbrném plátně postavy mladých milovníků. Hned na počátku třicátých let zazářil v několika nenáročných, avšak mimořádně úspěšných komediích natočených ve francouzsko-německé koprodukci, v nichž hrál po boku mezinárodní hvězdy Käthe von Nagy – KAPITÁN CRADDOCK (Le capitaine Craddock, 1931) nebo VÍTĚZ (Le vainqueur, 1932). Z následujících let pak pozornost zasluhuje komediálně laděná road movie PAŘÍŽ – STŘEDOMOŘÍ (Paris – Meditérranée, 1932) nebo adaptace divadelní frašky SLEČNA JOSEFÍNKA – MOJE ŽÍNKA (Mademoiselle Josette, ma femme, 1933), v nichž vytvořil pár s nadějnou herečkou Annabellou. Jejich pracovní vztah přerostl v soukromý poměr a v roce 1934 se Jean Murat s Annabellou oženil. Již jako manželé se pak setkali například ve filmu ANNE-MARIE (1935). Z manželství se narodila dcera Anne, ale obraz šťastné rodiny se rozplynul nedlouho poté, kdy byla Annabella angažována pro natáčení v Hollywoodu. Sblížila se s americkým hercem Tyrone Powerem (1914-1958) a manželství s Muratem skončilo rozvodem v roce 1938. Tyrone Power se pak s Annabellou v následujícím roce oženil.

Jean Murat nadále pracoval ve Francii, točil několikrát ročně, ale k úkolům v umělecky hodnotných titulech se dostal jen zřídka. Takové příležitosti mu poskytl například Jacques Feyder v mezinárodně oceněném filmu HŘÍŠNÉ ŽENY BOOMSKÉ (La kermesse héroique, 1934) nebo později Jean Delannoy ve slavné romanci VĚČNÝ NÁVRAT (L'éternel retour, 1943). Tady se potkal s herečkou Madeleine Sologne, která byla jeho partnerkou ve filmu již dříve, například v dramatu s tématikou vědeckého výzkumu v 19. století MUŽI BEZE STRACHU (Les hommes sans peur, 1941). Celkově ale Muratovy aktivity polevily a v době okupace natočil jen šest filmů, což je ve srovnání s počtem filmů natočených ve třicátých letech překvapivě málo.

Význam i počet Muratových rolí ve filmu se začal postupně snižovat, nicméně ještě po druhé světové válce ztvárnil výraznou postavu plukovníka ve filmu BETHSABÉE (1947), počátkem padesátých let pak natočil dva filmy v USA. Později pak po boku desítek dalších hvězd francouzského filmu participoval na historickém velkofilmu KDYBY MI VERSAILLES VYPRÁVĚLY (Si Versailles m'était conté, 1953), kde hrál ministra Louvoise. Ve zfilmované verzi BÍDNÍKŮ (Les misérables) z roku 1958 vytvořil postavu plukovníka Pontmercyho a i přes pokročilý věk byl znovu angažován pro natáčení v Německu nebo Itálii, objevil se také v americké komedii PARIS HOLIDAY (1958), která se ovšem vzhledem k ději točila v Paříži. Poslední výraznější kreaci předvedl ve společenském dramatu BURZIÁNI (Les grandes familles, 1959). Menší, ale pro děj důležitou roli barona Coubertina si pak zahrál v retrospektivním americkém filmu o historii olympijských her STALO SE V ATHÉNÁCH (It Happened In Athens, 1962). Definitivně naposledy vystoupil před kamerou v italském filmu (s francouzskou účastí) IL PONTE DEI SOSPIRI (1964). Poté se stáhl do ústraní a zemřel po dlouhodobých zdravotních potížích v Aix-en-Provence v jižní Francii 5. ledna 1968 v nedožitých osmdesáti letech.

Pavel "argenson" Vlach

Herec

Filmy
1964

Il ponte dei sospiri

1962

It Happened in Athens

1961

Les Sept péchés capitaux

1960

Piaceri del sabato notte, I

1959

Le vent se lève

1958

Auferstehung

 

Burziáni

 

Bídníci

 

Pařížské prázdniny

Reklama

Reklama

1957

Ces dames préferent le mambo

 

Der Fuchs von Paris

 

Paris clandestin

1955

L’amant de Lady Chatterley

 

Mantello rosso, Il

1954

Grand pavois, Le

 

Huis clos

 

Le guérisseur

 

Si Versailles m'était conté

1953

Alerte au sud

 

Nuit est à nous, La

1951

On the Riviera

 

Rich, Young and Pretty

1950

Les Aventuriers de l'air

1948

Bagarres

1947

Bethsabée

 

Chemins sans loi

1946

Christine se marie

1943

Chèvre d'or, La

 

Six petites filles en blanc

 

Věčný návrat

1942

Femme perdue, La

 

Hommes sans peur, Les

 

Mademoiselle Swing

1939

Le père Lebonnard

1938

Capitaine Benoît, Le

 

J'étais une aventurière

 

Nuits de princes

1937

Aloha, le chant des îles

 

L'homme à abattre

 

Troïka sur la piste blanche

1936

Anne-Marie

 

Deuxième bureau

 

Mutinés de l'Elseneur, Les

 

Válka kluků

1935

Hříšné ženy boomské

 

L'équipage

 

Sonnette d'alarme, La

1934

Châtelaine du Liban, La

 

Dactylo se marie

 

Secret des Woronzeff, Le

 

Toi que j'adore

1933

Homme à l'Hispano, L'

 

I.F.1 ne répond plus

 

Slečna Josefinka - moje žínka

 

Un certain monsieur Grant

1932

Dernier choc, Le

 

Paris-Méditerranée

 

Stupéfiants

 

Vainqueur, Le

1931

77 Rue Chalgrin

 

Capitaine Craddock, Le

 

Dactylo

 

Folle aventure, La

1930

Der Liebesmarkt

 

Femme d'une nuit, La

 

Masken

 

Un trou dans le mur

1929

L'évadée

 

La Divine croisière

 

Nuit est à nous, La

 

Vénus

1928

Das Karussell des Todes

 

Duel, Le

 

Eau du Nil, L'

 

Flucht aus der Hölle

 

Grande épreuve, La

 

Équipage, L'

1927

Anwalt des Herzens, Der

 

Heimweh

 

La proie du vent

 

Valencia

1926

Carmen

 

Fiançailles rouges, Les

1925

Roi de la pédale, Le

1924

Autre aile, L'

 

Fontaine des amours, La

 

Galerie des monstres, La

 

Stigmate, Le

1923

Olhos da Alma, Os

 

Souvent femme varie

1920

Mothers of Men

Krátkometrážní
1928

La tentation

Ovládací panel

Reklama

Reklama